ایرانشهر
افزودن بندی از قراردادهای فوتبالی به قرارداد با خلبانها
یک شرکت هواپیمایی داخلی در قرارداد امسال خود با خلبانان، برای نخستین بار در کشور همانند قراردادهای بازیکنان فوتبال، از آنها حق رشد ۱۰ هزار یورویی طلب کرده است. به گزارش مهر، به نظر میرسد «وجود شرایط کرونایی»، «کاهش سفرهای هوایی» و «افزایش تعداد خلبانانِ جویای کار»، سبب شده تا برخی شرکتهای هواپیمایی از روشهای جدیدی برای تعیین و تغییر نوع همکاری با کروی پروازی و خلبانان استفاده کنند. هفته گذشته غلامرضا محمدی، مدیرعامل انجمن خلبانان از کاهش دستمزد خلبانان شرکتهای هواپیمایی غیر دولتی تا یک سوم به دلیل کاهش تعداد پروازها در اثر شیوع ویروس کرونا خبر داده بود.
اخیراً یکی از ایرلاینهای داخلی فرمت جدیدی برای قرارداد خلبانان این شرکت ارایه داده است؛ در این قراردادها بندی گنجانده شده مبنی بر اینکه خلبان میبایست در هر سال معادل ریالی ۱۰ هزار یورو، «حق رشد» به این شرکت هواپیمایی پرداخت کند.
گفتنی است، مدیرعامل این ایرلاین تا چند ماه پیش همزمان عضویت در هیات مدیره باشگاه استقلال را نیز در روزمه خود داشت.
حق رشد، عنوانی است که در قراردادهای بازیکنان فوتبال یا سایر رشتههای ورزشی دارای مسابقات حرفهای و لیگهای منظم لحاظ میشود و بر مبنای آن، اگر بازیکنی قصد داشته باشد از باشگاهی که در آن پرورش یافته و مشهور شده، خارج شود، باید مبلغی را به باشگاه پرداخت کند.
این در حالی است که در صنعت حمل و نقل هوایی، در هیچیک از شرکتهای هواپیمایی دنیا، اخذ چنین وجوه و درج چنین عناوینی در قراردادها رایج نیست.
تنها در بخش هوانوردی نظامی مشابه چنین چیزی وجود دارد؛ به این صورت که ارتشهای کشورهای مختلف به دلیل آنکه برای خلبانان نظامی از ابتدا، تمام هزینههای آموزش، اقامت، تغذیه، تحصیل و صدور مدرک کارشناسی یا معادل آن در بخش خلبانی را راسا بر عهده میگیرند، در صورتی که خلبان پس از ۵ سال قصد جدایی از نیروی هوایی را داشته باشد، باید رقمی را به عنوان خسارت هزینههای آموزش به ارتش پرداخت کند.
به گفته کارشناسان صنعت هوانوردی، در ایران از نیمه دوم دهه ۷۰، جذب خلبان بورسیه از سوی شرکتهای هواپیمایی دولتی ممنوع شد و در تمام این مدت، شرکتهای هواپیمایی موظف به جذب خلبانانی شدند که دورههای آموزشی را با هزینههای شخصی طی کرده باشند.
بنابراین بسیاری از خلبانان فعال در صنعت هوانوردی در سالهای اخیر، یا بازنشستگان شرکت هواپیمایی دولتی هستند یا بازنشستههای نیروهای مسلح یا افرادی که با پرداخت حدود ۳۰۰ میلیون تومان و شرکت در دورههای سنگین خلبانی، مدرک مربوطه را دریافت کرده باشند؛ با این حساب شرکتهای هواپیمایی هزینهای برای تربیت خلبانان پرداخت نکردهاند که درنتیجه آن، خواهان دریافت حق رشد باشند.
از سوی دیگر، بر اساس اعلام تعدادی از خلبانان، این ایرلاین ایرانی که مترصد دریافت حق رشد از خلبانان است، دو سال قبل از خلبانان این شرکت که بعضاً یا بازنشسته نیروهای مسلح یا برخی ایرلاینهای دولتی هستند، سفته ۵ میلیارد تومانی اخذ کرد و براین اساس اگر خلبانان بخواهند از این شرکت خارج شوند، ممکن است آن را به اجرا بگذارد.
همچنین طی چند سال اخیر، شرکتهای هواپیمایی با یکدیگر تفاهم نامهای امضا کردهاند که از همدیگر، «کروی پروازی» جذب نکنند. بنابراین خلبانان این شرکت چارهای جز امضای این قراردادها را ندارند.
افزایش ۵۰ درصدی بارشها در تهران
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه بارشها در تهران نسبت به نرمال ۵۰ درصد بیشتر شده است، گفت: ایستگاه فیروزکوه تهران با ۵۶ میلیمتر بارش بیشترین بارش ۲۴ ساعت گذشته کشور را ثبت کرده است.
احد وظیفه در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون در تهران ۳۵۸.۴ میلیمتر بارش داشتیم، اظهار کرد: این مقدار نسبت به میانگین بلند مدت بارش در تهران ۵۰ درصد بیشتر است همچنین بارشها در پایتخت نسبت به سال گذشته ۱۳.۵ درصد افزایش یافته است.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه در تهران طی ۲۴ ساعت گذشته بارشهای خوبی داشتیم، تصریح کرد: در ایستگاه فیروزکوه تهران طی ۲۴ساعت گذشته منتهی به ۱۰ صبح امروز حدود ۵۶ ملیمتر بارش ثبت شده که بیشترین بارش ۲۴ساعته گذشته کشور است.
وظیفه با بیان اینکه در سایر ایستگاههای هواشناسی تهران نیز بارشهای خوبی طی ۲۴ساعت گذشته داشتیم، گفت: برای مثال در ایستگاه آبعلی تهران ۵۲ میلیمتر بارش، لواسان ۴۰.۵ میلیمتر، دماوند ۳۲ میلیمتر و در ایستگاه شمیرانات ۲۳ میلیمتر بارش ثبت شده است.