مترو و رویای فعالان نمایشگاهی
بهزادزرینپور
افتتاح پروژه احداث خط ۷ مترو در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، نوید بخش تحقق آرزوی دیرینه فعالان صنعت نمایشگاهی ایران در آیندهای بسیار نزدیک است.آرزوی رفت وآمد امن و به دور از ترافیک به نمایشگاه تهران، که سالهاست مورد توجه کارشناسان و مسوولان است و همین موضوع موجب شده بود که عدهای خواستار انتقال نمایشگاه به مکانهای دیگر باشند. اصحاب رسانه حتما به خاطر دارند که در دودهه گذشته و به ویژه در چندسال اخیر، به بهانه انتقاد از تأثیر نمایشگاهها در ایجاد ترافیک در محورهای همجوار سایت نمایشگاه تهران، چه میزان مطالب انتقادی و گاهی غیرواقعی درباره ضرورت تعطیلی این سایت و انتقال محل برگزاری نمایشگاههای بینالمللی تهران به بیابانهای اطراف تهران تولید و در رسانههای همسو با منتقدان منتشر شده است. حال آنکه از همان روز اول همه کارشناسان برجسته نمایشگاهی، اقتصادی و امور شهری، با تأکید بر جایگاه بی بدیل این سایت برای اقتصاد ملی و شهری، در پاسخ منتقدان گفتند و نوشتند که بهترین گزینه، اتصال سایت نمایشگاه تهران به شبکه مترو است؛ زیرا هیچ بدیل کارآمد و هم سنگی برای این سایت وجود ندارد و این سایت آبرو و اعتبار کشور در صنعت نمایشگاهی جهان است. در این میان نادیده نباید گرفت که اگرچه در زمان مدیریتهای پیشین نمایشگاه بینالمللی نیز وعده اجرای این طرح داده میشد اما در عمل هیچ اتفاقی نمیافتاد زیرا انجام این کار برای آنها در اولویت قرار نداشت. اما در دوره اخیر و با مدیریت دکتر بهمن حسین زاده، از همان نخستین روزهای تصدی مدیریت نمایشگاه بینالمللی، اتصال نمایشگاه تهران به شبکه مترو یک اولویت بسیار مهم تلقی شد؛ به گونهای که در همان نخستین مصاحبههایش با رسانهها، بر ضرورت حیاتی اجرای این طرح برای حفظ جایگاه این بزرگترین و قدیمترین و معتبرترین سایت نمایشگاهی ایران و منطقه تأکید ویژه داشت. نه فقط در حرف بلکه در عمل. هنوز چند هفتهای از آغاز مدیریتش نگذشته بود که وی از نشستها و مذاکره جدیاش با شهردار و مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر تهران خبر داد و چیزی نگذشت که این مذاکرات به امضای تفاهم نامه همکاری منجر شد و متعاقب آن تیمهای کارشناسی مشغول انجام مطالعات مقدماتی پروژه شدند و در نهایت اکنون که کمتر از دو سال از آغاز مذاکرات اولیه میگذرد، شاهد عملیاتی شدن این پروژه مهم هستیم. اکنون فعالان نمایشگاهی و بازدیدکنندگان و خیل مردم علاقهمند به نمایشگاههای مختلف، میتوانند با استفاده از مترو، رفت و آمد بهتری را نسبت به تردد با خودروها و اتوبوسها شاهد باشند و این مهم در برگزاری بهتر نمایشگاه و کمک به کسب وکارها و صنایع مختلف کشور اثر قابل توجهی خواهد داشت و میتواند به رشد و رونق سرمایهگذاریها و تولید و ملاقاتهای فعالان کسب وکارهای مختلف کمک کند.