چالش نامه محرمانه برای محسن هاشمی
گروه راه و شهرسازی|
در شرایطی که مدیریت شهری در تکاپوی ارایه گزارش درباره املاک واگذار شده شهرداری به غیر و افشای نام متصرفان آنها است، نامه محرمانه محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران خطاب به پیروز حناچی، شهردار پایتخت مبنی بر عدم تغییر نام خیابانی به نام محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران در رسانههای خارج از کشور افشا شده است. رسانههای فارسی زبان خارج از ایران اگر چه تصویر نامه هاشمی به حناچی را منتشر کردهاند اما در متن خبر این رسانهها، دو نکته مغایر با مفاد نامه محرمانه، منتشر شده است. اول اینکه از قول هاشمی نوشته شده است که او از حناچی درخواست کرده تا «تغییر نام خیابانی به نام محمدرضا شجریان را به اجرا در نیاورد.» حال آنکه به موجب تصویر نامه یادشده، هاشمی به حناچی نوشته است: «دستور فرمایید تا اطلاع ثانونی، اجرای ردیف دوم مصوبه مذکور را متوقف فرمایند.» نکته دوم اینکه در متن خبر انتشار یافته از سوی رسانههای یاد شده، تاریخ نامه محرمانه «دهم اردیبهشت امسال» درج شده است، در حالی که به موجب تصویر منتشره، تاریخ این نامه «10 اردیبهشت 98» ثبت شده است. در عین حال، هاشمی دیروز در حاشیه نشست علنی شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگاران گفت: موضوع قدیمی است و در شورا صحبت کردیم که چگونه پاسخ داده شود. انتشار این خبر در رسانههای بیگانه جنبه تخریبی داشته و شورا به این نتیجه رسید که از طریق سخنگو پاسخ دهد. هدف این کار روشنگری نبود تخریبی بود و علی اعطا، سخنگوی شورای شهر به موضوع پاسخ خواهند داد. وی تاکید کرد: من نگفتم موضوع نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان منتفی است؛ گفتم برای حل مساله مدتی صبر کنید. به گزارش «تعادل»، در جریان برگزاری نشست علنی شورای شهر تهران در 27 فروردین 1398، اعضای این شورا در بررسی تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران پیشنهاد دادند که خیابان «سپند» در منطقه یک به نام «عزتالله انتظامی»، بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ به نام «محمدرضا شجریان»، خیابان کوکب در منطقه ۲ به نام «غلامحسین امیرخانی» (خوشنویس)، خیابان نیلوفر در منطقه ۲ به نام «علی نصیریان»، خیابان معارف به نام «داود رشیدی» و ۲۴ متری سعادت آباد به نام «محمد علی کشاورز» نامگذاری شود. این پیشنهادات با 15 رای موافق و بدون مخالف امروز در شورای شهر تهران تصویب شد. اما به نظر میرسد، محسن هاشمی، بر خلاف مصوبه شورای شهر، 14 روز پس از این مصوبه طی نامهای محرمانه از شهردار تهران خواسته است تا بند دوم این مصوبه تا اطلاع ثانوی متوقف شود. افزون بر این، برخی اعضای شورای شهر تهران از جمله محمد جواد حق شناس در 23 اردیبهشت سال گذشته در گفتوگو با رسانهها اعلام کرده بودند که فهرست نامگذاری معابر به فرمانداری تهران ارسال شده بود و در هیات تطبیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود که در پی آن از شورا توضیح خواسته شده بود تا رویکرد و دلایل خود را برای انتخاب نام بزرگان فرهنگ، هنر و ادبیات ارایه کنیم. به گفته حقشناس، چنین واکنشی مسبوق به سابقه نبوده و حداقل در دوره پنجم شورای شهر تهران ۲۹ مصوبه کمیسیون نامگذاری داشتهایم که ۲۵ مصوبه تا پیش از سال ۱۳۹۸ به فرمانداری ارسال کردیم و بدون هیچ اظهارنظری تایید و ابلاغ شده است. به گزارش «تعادل» اگر چه تا اردیبهشت سال گذشته، واکنش منفی فرمانداری تهران به مصوبه نامگذاری معابر شورا مسبوق به سابقه نبوده است، اما این مخالفت طی یک سال گذشته تکرار شده است به گونهای که در آخرین مورد، نامگذاری خیابانی به نام مهندس بازرگان، نخست وزیر دولت موقت و نامگذاری خیابانی به نام مرحوم اعظم طالقانی که در نشست علنی شورای شهر در 21 مرداد ماه سال جاری تصویب شده بود، از سوی هیات تطبیق رد شده و هم اینک این مساله به شورای حل اختلاف سپرده شده است.دیروز اما اعضای شورای شهر تهران در نشست علنی این شورا به یک فوریت لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکتهای خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه رای مثبت دادند. مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در رابطه با یک فوریت این لایحه گفت: دو مصوبه بزرگ داشتیم و ارایه این لایحه در رابطه با همین دو مصوبه بوده است. او افزود: در تاریخ 14 آبان 98 مصوبه شهرداری تهران به الزام لایحه در خصوص عرضه سهام شرکتها، سازمانها و موسسات تابعه در بازار سرمایه را داشتیم که دقیقا به یک سال گذشته باز میگردد. فراهانی تصریح کرد: شهرداری باید شرکتها و موسساتی که میتوانند در بازار سرمایه ورود کنند را ظرف سه ماه معرفی میکرد وقتی سه ماه گذشت و شهرداری این مصوبه را ارایه نکرد، شورای شهر در بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا در بند ب ماده 16 این مصوبه در تاریخ 2 تیر 99 قید کرد و این لایحه مصوبه خود ما بوده است و به نظر باید با فوریت انجام شود. رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: شهرداری باید با رعایت مواد مصوبه سال گذشته در خصوص عرضه سهام شرکتهای خدماتی کالای شهر شهروند و همشهری در بازار سرمایه اقدام کند. شهرداری این تکلیف را انجام نداد خودمان قید کردیم و باید با فوریت انجام شود. بر اساس این گزارش، یک فوریت لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکتهای خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
۸۵ درصد عملکرد مالی برج میلاد در ابهام
بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران نیز در نشست علنی دیروز این شورا طی تذکری به شهردار تهران گفت: ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی برج میلاد. آروین گفت: طبق تفاهمنامهای که هر سال بین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد منعقد میشود، بهرهبرداری از برج میلاد در اختیار این شرکت قرار میگیرد. براساس این تفاهمنامه که به تفاهمنامه ۸۵-۱۵ معروف است ۱۵ درصد از درآمدهای کسبشده که در سال گذشته مبلغی در حدود ۱۵میلیارد تومان بوده است، صرف هزینههای تشکیلاتی شرکت برج میلاد شده و ۸۵ درصد از آن به شهرداری تهران تعلق میگیرد که باید پس از واریز به خزانه، به صورت صد درصد تخصیص به شرکت برج میلاد بازگشت داده شود تا به طرفیت از شهرداری صرف هزینههای نگهداشت برج میلاد شود. او افزود: به بهانه زمانبر بودن واریز درآمد محقق شده به حساب خزانه و سپس تخصیص صد درصد آن به شرکت، شهرداری تهران در این تفاهمنامه به شرکت برج میلاد اجازه میدهد این واحد راسا به محض تحقق درآمدها، آن را هزینه کند و پس از انجام هزینه در انتهای هر سال مالی، اسناد را جهت تایید به معاونت مالی ارسال کند. آروین ادامه داد: بر مبنای همین گردش کار مالی موضوع این تفاهمنامه است که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی شرکت برج میلاد و سالانه به شکلی کاملا غیرشفاف، در قالب حسابهای فیمابین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تسویه میشود. وی تصریح کرد: شرکت برج میلاد به بهانه اینکه با ثبت این ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در حسابهای خود، باید بیمه و مالیات قابل توجهی بپردازد، از ثبت اطلاعات ۸۵ درصد از درآمد و هزینه خود در دفاتر خود خودداری میکند. به همین دلیل این اعداد و ارقام علی رغم اینکه هرساله محقق و هزینه میشود اما نه در ترازنامه شهرداری و نه در ترازنامه شرکت نامبرده دیده نمیشود و این مصداق عینی پنهانکاری است. رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با بیان اینکه مانع اصلی اتصال شرکت برج میلاد به سامانههای ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران (سامانههای جامع مالی و معاملات) همین عدم ثبت و انعکاس همین ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه است، گفت: اتصال این شرکت به این دو سامانه، مستلزم شفاف شدن این گردش کار غیرشفاف در مورد ۸۵ درصد از درآمدهای این شرکت است. آروین تصریح کرد: کمیته شفافیت و شهر هوشمند در دو سال گذشته، جلسات متعددی را جهت شفافیتبخشی به این فرآیندهای غیرشفاف از طریق اتصال کامل شرکت برج میلاد به سامانههای ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران و غیرفعال کردن سامانههای موازی ثبت عملکرد مالی در این شرکت انجام داده و راهکارهای متعددی را جهت ثبت و انعکاس شفاف ۸۵ درصد درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سامانههای ثبت عملکرد مالی شهرداری تهران ارایه کرده است اما پس از دو سال برگزاری جلسات و پیگیریهای متعدد در این خصوص و توافق مدیران ذیربط برای بهکارگیری راهبردهای ارایه شده و حل مساله، همچنان در هر جلسه مجددا همان دلایل تکراری روز نخست اظهار میشود و پیشرفتی در حل این مساله حاصل نشده است.