ابلاغ پروتکل بهداشتی جدید در پروازهای داخلی
گروه راه و شهرسازی|
معاونان وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر سرتغییر پروتکل بهداشتی مسافرگیری در پروازها و امکان فروش همه صندلیهای هواپیما توافق کردند. بر اساس این توافق، فروش بلیت همه صندلیهای هواپیما جز دو ردیف آخر مجاز شده است.
در نشست کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل و جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران و معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، تصمیمات جدید در خصوص پذیرش مسافر در ناوگان هوایی کشور ابلاغ گردید. به گزارش مهر، شهرام آدمنژاد با اشاره به برگزاری جلسه کمیته حمل و نقل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اذعان کرد: با توجه به توضیحات ارایه شده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص قابلیتهای سیستم تهویه هواپیما در تصفیه مداوم هوای داخل کابین این وزارتخانه با افزایش ظرفیت پذیرش مسافر در داخل هواپیما با انجام تعهداتی از سوی وزارت راه و شهرسازی موافقت کرد. وی افزود: وزارت راه و شهرسازی یکی از دستگاههای پیشگام در مقابله با شیوع ویروس کرونا بوده که خوشبختانه از همان ابتدا همکاری همهجانبهای توسط خانواده این وزارتخانه با وزارت بهداشت صورت گرفته است؛ بنابراین تبعیت از مصوبات ستاد ملی از یک سو و لزوم هماهنگی با رفتارهای جامعه هوانوردی بین الملل از سوی دیگر، دو اولویت مهم ما در شرایط وجود کرونا در بخش هوایی بوده است. آدمنژاد در شرح جزئیات پروتکل جدید ترددهای مسافران بخش هوایی گفت: بر اساس این پروتکل بهداشتی جدید، افزایش ظرفیت پذیرش مسافر داخل هواپیما به شرط خالی ماندن دو ردیف صندلی انتهایی هواپیما، استفاده از ماسک توسط مسافران در طول سفر و روشن بودن سیستم تهویه هواپیما روی زمین بلامانع است.
وی تأکید کرد: همچنین مقرر شد به منظور پایش کیفیت هوای کابین، به صورت دورهای نمایندگان وزارت بهداشت اقدام به نمونهبرداری از هوای داخل کابین کنند. ضدعفونی کردن و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در کلیه گلوگاهها در ترمینالها و همچنین اتوبوسهای انتقال مسافرین کمافیالسابق توسط کلیه مسافران، کارکنان و مستقبلین الزامی است و بنا به مجازاتهای در نظر گرفته شده با متخلفین برخورد خواهد شد.
بر اساس این گزارش، پیش از این به دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکتهای هواپیمایی به دلیل مبارزه با شیوع کرونا، ملزم به فروش تنها ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها بودند که با مصوبه اخیر کمیته حمل و نقل ستاد ملی مبارزه با کرونا، ایرلاینها میتوانند همه ظرفیت پروازی خود به استثنای دو ردیف آخر هر هواپیما را به فروش برسانند.
پروتکل برد - برد؟
با توجه به اینکه درآمد ایرلاینهای داخلی در پی شیوع کرونا بهشدت افت کرده است و از سوی دیگر، همچنان برای برخی متقاضیان پروازهای داخلی، احتمال شیوع کووید 19 در داخل هواپیما، یک دغدغه جدی به شمار میرود، به نظر میرسد، پروتکل تازه پروازهای هوایی، همزمان هم منافع مسافران هوایی و هم ایرلاینهای داخلی را فراهم میآورد. البته کارایی این پروتکل در آینده و با پایشهای دورهای از سوی وزارت بهداشت مشخص خواهد شد.
آنگونه که سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پیش از این اعلام کرده بود، درآمدهای صنعت هوایی ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا ۶۹ میلیون دلار (۱۵۶۶ میلیارد تومانی) کاهش یافته است.
به گزارش «تعادل»، از 30 بهمن 98 تا امروز، بهطور دقیق شش ماه از ورود رسمی ویروس کووید 19 به ایران میگذرد. در این مدت، شاید تعلیق پروازها و بسته شدن مرزهای کشور از پیامدهای اولیه این بحران همه گیر جهانی بود. هر چند که تا مدتها، یک ایرلاین داخلی، با هدف بازگرداندن دانشجویان یا انتقال اقلام بهداشتی و پزشکی به چین و به ویژه شهر ووهان که مرکز شیوع ویروس کرونا بود، رفت و آمد داشت و همین مساله اعتراضات متعددی را برانگیخته بود.
معنای لغو پروازها صرفا موجب بروز مشکلات شغلی و مالی برای نیروی انسانی شاغل در شبکه پروازی و شرکتهای هواپیمایی نمیشود و بخشهای مختلفی از اقتصاد کشور از جمله گردشگری، ترانزیت کالا و... را نیز متاثر میکند.
به گزارش «تعادل»، بر اساس اعلام انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، تاکنون صنعت هوایی جهان 84.3 میلیارد دلار از کرونا زیان دیده و تقاضا برای سفر هوایی 54 درصد کاهش یافته به گونهای که در ماههای ژوئن و جولای 7.5 میلیون بلیت پرواز از سوی مسافران کنسل شده است. بر اساس آمارهای یاتا، در چند ماهه گذشته از بروز و شیوع بیماری کرونا، در کنار زیان 84 میلیارد دلاری ایرلاینها، درآمدهای صنعت هوایی نیز 50 درصد (حدود 419 میلیارد دلار) کاهش یافته است. به عبارت دیگر، درآمد سالانه صنعت هوایی در ماه ژوئن، بر حسب هر کیلومتر- مسافر تا 86.5 درصد افت کرده است. این رقم در ماه مه91 درصد بوده است. این در حالی است که درآمدهای سالانه ناشی از پروازهای داخلی بر حسب هر کیلومتر- مسافر در ماههای ژوئن تا 67.6 درصد و در ماه مهتا 78.4 درصد افت داشته است.