«راهبردهای 4 گانه» وزارت صمت
سرپرست وزارت صمت با تشریح راهبردهای کلان وزارت صمت، خواستار توجه به «جهش تولید، رونق صادرات و مدیریت واردات، تنظیم بازار و داخلیسازی» شد و گفت: اگرچه دولت سیاستگذار اصلی است، اما تصمیمات باید با هماهنگی و همراهی تشکلهای تخصصی بخشخصوصی و اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف اتخاذ شود.
به گزارش شاتا، حسین مدرسخیابانی در اولین جلسه شورای معاونان وزارت صمت گفت: این وزارتخانه در مقطع کنونی باید از تمام داشتههای مرتبط با مدیران، نیروی انسانی و منابع مالی خود استفاده کرده و با تمرکز بر روی اولویتهای تعریف شده در دوره جدید، حرکت خود را پرقدرتتر از گذشته، در راستای حمایت از تولید، تامین و توزیع به موقع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم ادامه دهد.
وی با تاکید بر ضرورت ارایه آمار و ارقام کمی مرتبط با هدفگذاریهای صورت گرفته در حوزههای مختلف تولیدی و تجاری، افزود: آمارهای مرتبط با تولید در بخشهای مختلف صنعتی، معدنی و تجاری باید به صورت شفاف و دقیق، تهیه و منتشر شود تا در معرض قضاوت عموم قرار گیرد، چراکه در این صورت میتوان با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن کاستیهای موجود، در جهت رشد گامهای جدی برداشت.
مدرسخیابانی با تاکید بر ضرورت همدلی میان تمامی معاونتهای وزارت صمت در پیشبرد اهداف مرتبط با جهش تولید، خاطرنشان کرد: همانطور که امروز شرایط کشور به گونهای است که نیاز به همدلی تمامی دستگاههای حاکمیتی برای اداره کشور دارد، در بدنه وزارتخانه نیز باید همین اتفاق رخ دهد.
وی، جانشینپروری را از جمله نکات مهم و حائز اهمیت دانست که باید از سوی تمامی معاونتهای ستادی مورد توجه قرار گیرد. مدرسخیابانی با تاکید مجدد بر ضرورت توجه به رسانهها به عنوان یکی از ابزارهای حکمرانی شایسته خاطرنشان کرد: امروز رسانهها به عنوان ابزارهایی پرقدرت، در اختیار تصمیمگیران در سراسر دنیا بوده و به عنوان یک مکمل قدرتمند در کنار سایر ابزارهای مدیریتی از جمله منابع مالی، منابع طبیعی و منابع انسانی، قابلیت استفاده جهت پیشبرد اهداف سازمانها را دارند؛ به نحوی که باید از تمامی ظرفیتهای آنها به منظور اطلاعرسانی دقیق، سریع و شفاف بهره گرفت که بر این اساس، تمامی مدیران وزارت صمت باید از این ابزار قدرتمند، در راستای امیدآفرینی و اطلاعرسانی فراگیر، دقیق و سریع به ذینفعان بهره گیرند.
وی با تاکید بر ضرورت ارتباط مستمر و مستقیم بخشهای مختلف این وزارتخانه با تشکلهای بخشخصوصی به عنوان حلقه واسط میان دولت و فعالان اقتصادی، خاطرنشان کرد: اجرای بسیاری از سیاستهای تنظیم بازار، به جز همراهی و هماهنگی با اصناف و تشکلهای بخشخصوصی امکانپذیر نیست و بر این اساس، باید ارتباط مستقیم با اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف کشور به صورت مستمر و در راستای اجرای سیاستهای کلان دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داشته باشد.
چهار راهبرد کلان وزارت صمت
مدرسخیابانی بار دیگر تاکید کرد: امروز «جهش تولید» و «افزایش صادرات و مدیریت واردات»، «تنظیم بازار» و «توجه جدی به موضوع استفاده از ظرفیتها و توان داخلی»، راهبردهای کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این رابطه باید تصمیمات، با هماهنگی و همراهی تشکلهای تخصصی بخشخصوصی و اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف صورت گیرد، اما نکته حائز اهمیت آن است که سیاستگذار اصلی دولت است ولی اجرای سیاستها و تصمیمات باید با همراهی و نظرخواهی از بخشخصوصی و فعالان اقتصادی صورت گیرد. مدرس خیابانی، معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد تا در تمامی جلسات تصمیمگیری و تصمیمسازی، در عالیترین سطوح حضور یابند و در قالب تعامل با بخشخصوصی، نظرات و سیاستهای دولت را تبیین و نظرات فعالان اقتصادی و بخشخصوصی را نیز دریافت نمایند. وی در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار احیای کمیتهها و شوراهای تخصصی با حضور نمایندگان تشکلهای مرتبط شد و گفت: برنامههای محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص است و باید در دستور کار جدی قرار گرفته و همه امکانات و ظرفیتها برای تحقق آن بسیج شوند. مدرس خیابانی تاکید کرد: جهش تولید جز از محل توسعه صادرات و توجه به ظرفیتهای تولید داخلی محقق نخواهد شد؛ ضمن اینکه به موازات آن، باید جلوی هر گونه واردات کالاهای غیرضرور و لوکس را نیز سد کرد.