تئاترهایی که بیخبر فروخته میشوند!
بیانیه اخیر تعدادی از هنرمندان تئاتر برای پیگیری مجوز پخش آنلاین فیلم تئاترها، اگرچه سر و صدای زیاد و حاشیههای عجیبی به پا کرد، اما کلیت موضوع این حُسن را داشت تا بعضی کارگردانهای تئاتر متوجه فروش و بارگذاری آثارشان در VODها شوند، آن هم بدون اینکه از این موضوع اطلاع داشته باشند یا حتی یک ریال عایدشان شده باشد. شیوع کرونا و تعطیلی سالنهای تئاتر سبب شد «فیلم – تئاتر» تنها دلخوشی تئاتریها برای ارتباط با مخاطبِ در قرنطینه مانده و همچنین کسب درآمد در روزهای بیکاری باشد. نکته عجیب برای تعدادی از کارگردانهای تئاتر مواجه شدن ناگهانی آنها با فروش اینترنتی آثارشان در یکی از سامانههای پخش اینترنتی تئاتر است. ماجرا از این قرار است که نزدیک به یکصد فیلم تئاتر که مربوط به سالهای گذشته میشوند و تقریبا بیشتر آنها در گذشته توسط مرکز بتهوون عرضه شده بودند، از مدتها قبل در یکی از سامانههای ویاودی (فیلیمو) به اشتراک گذاشته شدند. در واقع به نظر میرسد این فیلمها همان نسخههای دیودیدی تئاترها بوده که در اینجا مثل محصولی از شبکه نمایش خانگی بارگذاری شدهاند و هر کسی که بخواهد یکی یا همه آنها را تماشا کند، ابتدا باید در سایت مورد نظر مشترک شود و بعد تمام این آثار برای او قابل دیدن هستند. به گزارش ایسنا، اما اتفاق جالب توجه این است که بعضی از همین فیلم تئاترها از چند روز گذشته در یک ویاودی تازه تاسیس (تیوال) با قیمت 10 یا 15 هزار تومان به فروش میرسند، در حالی که در سامانه قبلی با یک اشتراک ماهانه، 10 برابر آن یک فیلم تئاتر را میتوان تماشا کرد. نکته قابل تامل مربوط به کارگردانهایی است که میگویند بلیت فروشی نمایشهای خود را خیلی اتفاقی متوجه شدهاند و برایشان سوال است که آیا نباید این موضوع به آنها اطلاع داده میشد؟ آیا از فروش نباید چیزی به آنها تعلق گیرد؟ اگرچه تعداد زیادی از کسانی که اثرشان در این دو سامانه عرضه شده خبری از انجام این کار نداشتند، اما بلیت فروشی جدید برخی از اینها با اطلاع کارگردان و با توافق 70 به 30 درصد انجام شده و به نظر میرسد آنهایی مشمول این قرارداد میشوند که نسخه تصویری نمایش در اختیار خود صاحب اثر بوده و پیشتر از طریق شرکتی خاص فیلمبرداری یا عرضه نشده است، از جمله «طپانچه خانم» شهاب حسینپور که تمام مراحل تهیه نسخه تصویری نمایش و پخش دیویدی آن را خودش پیگیری میکرده و الان این فیلم تئاتر را برای مدتی محدود در تیوال پخش آنلاین میکند. با اینکه باز هم کارگردانهای دیگری هستند که از این اتفاقها بیخبر بوده و الان هم به نوعی ناراضیاند، به نظر میرسد در حوزه فیلم تئاتر هیچگاه قراردادی اصولی و با آگاهی کامل منعقد نشده و به همین دلیل خیلی از همین تئاتریهای معترض چندان امیدی به رسیدن به نتیجه مطلوب ندارند چون اذعان میکنند همیشه بر مدار دوستی و رفاقت کارهای مروبط به فیلم تئاتر را پیش بردهاند. با این حال خبرگزاری ایسنا تلاش خواهد کرد در گفتوگویی با مدیران این سامانهها و نیز مرکز بتهوون نحوه عرضه و پخش فیلم تئاترها را جویا شود.