فرش قرمز تحلیلگرنماهای تلگرامی برای تازه واردان بورسی
وحید حسنپور دبیر، در خصوص وضعیت تحلیلگران بینام و بعضا با نام تلگرامی و حواشی مربوط به سیگنال دهی و سیاستهای پشت پرده گردانندگان این نوع کانالها به پایگاه خبری بازار سرمایه؛ «سنا»گفت: بهطور کلی اطلاعاتی که از سوی این افراد در این نوع کانالها منتشر میشود به نحوی است که میتواند از سوی مخاطبانی با دانش اندک مالی مورد پذیرش قرار گیرد؛ چراکه در بردارنده تحلیلی ناقص برای جذب این افراد و جذب سرمایه آنها برای تامین اهداف گردانندگان آنها است.
وی با تاکید بر بهرهگیری ادمینهای این کانالها از برخی ترفندهای روانشناسی برای جذب مخاطبان و اعتمادسازی افزود: آنچه مسلم است این است که انسان همواره دروغهای بزرگی که به رویاهایش نزدیک است را راحتتر میپذیرد و گردانندگان کانالهای بورسی نیز از همین ترفند استفاده میکنند. بر این اساس تحلیلهای ناقصی را در اختیار افرادی کم تجربه و ناآشنا با بازار سرمایه قرار میدهند که متاسفانه اغلب مورد پذیرش آنها نیز قرار میگیرد.حسنپور پیشبینی تارگتهای نجومی شاخص کل یا پیشبینی جاماندگیهای چندصد هزار درصدی (!) برخی نمادها را رویاپردازی برای جذب تازه واردان بازار سرمایه ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: البته این افراد با این نوع تحلیل تنها بر همان جامعه مخاطبی تاثیر میگذارند که بدون دانش به بورس وارد شدهاند و به دنبال نتیجهگیری سریع در این بازار هستند. این در حالی است که افراد با دانش و تجربه نسبی، از کنار چنین تحلیلهایی به راحتی میگذرند و سرمایه خود را بازیچه اهداف پشت پرده ادمینهای این کانالها نمیکنند. وی با اشاره به مدل تحلیل دادن یا نحوه اطلاعرسانی برخی تحلیلگرنماهای تلگرامی برای جذب مخاطب گفت: در این خصوص باید گفت که جمله مشهور «دروغ هر چه بزرگتر، باورپذیرتر!» شاید صحیح باشد.درست مانند شخصی که کاسه ماستی را به دریا میریخت تا دوغ درست کند.وقتی به او گفتند که نمیشود، با لحنی رویاپردازانه گفت: «میدانم، ولی اگر بشود چه میشود!» این در حالی است که اگر بخواهیم بر مبنای علوم مالی و موضوعات تئوریکی موجود در این خصوص صحبت کنیم، در حقیقت این نوع تحلیلها هیچ مبنای علمی ندارد و تنها دروغی بیش نیست! این فعال بازار سرمایه با اشاره به تحلیلگران تلگرامی به عنوان جزء لاینفک بازار سرمایه در شرایط کنونی گفت: از زمان پیدایش کانالهای تلگرام شاهد حضور افرادی در قالب تحلیلگر بودهایم که بعضا در پشت اسامی فیک خود را پنهان کردهاند. در این میان تحلیلگران صادق و خوشنامی نیز بودند که با ایجاد کانال و صفحه در فضای مجازی به تقابل با این سودجویان برآمدند. حسنپور یادآور شد: به دلیل آسیبهای موجود باید فضایی را ایجاد کرد تا ناظران و تحلیلگران بازار با تکیه بر تجربه و سابقه خود بتوانند در خصوص مباحث روز مطرح شده ابراز نظر کنند و حتی اقدام به امتیازدهی و درجهبندی این کانالها و تحلیلگران آنها کنند.این امر تا حد زیادی میتواند به مخاطبان تازه وارد و کم دانش بورسی کمک کند تا سره از ناسره این اطلاعات را پیدا کنند و در دام افراد سودجو نیفتند. این کارشناس بازار سرمایه با قیاس تلگرام با سایر پیام رسانها و شبکههای اجتماعی موجود گفت: در شبکه اجتماعی اینستاگرام، توییتر و... زمانی که فردی صحبتی را پُست میکنند، سایرین امکان ارایه فیدبک اعم از موافقت و مخالفت یا نظردهی را دارند و همین مساله به مخاطب ناآشنا کمک میکند تا پُست را بپذیرد یا نپذیرد. اما در تلگرام چنین امکانی از ابتدای حضور این پیام رسان مهیا نبوده و اخیرا به صورت یک آپشن اختیاری در تنظیمات کانالها افزوده شده است که چنانچه ادمین تمایل داشته باشد آن را فعال میکند. همین مساله تشخیص حقیقت و شفافیت را در اطلاعرسانی کانالی این پیام رسان تضعیف کرده است.
وی با اشاره به محدودیتهای ساختاری موجود در این پیام رسان افزود: در کل تلگرام یک شبکه یک طرفه است و وقتی سیگنالی داده میشود، مشخص نیست که سیگنالدهنده خود آن سهم را فروخته است یا خیر. مرجعی برای دستهبندی و درجهبندی این کانالها نیز وجود ندارد. وی در خصوص نقش سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر در برخورد با فعالیتهای سودجویانه در فضای مجازی افزود: اگر افرادی که چنین کانالهایی دارند هویت خود را شفاف کنند با کوچکترین تخلفی شناسایی میشوند و مورد برخورد قرار میگیرند. در آنسو باید یک فرآیند خود التزام شکل بگیرد و امکان ارزیابی عموم فراهم شود. البته سازمان هم طی یک سال اخیر در تلاش برای شناسایی و برخورد با این نوع فعالیتها در فضای مجازی است.بر این اساس با رصد این فعالیتها در فضای مجازی و بهرهگیری از اختیارات خود در پیگیری کدهای معاملاتی در کاهش اثر این نوع فعالیتها و ارتقای سلامت بازار سرمایه میکوشد.البته این امر نیازمند هوشمندی سرمایهگذاران بورسی در برابر این نوع تحلیلگرنماها و سودجویان نیز هست.