دستور به مدارس برای ثبت نام کودکان اتباع خارجی
رییس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وضعیت آموزش در جهان در شرایط همهگیری کرونا را تشریح کرد. غلامرضا کریمی در روز دوم از سی و چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور با بیان اینکه شاید در طول تاریخ، شیوع کرونا بیسابقهترین و اثرگذارترین حادثه بر نظامهای آموزشی دنیا بوده است گفت: ۹۱ درصد یادگیرندگان در ۱۹۰ کشور که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر میشوند، با تعطیلی مراکز آموزشی خود روبه رو شدند. او افزود: چهار حالت داریم. گروه اول کشورهایی چون ایران هستند که اکنون تعطیلی بین دو سال تحصیلی را میگذرانند.
گروه دوم و سوم مدارس شان از ژانویه شروع شده که برخی مدارس شان بسته و برخی با رعایت پروتکلها باز هستند. ۳۴ درصد مدارس اکنون بسته هستند و آموزش را از منازل دنبال میکنند. گروه سوم کشورهایی هستند که مدارس برخی مناطق و ایالتهایشان فعال و برخی تعطیل هستند. بیش از ۷۰ میلیون دانشآموز در گروه چهارم قرار میگیرند. کریمی با اشاره به اتخاذ رویکرد آموزش تلفیقی در دوران پساکرونا و عدم بازگشت به دوران قبل از کرونا، ویژگیهای نظامهای آموزشی پساکرونا را برشمرد و گفت: تحقیقات نشان داده برخی دانشآموزان دنیا یک سوم آموزشها را دریافت کرده و ضربه خوردهاند. توجه به رفاه دانشآموزان، قدردانی از معلمان، توجه به آموزشهای فنی و حرفهای، توجه به تکنولوژیهای آموزشی از جمله این ویژگیها هستند. او به چارچوبهای جهانی در بازگشایی مدارس اشاره و اظهار کرد: گفتوگو و ارتباطگیری اجتماعی، ایمنی و سلامت، سلامت روانی و اجتماعی و هیجانی آموزگاران، آمادهسازی معلمان و فرایند یادگیری، منابع مالی و سرمایهگذاری و پایش و ارزشیابی از این جملهاند. رییس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح تحولی “ شبکه مدارس صلح و دوستی آیسسکو “ گفت: این طرح، طرح تحولی مرکز بینالملل برای امسال است. این طرح به آیسسکو ارایه شد که بر مبنای آن دانشآموزان کشورهای مختلف با یکدیگر گفتوگو کنند.
کریمی ادامه داد: ابتدا خواستیم هر استان ۶ مدرسه را به ما معرفی کنند. دورههایی برای مدیران مدارس برگزار میکنیم. هر پروژه که ۵ مدرسه از هراستان به عضویت آن درآیند به عنوان پروژه ملی محسوب میشود. هرکدام از ۲۰۰ مدرسه موفق عمل کنند به مدارس جهان اسلام وصل میشوند و پروژههای مشترک زیست محیطی و... اجرا میکنند. او به مدارس پذیرای دانشآموزان پناهنده اشاره کرد و گفت: تحصیل اتباع در مدارس ما به عنوان یکی از دیپلماسیهای نرم عمل میکند. رهبری دستور دادند هیچ کودکی نباید خارج از مدرسه قرار بگیرد که از مترقیترین تصمیماتی است که در سازمانهای جهانی از آن تقدیر شده است. هرچند دستورالعمل با تاخیر ارسال شد اما از مدیران استانها میخواهیم امسال هم در ثبت نام اتباع مساعدت کنند. مقدمات صدور مدارک کودکان اتباع بدون مدارک هویتی فراهم شده و اگر تا ۱۵ مهر هم مراجعه کردند حتما ثبت نام کنید. فرهاد کریمی، رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز با اشاره به اقدامات کشورها در مقابله با کرونا گفت: طی مطالعاتی که در زمینه تجارب کشورها در برابر کرونا داشتیم، ۳۰ کشور بررسی شد. بسته شدن مدارس یکی از وضعیتهایی بوده که از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته و ۹۰ درصد دانشآموزان را شامل شده است. او افزود: بر اساس تحقیقی که بعد از ابولا انجام شد، بسته بودن مدارس اثرات نامطلوبی دارد و نرخ ثبتنام دختران ۱۶ نقطه درصدی کاهش و اشتغال آنها ۱۹ نقطه درصدی افزایش داشته است. همچنین بسته شدن مدارس بر ترک تحصیل تأثیر میگذارد و ۳۶ درصد احتمال بیشتری برای ترک تحصیل وجود دارد. بنابراین یکی از ظرفیتهای مهم بازنگه داشتن مدارس است.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با طرح این سوال که چرا باید مدارس را باز کنیم؟ گفت: هیچ چیزی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود و نباید در برابر آن موضع منفی بگیریم. دو مطالعه انجام دادیم که مشخص شد مهارتهای فناوری معلمان ما برای آموزش مجازی بالا نیست و لازم است که معلمان از آموزشهای سنتی فاصله بگیرند و همچنین مهارتهای یادگیری در بستر مجازی به دانشآموزان آموزش داده شود.