تصویب قانون تاسیس دفتر اسناد رسمی
پانزدهم خرداد 1316 و در مجلس دهم شورای ملی قانون دفتر اسناد رسمی به تصویب رسید. بر اساس ماده یک این قانون، برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی وزارت عدلیه در حوزههای ثبتی به قدر کفایت دفتر اسناد رسمی تأسیس خواهد کرد. طبق ماده 2، دفتر اسناد رسمی به مدیریت و مسوولیت یک نفر صاحب دفتر که از این به بعد سردفتر نامیده میشود اداره میشود. سردفتر به موجب حکم وزیر عدلیه منصوب و وابسته عدلیه محسوب میشود و اداره کل ثبت اسناد و املاک طبق حکم مزبور برای اوپروانه صادر خواهد کرد. بر اساس این قانون دفترخانهها از نظر صلاحیت به سه درجه تقسیم میشوند: دفترخانه درجه اول که به وسیله یک سردفتر درجه اول و یک یا چند دفتریار اداره میشود و اجازه تنظیم و ثبت همه گونه اسناد و معاملات راداراست. دفترخانه درجه دوم که به وسیله یک سردفتر درجه دوم اداره میشود و اجازه تنظیم و ثبت اسناد و معاملات به هر مبلغی را دارا بوده ومیتواند یک دفتریار داشته باشد. دفترخانه درجه سوم که به وسیله یک سردفتر درجه سوم اداره میشود و اجازه تنظیم و ثبت اسناد تا پنج هزار ریال را دارد. ثبت و تنظیم اسناد کلیه معاملاتی که باید در دفتر املاک ثبت شود در دفترخانه درجه دوم و سوم منوط به اجازه مخصوص وزارت عدلیه خواهد بود. وزارت عدلیه میتواند در نقاطی که فقط دفتر اسناد رسمی درجه سوم تشکیل شده است نصاب معاملات را زیاد و کم کند به شرط آنکهاز ده هزار ریال بیشتر و از دو هزار ریال کمتر نباشد. وزارت عدلیه میتواند مادام که عده کافی سردفتران درجه اول و دوم نباشند سردفتران درجه دوم را به کفالت درجه اول و سردفتران درجهسوم را به کفالت درجه دوم انتخاب کند. همچنین، برای تطبیق وضع اشخاص که قبل از اجراء این قانون تصدی دفتر اسناد رسمی داشتهاند با این قانون وزارت عدلیه در هر محل مدتی راتعیین و اعلام خواهد کرد تا اشخاص مزبور در این مدت تقاضانامه بدهند و پس از انقضاء مدت دیگر تقاضانامه از آنها پذیرفته نخواهد شد - تقاضانامهمزبور باید مطابق نظامنامه وزارت عدلیه تنظیم و به رییس ثبت محل اقامت تقاضاکننده تسلیم شود. رییس ثبت محل مکلف است در ظرف یک ماه عین تقاضانامه را با اظهارنظر در سوابق تقاضاکننده به ضمیمه مستندات تسلیم شده بهاداره کل ثبت بفرستد. اداره کل ثبت نیز باید در ظرف یک ماه عقیده خود را در رد یا قبول تقاضا و در صورت قبول درجه را که برای تقاضاکننده تشخیص میدهد بهوسیله ثبت محل به دفترخانه یا محل اقامت او ابلاغ کند.