جنجال ناتمامِ مالیات بر محصولات دخانی
موضوع مالیات بر دخانیات، موضوعی نیست که به این سادگیها حل شود؛ مافیای سیگار، بالای سر این صنعت نشستهاند و اجازه اعمال مالیات بر خرده فروشی و مالیات بیش از حد بر تولید و واردات سیگار را نمیدهند. رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور، با اشاره به تغییر در برخی قوانین بالادستی کنترل دخانیات در فروردین ماه امسال و با بیان اینکه نسخ ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۶۹ قانون الحاق به ضرر کنترل مصرف دخانیات تمام میشود، اظهار کرد: تمام تلاشمان در سالهای اخیر ساماندهی مالیات بر دخانیات و کاهش مصرف بود که با این مصوبه هرچه رشته بودیم، پنبه شد.بهزاد ولیزاده د رمورد شعار امسال هفته ملی بدون دخانیات، گفت: با توجه به اپیدمی کووید ۱۹ و ترفندهای صنایع دخانی برای سوءاستفاده از این فرصت برای منافع خود و گسترش بازار مصرف، شعار ملی امسال «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا» تعیین شده است. وی درباره مالیات بر ارزش افزوده کالاهای دخانی، افزود: در دی ماه سال ۹۸ مجلس مصوبهای با ارقامی برای مالیات بر ارزش افزوده در بخش دخانیات تصویب کردند. در بند ت ماده ۲۸ مالیات بر ارزش افزوده، نرخهایی برای مالیات سیگار، توتون و تنباکوی تولید داخلی با نشان بینالملل و واردات توتون، سیگار و توتون خام وضع شد و به این ترتیب برای سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی ۲۵ درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بینالمللی که فهرست آن هر سال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و با تصویب هیات وزیران ابلاغ میشود ۴۰ درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی ۶۵ درصد، توتون خام وارداتی ۱۰ درصد و برای توتون فرآوری شده وارداتی (خِرمن توتون) ۳۵ درصد در نظر گرفته شد. وی با بیان اینکه نکته قوت این لایحه افزایش ۵ واحد درصد است، تصریح کرد: این موضوع به معنای آن است که نرخهای تعیین شده از سال دوم اجرای قانون هر سال ۵ واحد درصد افزایش مییابد.