واردات کامیونهای با عمر کمتر از 3 سال کلید خورد
گروه راه و شهرسازی|
در پی صدور اطلاعیه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مبنی بر ثبتنام کامیونهای وارداتی با عمر سه سال، از سوم خردادماه ۹۹، صدرالله بمانا، مشاور رییس این سازمان گفت: میزان ورود کامیونهای دسته دوم از کشورهای اروپایی، کره جنوبی و ژاپن با عمر کمتر از 3 سال در گام اول، 20 درصد تولید داخل است.
بمانا در گفتوگو با فارس، درباره نوسازی ناوگان فرسوده و مصوبه امکان ورود کامیونهای با عمر 3 سال به کشور اظهار کرد: تولید خودروی داخلی در دوران تحریم مشکلاتی دارد، به هر حال برخی قطعات وارداتی است که در این دوران امکان واردات آنها مشکل است. وی افزود: مجلس شورای اسلامی در بند 3 ماده 30 قانون احکام دایمی به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اجازه داده است که بتواند صرفا کامیونهای زیر سه سال ساخت وارد کشور کند و قسمتی از ناوگان فرسوده حذف شود. مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در نوسازی ناوگان اظهار کرد: اولویت اول 20 درصد تولید داخل است، کارخانجات، واردکنندگان، مالکان ناوگان اسقاط و شرکتهای حمل و نقلی توانمند امکان انجام این واردات را دارند تا کمبود ناوگان جبران شود، به هر حال 40 درصد ناوگان کامیونی ما فرسوده است. بمانا با بیان اینکه ثبت نامها از سوم خرداد 99 آغاز شود، گفت: صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش تولید آلایندههای زیست محیطی، کاهش تولید آلایندههای صوتی، ارتقاء ایمنی سیر، راحتی و آسایش راننده و غیره از مزایای نوسازی ناوگان کامیونی است. او تأکید کرد: طرح نوسازی ناوگان با کامیونهای با عمر 3 سال مراحل قانونی و آیین نامه هیأت وزیران دارد، ضمن آنکه وزیر راه و شهرسازی نیز ضوابط آن را ابلاغ کرده است و متقاضیان میتوانند اطلاعات در این باره را از سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دریافت کنند. وی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت کامیون، اتوبوس، مینیبوس بهشدت افزایش یافته است، چون به علت تحریم تولید کند شده است و واردات هم نداریم، ضمن آنکه قیمت ناوگان بیش از تورم افزایش داشته است. وی اضافه کرد: از سوی دیگر قیمت تمام شده حمل و نقل بار و مسافر افزایش یافته است و متقاضی باید هزینه بیشتری بپردازد که این زیبنده نیست و باید قیمتهای حمل کاهش یابد. بمانا ادامه داد: در حال حاضر لاستیک با ارز دولتی تأمین میشود و از این نظر مشکلی نیست، چون قیمت آن کنترل شده است، اما بقیه اقلام ناوگان با ارز آزاد تأمین میشود و قیمتهای آن بهشدت افزایش یافته است که امیدواریم با طرح ورود کامیونهای کمتر از سه سال بخشی از این مشکلات رفع شود. مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در نوسازی ناوگان اظهار داشت: در این طرح دولت 25 درصد عوارض گمرکی بابت واردات انجام میدهد، ضمن اینکه این خودروها باید تولیدات اروپا، ژاپن یا کره جنوبی باشد، به هر حال این کامیونها معمولا استاندارد روز اروپا و داخل را دارند. بمانا گفت: متقاضیان حتماً دقت کنند هنوز این طرح آغاز نشده است که کسی بخواهد از متقاضیان ثبتنام کند، ضمن آنکه حتما ثبت نام باید از مراجع رسمی باشد.
منشا ارز باید خارج کشور باشد
شرایط کامیونهای وارداتی چیست؟ یکی از شروط قابل توجه برای واردات کامیون این است که منشأ ارز برای واردات باید خارج از ایران باشد و واردکنندگان مشمول استفاده از ارز داخلی نمیشوند. آن گونه که در اطلاعیه سازمان راهداری تصریح شده است، نباید بیش از سه (3) سال از زمان ساخت آنها گذشته باشد. همچنین کامیونها باید از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو- مصوب 1386 و آییننامه اجرایی آن و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند. (چنانچه واردکننده خدمات پس از فروش موضوع قانون فوق را طبق مقررات راساً ارایه نماید، ارایه مجوز فوق قابل قبول بوده و در غیر این صورت باید مجوز رسمی و قانونی از شرکت یا کارخانه دارای حق قانونی ارایهدهنده خدمات فوق اخذ و ارایه کند) . افزون بر این، کامیونهای وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگیهای محیط زیست با استانداردهای روز و اجباری که مورد تایید مراجع ذیربط بوده، انطباق داشته و دارای استاندارد e-mark نیز باشند. در عین حال، کامیونها میتوانند دارای بارگیر ثابت یا غیرثابت (کشنده) باشند. کامیونهایی میتوانند به کشور وارد شوند که ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی بوده و در پنج (5) سال گذشته مدلهای آنها در کشور تولید و یا به کشور وارد شده باشند. کامیونهای وارداتی جدید ساخت کشورهای مذکور باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگیهای محیط زیست در زمان ساخت مورد تایید دستگاههای ذیربط باشد. در مرحله اول، اولویت با کامیونهای دارای ظرفیت- مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه- هجده (18) تن و بالاتر است.کامیونهای وارداتی، باید شرایط زیست محیطی، استانداردها و شرایط لازم برای حملونقل بینالمللی و ورود به کشورهای اروپایی را دارا باشند.
شرایط کامیونهای اسقاطی
واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط، حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج (25) سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز میتواند حداکثر سه (3) تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. در این مرحله، ظرفیت کامیون اسقاطی مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه حداقل پانزده (15) تن است. کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حملونقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط (برابر اسناد ثبتی در سامانههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای) باشد. به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حملونقل جادهای، سود بازرگانی کامیون وارداتی بیستو پنج (25) درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش مییابد.
شرایط واردکنندگان
کارخانجات تولیدکننده کامیون، شرکتهای واردکننده کامیونهای سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت»، شرکتهای حملونقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، مالکان وسایل نقلیه فرسوده میتوانند مبادرت به واردات نمایند.
در مرحله اول، سقف میزان واردات در هر درخواست توسط کارخانجات تولید کننده داخلی خودروهای سنگین یک هزار (1000) دستگاه، شرکتهای حملونقل توانمند یکصد (100) دستگاه، شرکتهای واردکننده کامیونهای سنگین پنجاه (50) دستگاه و مالکان حقیقی و حقوقی وسایل نقلیه فرسوده ده (10) دستگاه است. ارایه درخواست جدید در مراحل بعد، منوط به واردات هشتاد درصد (80) درخواست مرحله قبلی است. هر کدام از ذینفعان بسته به نوع مدل کامیون وارداتی مورد درخواست، باید مستندات و مدارک مربوط به استاندارد روز و اجباری ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد کشور، استاندارد روز و اجباری آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست، تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت «صمت» (صنعت و معدن و تجارت) را تهیه و به سازمان ارایه نمایند. طبق اعلام سازمان راهداری ذینفعان تا بعد از ترخیص کامیون از گمرک ایران حق هیچگونه ثبت نام و یا درخواست و اخذ وجه از خریداران را ندارند بنابراین از هرگونه پرداخت به افراد مدعی در این مرحله خودداری شود. سازمان راهداری و حملونقل جادهای هیچگونه مسوولیتی در قبال تحویل کامیون توسط واردکننده به خریدار ندارد بنابراین خریداران باید در این خصوص با دقت نظر و تحقیق و بررسی کامل در مراحل ثبت نام و خرید اقدام نمایند. متقاضیان دریافت خودرو وارداتی از موعدی که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً به ذینفعان مورد تأیید سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای که مراحل اخذ مجوزهای لازم را طی نمودهاند مراجعه کنند. این فهرست متعاقبا در سایت سازمان اطلاعرسانی خواهد شد.
به محض ترخیص کامیون از گمرک ایران، اطلاعات واردکنندگان، نوع و تعداد کامیونهای وارداتی در سایت سازمان ارایه و در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت. قیمت تمام شده ناوگان توسط مراجع ذیصلاح و نظارتی با توجه به قرارداد خرید خارجی ناوگان تعیین و ملاک عمل برای عرضه در داخل کشور قرار خواهد گرفت. طبق اعلام سازمان راهداری هرگونه اطلاعیه دیگری در خصوص واردات و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی موضوع این اطلاعیه فاقد اعتبار بوده مگر آنکه منحصراً در سایت سازمان راهداری و حملونقل جادهای درج شده باشد.