امکان استفاده از ارز صادراتی برای واردات کامیون دست دوم
درحالی که ۷۵ روز از رونمایی سامانه نوسازی کامیونهای فرسوده میگذرد، در عمل اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و رانندگان خواستار شفافسازی درخصوص دلایل این تأخیر هستند. در همین حال، یک مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی از امکان استفاده از ارز بازگشتی از صادرات برای واردات کامیونهای دست دوم خبر داده است.
به گزارش تسنیم، به گفته دبیر کانون کامیونداران کشور این طرح هنوز روی کاغذ مانده و اقدام عملی هنوز برای نوسازی ناوگان صورت نگرفته است. احمد کریمی با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان کامیون کشور هنوز در پیچ و خم مسائل اداری گیر کرده است، افزود: ظاهرا یک سری مسائل را وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرده است که دنبال حل و فصل آن هستند و در واقع هنوز اتفاق خاصی در این رابطه نیفتاده است. وی یادآور شد: در جلسه با مشاور رییس سازمان راهداری و حملو نقل جادهای داشتهایم موضوع عدم نظرخواهی از صنف کامیونداران برای نوسازی ناوگان را مطرح کردیم که اتفاقی نیفتاد. در جلسه هفته گذشته با رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز این گلایه را عنوان کردیم که وی دستور دادند نماینده صنف به عنوان کارگروه اضافه شود. تداوم این وضعیت، صدای کامیونداران و رانندگان را در آورده و برخی از فعالان این بخش با مراجعه به صفحه وزیر راه و شهرسازی در شبکههای اجتماعی اعتراض خود را به بلاتکلیفی سه ماه اخیر اعلام کردهاند.
واردات کامیون دست دوم
در همین حال، مشاور نوسازی ناوگان رییس سازمان راهداری از موافقت رییس کل بانک مرکزی با استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیونهای دست دوم اروپایی خبر داد. صدرالله بمانا مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امور نوسازی ناوگان در گفتوگو با مهر درباره آخرین وضعیت ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان جادهای پس از ۷۶ روز از گذشت شروع ثبت نام در سامانه سازمان راهداری اظهار کرد: ما در سامانه ثبت نام سازمان راهداری، در حال نام نویسی از متقاضیان واردات کامیون هستیم اما چون در سامانه ثبت سفارش (سامانه جامع تجارت) قرار است تغییراتی ایجاد شود، هنوز سفارش وارداتی ثبت نشده است. وی افزود: تاکنون تقاضای واردات بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون دست دوم و جایگزینی آن با کامیونهای فرسوده در سامانه سازمان راهداری ثبت شده است که این افراد باید مراحلی را طی کنند مثلاً برخی از آنها باید کارت بازرگانی دریافت کنند. بمانا ادامه داد: شرکتهای حمل و نقلی تاکنون ۴۰ دستگاه، خودروسازان داخلی ۱۰ دستگاه و مابقی مالکان خودروهای سنگین فرسوده هستند که در این سامانه نام نویسی کردهاند. این افراد باید در سامانه حامع تجارت مراحل درخواست خود را ثبت کنند در این سامانه، کدی به نام کد شناسه کالا به متقاضی داده میشود که سازمان راهداری باید آن را تأیید کرده و سپس اطلاعات متقاضی وارد سامانه سازمان راهداری میشود.
صورتجلسه ارزی واردات کامیون
عضو کمیته نوسازی ناوگان جادهای درباره تأمین ارز واردات کامیونهای دست دوم اروپایی نیز تصریح کرد: صورت جلسهای میان رییس کل بانک مرکزی، سرپرست وزارت صمت و وزیر راه و شهرسازی امضا شده که در این صورت جلسه اعلام شد، ارز کامیونهای وارداتی باید منشأ خارجی داشته باشد ولی از محل ارز بازگشت از صادرات و همچنین تهاتر کالا نیز امکان تأمین ارز واردات این کامیونها وجود دارد؛ بنابراین سه روش برای تأمین ارز واردات کامیونهای اروپایی، کرهای و ژاپنی در این صورت جلسه تعیین شده است.
قیمت کامیون نو و فرسوده در بازار
وی درباره آثار اجرای این طرح در کاهش قیمت کامیون در بازارهای داخلی یادآور شد: اقداماتی که تاکنون انجام شده در کاهش قیمت کامیونهای فرسوده تأثیر داشته است قیمتهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، به دلیل آنکه تولید داخل متوقف شده است، قیمت تمام شده کامیون نیست و در بازار بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن خرید و فروش میشود امیدواریم با واردات قیمت کامیون تعدیل شود؛ چون حتی اگر تولید کامیون در خودروسازان داخلی هم فعال شود، قدرت خرید وجود ندارد و بین ۲ تا ۳.۵ میلیارد تومان قیمت کامیونهای تولید داخل اعلام میشود بعضاً به ۴ میلیارد تومان هم رسید درنتیجه قدرت خرید کاهش مییابد. بمانا درباره قیمت کامیونهای وارداتی گفت: قیمت کامیونهای خارجی تابع نرخ ارز است و چون قرار نیست کامیون نوساز وارد شود و کامیونهای وارداتی، کارکرده هستند، نرخ ثابت و مشخصی ندارند حتی کرونا روی قیمت کامیون در اروپا تأثیرگذار بوده و حجم جابهجایی کالا در این قاره نیز در تعیین قیمتها موثر بوده است. در کشورهای اروپایی نرخ کامیون در شرایط مختلف، متفاوت است. وی با بیان اینکه هنوز به کسی مجوز واردات داده نشده، گفت: امیدواریم تا چند روز آینده مجوزهای واردات صادر شود؛ ضمن اینکه طرح واردات کامیونهای دست دوم، جزو احکام دایمی قانون بودجه سال گذشته است و محدودیت زمانی ندارد.
تسهیلات بانکی خرید کامیون نو
بمانا در خصوص امکان استفاده از تسهیلات بانکی در اجرای طرح نوسازی ناوگان جادهای اظهار داشت: در حال حاضر تسهیلات بانکی برای خرید کامیونهای تولید داخل وجود دارد اما کامیونهای وارداتی خیر و تأمین مالی آنها تابع شرایط واردکننده است؛ مثلاً برخی واردکنندگان به سازمان راهداری اعلام کردهاند که به مالکان کامیونهای فرسوده در قبال خرید کامیونهای دست دوم وارداتی، تسهیلات نیز پرداخت میکنند.
مشاور رییس سازمان راهداری درباره تسهیلات بانکی که به خرید محصولات خودروسازان داخلی با هدف نوسازی داده میشود، گفت: بر اساس قانون تسهیلات سازمان راهداری برای خرید کامیونهای داخلی شامل ۵۰ درصد قیمت محصول، وام یارانهای بلاعوض داده میشود ۳۰ درصد آن با تسهیلات ۱۸ درصد و ۲۰ درصد مابقی هم با آورده متقاضی تسویه میشود. اما حتماً باید یک دستگاه کامیون فرسوده، اسقاط شود؛ این طرح، همان طرح ریاستجمهوری است که فعلاً به دلیل توقف تولید داخل، اجرای آن متوقف شده است.