همراهی مردم در تنظیم بازار، عاملی تعیینکننده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تمهیدات اتخاذ شده برای تنظیم بازار شب عید گفت: همراهی آحاد مردم در کنترل موثر بازار و حفظ آرامش آن در ایام پایانی سال کاملا تعیینکننده است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد. به گزارش شاتا، رضا رحمانی در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه تاکید کرد: همراهی و همکاری سازنده مردم به عنوان مصرفکننده کالا یا در موقعیت عرضهکننده و تولیدکننده در تنظیم بازار، از مصادیق عینی و فرهنگی اقتصاد مقاومتی است. او ادامه داد: خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده از سوی بخشهای مختلف وزارت صمت و همچنین سایر دستگاههای مرتبط، تدابیر خوبی برای تامین کالاهای اساسی، مایحتاج ضروری مردم و همچنین خدمات مورد نیاز برای ایام پیش رو اتخاذ شده است.
رحمانی اضافه کرد: در بخش تامین کالا از محل تولیدات داخلی نیز اولویت با اقلام پرمصرف این ایام است و حتما سعی خواهد شد فرایند تولید به خوبی حفظ و تقویت شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بهرهگیری از ظرفیت عظیم اصناف در حفظ آرامش بازار، از جمله تجربیات موفق ما بود که باید در تنظیم بازار شب عید توجه ویژهای بدان داشته باشیم. رحمانی تاکید کرد: برای جلب مشارکت حداکثری مردم در تنظیم بازار، باید روند اقدامات به گونهای باشد که آثار و نتایج آن برای هموطنان ملموس باشد؛ از این جهت اجرای طرح تشدید بازرسی و برخورد با تخلفات صنفی، تولیدی و خدماتی کاملا اثرگذار است. وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تداوم اجرای سیاست ممنوعیت واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، تصریح کرد: این وزارتخانه در این تصمیم کاملا جدی است و این ممنوعیتها را در تقویت تولید داخل کاملا موثر میداند. رحمانی اضافه کرد: این رویکرد و آثار تبعی آن در خودکفایی و قطع وابستگی بارها تشریح شده و امروز به سبب شرایط خاص کشور از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است و به هیچ عنوان از این تصمیم عدول نخواهیم کرد. او ادامه داد: البته همسو با این برنامه، سایر معبرهای ورودی کالا به کشور به شکل غیرقانونی یا به تعبیری شبه قانونی نیز مورد توجه قرار گرفته است که به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد.
بازرسیها تشدید میشود
در ادامه این جلسه، آخرین اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار کشور در ایام پایانی سال ۹۸ تشریح شد. در این جلسه گزارشی از جزییات دستورالعمل تنظیم بازار در این ایام و روند اجرایی، زمانبندی و کالاهای قابل عرضه و شیوه برگزاری نمایشگاههای بهاره ارایه شد. بنابراین گزارش محورهای اصلی دستورالعمل تنظیم بازار در ایام پایانی سال شامل کالاها و خدمات مشمول طرح، برگزاری نمایشگاههای فروش بهاره، اجرای طرح فروش فوقالعاده توسط فروشگاههای زنجیرهای، اصناف و سازمان میادین میوه و تره بار، تامین و توزیع اقلام و مایحتاج ضروری، اجرای طرح تنظیم بازار میوه و مرکبات و طرح تشدید بازرسی و نظارت با همکاری سازمانهای حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، صنعت، معدن و تجارت استانها، بازرسی اصناف و سازمان تعزیرات بازار اعلام شدند. در این طرح کالاهای مشمول تنظیم بازار اقلام پروتئینی از جمله گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، اقلام اساسی و مواد غذایی همچون برنج، روغن نباتی، شکر، حبوبات، ماکارونی، رب گوجه فرنگی و همچنین پوشاک، کیف و کفش، لبنیات و شیرینیجات، خشکبار و آجیل، میوه، مواد شوینده و بهداشتی، انواع لاستیک خودرو و روغن موتور و سایر موارد از جمله سوخت هستند.
خدمات عمده این طرح مشمول حمل و نقل درون شهری و برون شهری شامل بار و مسافر هوایی، ریلی و جادهای و همچنین دریایی، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، هتلداری و گردشگری، خدمات انبارها و سردخانهها و...، است. براساس آمار ارایه شده و با همکاری اتاق اصناف ایران برای برگزاری ۲۲۰ نمایشگاه در سراسر کشور با حدود ۲۲ هزار غرفه برنامهریزی شده است که از این تعداد حدود ۲۰ نمایشگاه برای استان تهران است. مدت زمان برگزاری نمایشگاههای بهاره 10 روز و متناسب با شرایط استانها خواهد بود، همچنین در این نمایشگاهها برای توزیع کالاهای اساسی غرف رایگان در نظر گرفته شده و اولویت عرضه با کالاهای تولید داخل است. بنابراین گزارش برای طرح فروش فوقالعاده در ایام پایانی سال بیش از 16 هزار واحد صنفی، بیش از هزار فروشگاه زنجیرهای و میادین میوه و تره بار در سراسر کشور مشارکت خواهند داشت و با تخفیف 10 تا 40 درصدی انواع اقلام کالایی را عرضه میکنند. همچنین برای تنظیم بازار ماه پایانی سال، طرح تشدید بازرسی با اولویت برخورد با تخلفات صنفی، تولیدی و خدماتی مشمول دستورالعمل تنظیم بازار این ایام از یک اسفندماه آغاز شده است.