زمان بازگشایی مدارس معلوم نیست
شیوع کرونا در ابتدای راه مدارس را به تعطیلی اجباری کشاند تا بعد از تعطیلات مربوط به آلودگی هوا در پاییز 98، باز هم دانشآموزان از درس و مدرسه دور شوند و سال تحصیلی امسال نیمهجان و بیرمق ادامه داشته باشد اما حالا با ادامه تعطیلات مدارس مسوولان وزارتخانه آموزش و پرورش میگویند معلوم نیست چه زمانی مدرسهها باز شود و شاید لازم باشد یک ماه از تابستان برای جبران عقبماندگی دروس به سالتحصیلی اضافه شود.
علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه درباره این موضوع بیان کرد: تقریبا درباره آغاز مجدد سال تحصیلی یقین نداریم که بتوانیم برنامهریزی مشخصی داشته باشیم سناریوهای متفاوتی را در نظر گرفتهایم. مطلوبترین شکل برای ما این است که فرصت ۴ تا ۶ هفتهای برای مرور دروس در اختیار مدارس باشد اگر در فروردین ماه مدارس دایر شود این فرصت مهیا است اما اگر به خرداد برسیم در یک تنگنا قرار میگیریم اما باز هم آموزش و پرورش سناریوی دیگری پیش بینی کرده که اگر لازم باشد درباره گسترش زمان آموزش تصمیم میگیریم.
معاون آموزش متوسطه در پاسخ به این سوال که یکی از مسوولان گفتهاند تا ۲۰ فروردین اوج شیوع بیماری کرونا را در کشور داریم و در این صورت اگر مدارس از اردیبهشت باز شوند آیا زمان آموزش یک ماه در تابستان تمدید میشود یا خیر؟ گفت: برای ما آموزش و پرورش سلامت بچهها از همهچیز مهمتر است و تا زمانی که مراکز بهداشتی و پزشکی مجوز حضور دانشآموزان در کلاسهای درس را ندهند ما ترجیحی برای حضور دانشآموزان در مدرسه نداریم. طبیعتاً بعد از رفع این نگرانی اولویت ما پرداختن به ماموریت ذاتی آموزش و پرورش که فراهم آوردن فرصت یادگیری است، خواهد بود.وی ادامه داد: ما تاخردادماه آموزش مکمل را با شبکه آموزش و چهار هدفگذاری کردهایم اما همانطور که گفتم باید این اطمینان را هنگام بازگشایی مدارس حاصل کنیم که آنچه اهداف برنامههای درسی است، محقق شده است. درست است که شبکه سراسری بالای ۹۰ درصد در کشور پوشش دارد اما ممکن است به هر دلیلی این آموزشها به دانشآموزی نرسد. ما باید در زمان بازگشایی مدارس، زمان مرور داشته باشیم و ممکن است سناریوی بدبینانه ما که ادامه سال تحصیلی به مدت یک ماه در تابستان است، اجرا شود.کمرئی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه بسیاری از خانوادهها نگران امتحانات پایان سال فرزندان خود هستند، خاطرنشان کرد: خانوادهها اصلاً نباید نگران امتحانات پایان سال باشند. آزمون و امتحان نگرانی سیستم آموزشی است چرا که این ما هستیم که باید در این ارزشیابی امتحان آزمون به یقین برسیم که اهداف تک تک درسها محقق شده است و یادگیری به قدر کفایت رخ داده است. هر واحد یادگیری در کتاب درسی برای ما اهدافی دارد پس خانوادهها نگران آزمون نباشند. ضمن اینکه ما حتماً شرایط کشور را هنگام طرحریزی آزمون در نظر خواهیم گرفت.
تا اول اسفندماه قریب به ۷۰ درصد مطالب درسی واهداف دروس تحصیلی براساس بودجه بندیای که صورت گرفته بود، محقق شده است و ۳۰ درصد مطالب باقی مانده که باید تدریس میشد. در استفاده از صدا و سیما برای جبران این عقب ماندگی به خوبی عمل شده است. استقبال خوبی نیز از سوی والدین صورت گرفته بهطوری که در برخی از استانها و برخی دروس قریب به ۱۰۰ هزار بار یک برنامه دانلود شده است. اما آموزش تلویزیونی یکی از روشهای ماست و معلمان در این مدت به صورت خودجوش دست به کار شدند و مبتکرانه در فضای مجازی چه به صورت صوتی و چه تصویری، دروس را ضبط و ارایه و از دانشآموزان تکالیف دریافت میکنند.
وی ادامه داد: در دوره متوسطه اول کار ما راحتتر است اما در دوره متوسطه دوم ما بیش از ۱۸۲ درس در شاخههای مختلف داریم که کار ما را قدری سخت میکند اما خوشبختانه ۹۵ درس تکراری داریم که در حال حاضر ۹۰ درس آن را از طریق تلویزیون ارایه میدهیم. معلمان نیز همین تدریس را با توضیحات تکمیلیتر در اختیار دانشآموزان میگذارند و آن را بازنشر میدهند. در پرتالهای استانی نیز این درسها قرار میگیرد.
معاون آموزش متوسطه در پایان در پاسخ به این پرسش که برخی از معاونین و مدیران مدارس گلایه دارند که از آنها خواسته شده است در محل کار خود حاضر باشند، تصریح کرد: نکته اینجاست که مدارس تعطیل است اما ابعاد مدیریتی مدرسه نباید تعطیل باشد. اگر قرار باشد کشور در همه ابعاد تعطیل باشد حضور من و شما در اینجا هم معنا ندارد. مدرسه و خصوصاً معلم و مدیر و معاونان بخشی از حاکمیت هستند و باید در مدرسه حاضر باشند تا راهبری شیوههای یاددهی و یادگیری را جاری کنند و همانطور که اعلام شده است باید کاری کنیم آموزش تعطیل نباشد.