شکایت ایران از امریکا به آیمو

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۶۲۸
شکایت ایران از امریکا  به آیمو

گروه راه و شهرسازی|

در پی تهدیدات امریکا علیه نفتکش‌های ایران در سواحل ونزوئلا، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از دستور دبیرکل آیمو برای رسیدگی حقوقی به تهدیدات دریانوردی امریکا علیه ایران خبر داد.

محمد راستاد در گفت‌وگویی تصویری با کیتاک لیم، دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دولت ایران در دوران شیوع ویروس کرونا در حوزه بندری و دریایی، نسبت به تهدیدهای صورت گرفته از سوی امریکایی‌ها در حوزه بندری و دریایی واکنش نشان داد و خواستار رسیدگی حقوقی موضوع از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی شد. دبیرکل آیمو نیز اظهار کرد که از مدیریت حقوقی سازمان بین‌المللی دریانوردی خواهم خواست تا به موضوع اقدامات و تهدیدهای امریکا در قبال ایران تا جای ممکن رسیدگی کنند. به گزارش تسنیم، مشروح این گفت‌وگو به این قرار است.

  ایران؛ الگویی برای کشورهای عضو آیمو

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی از اقدامات انجام شده سازمان بنادر و دریانوردی در دوران شیوع ویروس کرونا را ارایه کرد که دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی در این رابطه، گفت: تمام اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان و مقامات دولتی شما، از گواهینامه دریانوردان گرفته تا توجه به 

دستور العمل‌های ابلاغ شده بسیار قابل توجه و تحسین‌برانگیز است و همانطور که می‌دانیم دریانوردان در حال حاضر شرایط بسیار دشواری دارند و امیدوار هستیم ایران به مجموعه اقدامات مثبت خود در این خصوص ادامه دهد و الگویی برای دیگر کشورهای عضو آیمو باشد. راستاد با اشاره به اینکه تمام مجامع بین المللی نظیر آیمو و نشست گروه 20 بر لزوم تسهیل تجارت جهانی به خصوص حمل و نقل کالاهای اساسی، مواد غذایی و دارو تاکید دارند، تصریح کرد: در شرایط کنونی متاسفانه باید بگویم ناوگان دریایی ایران همچنان توسط امریکا تهدید می‌شوند و نه تنها ناوگان دریایی ما بلکه مشتریان ناوگان دریایی و کشتی‌هایی که برای پهلوگیری به بنادر ایران می‌آیند و حتی ترمینال‌های تخلیه و بارگیری ناوگان دریایی ما نیز توسط امریکا تهدید می‌شوند. وی افزود: در شرایط سخت کنونی که تمام مجامع بین المللی بر بسترسازی مناسب برای سهولت تجارت جهانی و تامین کالاهای اساسی تاکید می‌کنند، ما همچنان تحت فشار سنگین اقدامات امریکا هستیم و این مساله را بارها در اسناد و مدارک و مکاتبات خود بیان کرده ایم، اما هنوز شرایط سخت فشارهای اعمال شده پابرجا است.

    موضوع سیاسی است

کیتاک لیم در این رابطه با اشاره به اینکه کشتیرانی بخشی حیاتی از زنجیره تامین و تجارت است، گفت: در شرایط کنونی که شیوع بیماری باعث شده نتوانیم شرایط کشتیرانی پایدار را حفظ کنیم با این وجود مواردی اینچنینی، غیرفنی است و در حال حاضر درباره این موضوع نامه‌هایی را از طرف دولت ایران دریافت و مقالاتی را نیز در این باره در رسانه‌ها در مورد شرایط پیش آمده مطالعه کرده‌ام و امیدوار هستم شرایط برای دریانوردان و کشتیرانی به گونه‌ای رقم بخورد که بتوانند فعالیت خود را در حوزه حمل و نقل بدون مشکل در سرتا سر دنیا تجربه کنند. وی افزود: با این وجود بررسی‌های لازم را در مورد این موضوع از طرف آیمو بر اساس کنوانسیون‌ها و مقررات را انجام خواهم داد و نظرات تیم مدیریت حقوقی آیمو را درباره این موضوع جویا خواهم شد، البته مستحضر هستید که آیمو در قبال رسیدگی به برخی مسائل غیرتکنیکی و سیاسی محدودیت‌هایی دارد، با این حال به‌طور قطع از مدیریت حقوقی سازمان بین‌المللی دریانوردی خواهم خواست تا به این موضوع تا جای ممکن رسیدگی کنند.

    فعالیت‌های قانونی نباید محدود شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اگر مسائل سیاسی را کنار بگذاریم، معتقد هستیم اقدامات امریکا مستقیما روی امنیت و عملکرد ناوبری دریایی تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: جدای از دخالت‌های همیشگی امریکا در قبال فعالیت‌های قانونی کشتیرانی ایران، اخیرا 5 کشتی تانکر به سمت امریکای جنوبی در حرکت بوده‌اند که مورد تهدیدهای امریکا قرار گرفتند.؛ فعالیت‌هایی که کاملا قانونی بوده و بر اساس قوانین بین المللی در حال انجام است. راستاد افزود: این فشارها و تهدیدها قطعا تاثیرات منفی روی دریانوردان خواهد داشت و جدای از مسائل سیاسی که آیمو اعلام می‌کند نمی‌تواند اقداماتی در مقابله با آن داشته باشد، سوال ما این است که ملاک موجود در مقابل اینچنین اقدامات تبعیض آمیزی که حق کشتیرانی آزاد را محدود می‌کند چیست و چه اقداماتی می‌تواند از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی در مورد این رفتارهای تبعیض آمیز امریکا در قبال ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو صورت گیرد؟ کیتاک لیم در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی راستاد، بیان کرد: می‌خواهم بدانم دولت ایران تا چه حد اطلاعات لازم را در اختیار آیمو قرار داده است؟ همانطور که اشاره کردید، 5 تانکر ایرانی قصد پهلوگیری در برخی بنادر را داشته‌اند که با دخالت امریکا مواجه شده‌اند، اما نمی‌دانم در این مورد خاص تا چه حد اطلاعات لازم را ارایه کرده‌اید؟ راستاد در پاسخ به این سوال مطرح شده از سوی دبیرکل آیمو، گفت: در مورد تمام اتفاقات و مسائل، مکاتبات لازم صورت گرفته و اسناد مربوطه ارایه را کرده ایم که برخی از آنها ممکن است در مرحله پردازش توسط وزارت امور خارجه ایران باشند و تمام مسائلی که به آن اشاره کردم اعم از تهدید تانکرهای ایرانی به آیمو اعلام شده است. کیتاک لیم پس از شنیدن صحبت‌های مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص، گفت: یک تنش خاص سیاسی در مورد مسائل سیاسی بین کشورهای عضو آیمو می‌تواند روی فعالیت‌های دریانوردی کشور عضو تاثیرگذار باشد و اگر این تنش‌های سیاسی مختص به مسائل مربوط به دریانوردی، ناوبری، امور دریانوردان و حمل بار و عزیمت به مقاصد خاص باشد، می‌تواند تاثیرات منفی روی فعالیت‌های دریانوردی داشته باشد. وی ادامه داد: با نظر به کنوانسیون‌های آیمو نظیر کنوانسیون‌های ایمنی و حفاظت از محیط زیست، آیمو تلاش می‌کند مسیر لازم برای توسعه و سهولت در دریانوردی را برای کشورهای عضو فراهم کند، اما مساله‌ای که ما در حال حاضر داریم، موضوعی در سطح سیاسی است و باید با جزئیات و دقت بیشتری موضوع را بررسی کنیم تا بتوانیم عملکرد کشتیرانی را ارتقا دهیم. دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی با اشاره به اینکه در گذشته نیز مواردی داشته ایم که فعالیت‌های کشتیرانی و دریانوردی به دلیل مسائل سیاسی مختل شده است، خاطرنشان کرد: درآن موارد نیز آیمو تا جای ممکن اقدامات لازم را برای هموار کردن مسیر برای ادامه فعالیت کشتیرانی انجام داد هرچند محدودیت‌هایی برای آیمو وجود داشت. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ماده ب بند 1 و ماده الف بند 2 در کنوانسیون تاسیس آیمو در مورد محدودیت و تبعیض در کشتیرانی، اظهار کرد: انتظار داریم این مساله از دیدگاه حقوقی مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد تا بتوانیم به راه‌حلی مناسب برای این مشکل دست یابیم. کیتاک لیم در پایان یادآور شد: در حال حاضر عملیات کارآمد دریانوردی در سرتاسر دنیا به ویژه در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است و شیوع آن روی همه‌چیز تاثیر گذاشته و کشتیرانی نیز از این قائده مستثنی نیست و دریانوردان نیز به همین ترتیب تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. وی افزود: دریانوردی نیز مانند دیگر مشاغل باید تحت تشکل و اتحادیه خاص خود فعالیت کنند و همه دریانوردان شاغل در دریاها باید تحت قوانین و نظارت اتحادیه مربوط به خود باشند، به همین دلیل است که آیمو سخت تلاش می‌کند تا از دریانوردان حمایت کند و این سازمان به عنوان یکی از آژانس‌های سازمان ملل محدودیت‌هایی در اجرای سیاست‌های خاص خود دارد، با این حال تلاش خود را برای تاکید بر حمایت از فعالیت کشتیرانی و دریانوردان به کار خواهد گرفت.