صداوسیما قافیه را به VODها باخت
نخست در شهر قم سپس در سراسر کشور منتشر شد و به دنبال این اخبار کشور در آخرین روزهای سال ۹۸ در شرایط متفاوت و ویژهای قرار گرفت. با شیوع ویروس کرونا و خانهنشینی بسیاری از مردم بهمنظور قرنطینه خانگی و تعطیلی بخش فرهنگی کشور از جمله سینما، موسیقی و تئاتر، بار خوراک فرهنگی مردم روی دوش رسانهای مانند تلویزیون قرار گرفت و حتی رییسجمهوری نیز از این سازمان خواست تا برنامههای مفرحتری پخش کند و مردم را در روزهای سخت سرگرم کند؛ با وجود این به نظر میرسد آحاد جامعه بخت و اقبال بیشتری به اینترنت نشان دادهاند تا پای صداوسیما بنشینند. به گزارش دیجیاتو، ویروس کرونا پیش از ایام نوروز ۹۹، با خانهنشین کردن مردم مخاطبان بسیاری را برای محتواهای ویدیویی به همراه آورده و بخش بزرگی از افزایش حجم ۵۰ درصدی اینترنت کشور نیز به همین نوع محتواها برمیگردد. در دوران خانهنشینی مردم، تلویزیونهای اینترنتی به عنوان رقیبی سرسخت وارد میدان جذب مخاطب شدند و به سرعت آمار تماشاگران را به نفع خود تغییر داده و گوی سبقت را ربودند. آمارهای رسمی و غیررسمی منتشرشده از سوی صداوسیما و تلویزیونهای اینترنتی نشان میدهد که رسانه ملی با فاصله چشمگیری از VODها عقبمانده است و VODها نیز با رایگان کردن بخش محتوای انیمیشن خود به استقبال کودکان و نوجوانان رفته و بررسی رفتار تماشای کاربران در بخش انیمیشن تنها یکی از تلویزیونهای اینترنتی از تاریخ ۷ تا ۱۶ اسفند نشان میدهد که میانگین بازدید انیمیشنها رشدی حدود ۷۴ درصدی داشته و افراد زیادی با کمک دسترسی رایگان این محتواها را تماشا کردهاند.
درحالی که آمار تماشاگران پلتفرمهای VOD پیش از این نیز شامل میلیونها دقیقه تماشا بود و حالا بهزعم آنها این آمار در این روزها به سه برابر افزایش یافته است، اما صداوسیما تنها از آمار ۲۵ درصد تماشاگر برای سریالهای پخششده در روزهای ویژه کرونا خبر میدهد و به نظر میرسد با پخش برنامههای تکراری و عدم تولید محتوای جدید و درخوری که بتواند مردم را سرگرم کند بازی را باخته است. باوجود بیشتر شدن حجم برنامههای آموزشی سطوح مختلف تحصیلی و پخش برنامههای آموزشی مدارس از شبکههای مختلف صداوسیما نتوانسته آمار تماشاگران را بالا ببرد و به نظر میرسد که دانشآموزان از طریق دیگری به علم آموزش مشغول هستند و این مساله بازهم به قدرت بستر فضای مجازی و اعتماد مردم به آن برمیگردد.