ایرانشهر
سوءاستفاده ایرلاینهای خارجی از شیوع کرونا در ایران
در حالی که بر اثر شیوع کرونا، پرواز ایرلاینهای ایرانی به اروپا محدود شده، برخی ایرلاینهای خارجی برای رفت و برگشت در مسیرهای اروپایی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان از مسافران طلب میکنند.به گزارش مهر، با توجه به اینکه تنها دو ایرلاین داخلی میتوانند پروازهای اروپایی داشته باشند، برخی ایرلاینهای خارجی با سوءاستفاده از موقعیت به وجود آمده از سوی فرودگاههای اروپایی مبنی بر ممانعت از ورود هواپیماهای ایرانی به این کشورها، قیمت بلیت را به چند برابر نرخهای سابق افزایش دادهاند.تعدادی از فعالان اقتصادی اعلام کردند که برای امضای قراردادهای تجاری مجبورند با هواپیماییهای غیر ایرانی به اروپا تردد کنند که هزینه هر سفر به خصوص برای مدیران شرکتهای بازرگانی کوچک و متوسط بعضاً به اندازه بخشی قابل توجهی از سود این قراردادها رسیده است.به عنوان مثال، در حالی که هزینه رفت و برگشت برخی پروازهای اروپایی که ایرلاینهای ایرانی انجام میدهند، بین ۵ تا ۷ میلیون تومان است، ایرلاینهای خارجی، پرواز از مبدأ فرودگاه امام خمینی (ره) به مقاصد آلمان، فرانسه و انگلیس را بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان (رفت و برگشت) انجام میدهند.در همین رابطه، رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: قیمت بلیتهای خارجی بر اساس قیمت عرضه و تقاضا است، نه قیمتگذاری سازمان هواپیمایی کشوری.او افزود: شرکتهای هواپیمایی خارجی عضو یاتا و تابع قوانین و شرایط این انجمن (انجمن جهانی شرکتهای هواپیمایی) هستند.جعفرزاده ادامه داد: هر چند که قرار بود برای شرکتهای داخلی هم این محدودیتها اعمال نشود؛ اما به دستور وزیر راه و شهرسازی، از سال گذشته حداقل و حداکثر قیمت برای بلیت پروازهای داخلی تعیین شد.
تنگنای مالی با کاهش مسافران مترو
فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران گفت: به دلیل کاهش مسافر درآمدهای مترو بهشدت کاهش پیدا کرده و برای پرداخت هزینه پیمانکاران در مضیقه هستیم.به گزارش مهر، نوبخت در سومین نشست خبری مجازی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات انجام شده درحوزه مقابله و پیشگیری با شیوع ویروس کرونا در مترو تهران گفت: از اول اسفند ماه شرکت بهرهبرداری مترو درگیر موضوع مقابله و پیشگیری کرونا شد و برنامهریزیهای نظام مندی برای ضدعفونی کردن قطارها و ایستگاهها انجام شد.وی ادامه داد: پیش از حرکت قطارها و پس از اتمام سرویس دهی قطارها و ایستگاهها ضدعفونی میشوند و ۱۲۷ ایستگاهی که فعال هستند در طول روز نیز ضدعفونی شده و بهطور کلی حداقل دو بار متروی تهران اقدام به ضدعفونی ایستگاهها و قطارها میکند.او با اشاره به مشکلاتی که در خصوص تامین اقلام مورد نیاز این حوزه در مترو وجود دارد، گفت: در تامین ماسک و دستکش برای پرسنل و راهوران قطار و تا حدودی در خصوص تامین مواد ضدعفونیکننده دچار مشکل هستیم که در حال حاضر از سفیدکننده و الکل استفاده میکنیم. پیگیر تامین این مواد هستیم تا مشکلی برای پرسنل ایجاد نشود. اما در خصوص تامین مواد ضدعفونی مشکلی نداریم.او با اشاره به کاهش شدید مسافران مترو گفت: شاهد کاهش درآمدهای مترو هستیم تا آنجا که با توجه به پایان سال برای تامین هزینه اقداماتی که به صورت پیمانکاری انجام میدهیم و پیش از این هزینههایش را خودمان تامین میکردیم، دچار مضیقه و مشکل شدهایم اما تمام تلاش خود را برای حل مشکلات انجام میدهیم.
توقف گردشگری دریایی در نوروز ۹۹
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طبق استعلام صورت گرفته شده که به زودی ابلاغ میشود، گردشگری دریایی با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متوقف میشود، گفت: از این پس مسافرتهای دریایی به افراد بومی منطقه محدود میشود و به رغم محدود شدن سفرها و گردشگری دریایی، کماکان باید پایشها و نظارت بر رعایت الزامات ایمنی، با دقت، صورت پذیرد.به گزارش ایسنا، راستاد با اشاره به شرایط خاص ناشی از مقابله با ویروس کرونا و تأکید بر اجرای رویهها و پروتکلهای ابلاغی، گفت: تأمین وسایل حفاظتی در برابر ویروس کووید ۱۹، برای کارهای عملیاتی در بنادر اعم از فعالیتهای دریایی و بندری و همچنین برای یگان حفاظت، با دقت و اهتمام بیشتر، توسط مدیران بنادر دنبال شود.او تأکید کرد: با اجرای طرح دورکاری ناشی از تدابیر مقابله با اپیدمی کرونا، نباید هیچ خدشهای در روند و فرآیند عملیات بندری و دریایی وارد شود.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایام تعطیلات نوروز، کشتیهای حامل کالاهای اساسی به ویژه به بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره) و چابهار وارد خواهند شد؛ بنابراین ضرورت دارد که تخلیه و بارگیری و ارایه خدمات به این کشتیها و سایر کشتیهای تجاری، با حداکثر نرم عملیاتی انجام پذیرد.راستاد با تأکید بر اینکه در ایام تعطیلات سال جدید، شیفت کاری عوامل عملیاتی باید مطابق معمول برنامهریزی شود، اظهار کرد: عملکرد دقیق و بدون وقفه اپراتورها، توسط مدیران بنادر رصد شود.او با بیان اینکه مطابق آیین نامه سازمان بنادر و دریانوردی، فقط یک نصف روز در اول فروردین عملیات تخلیه و بارگیری تعطیل میشود، یادآورشد: روندها باید به گونهای مدیریت شود که حداقل توقف ناشی از تعویض شیفت را به خصوص برای کالاهای استراتژیک داشته باشیم.