اخبار

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۰۵۹

احتمال ریزش شدید  قیمت خودروها

ایرنا |  رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت با بیان اینکه بازار خودرو، شرایط طبیعی ندارد، پیش‌بینی‌کرد در هفته‌های آینده با ریزش شدید قیمت خودروها مواجه خواهیم شد. سعید موتمنی افزود: اکنون به هیچ عنوان خرید خودرو عاقلانه نیست و به خریداران توصیه می‌شود  فکر خرید را از سر خود بیرون کنند. وی بیان کرد: بازار قفل بوده و رکود کامل بر آن حاکم است، آنچه از قیمت‌ها شنیده می‌شود فقط روی کاغذ است و مشتریان نیز فقط قیمت می‌پرسند. وی در ادامه گفت: در حالی که تا پیش از تیرماه، شاهد تعداد انگشت‌شمار انجام معاملات در نمایشگاه‌های خودرو بودیم، اما در دو ماه و نیم گذشته به صفر رسیده است. موتمنی اظهار کرد: وقتی قیمت‌ها به صورت ساعتی در بازار بالا می‌رود، افراد از خرید و فروش منصرف می‌شوند و همه منتظرند ببینند در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وی تاکیدکرد: اگر کشور با مشکلات ارزی مواجه نبود، واردات خودروهای کارکرده و دست دوم خارجی می‌توانست گزینه بسیار خوبی برای کنترل این آشفته بازار باشد، اما این گزینه منتفی به نظر می‌رسد. وی  همچنین درخصوص پیشنهاد مجلسی‌ها برای کشف قیمت و فروش خودرو در بورس،  گفت: قیمت‌ها چه از طریق بورس و چه غیربورس تعیین شود، باید نیاز روزانه، ماهانه و سالیانه بازار صورت گیرد، اما اگر عرضه محدود باشد، باید منتظر بازار سیاه دیگری باشیم.  وی تاکیدکرد: همه‌چیز در نهایت به نظارت بر بازار و تولید و عرضه بیشتر خودرو از سوی خودروساز بستگی خواهد داشت.

شرایط واردات کامیون  اعلام شد

ایسنا | معاون فنی گمرک ایران  با اعلام اینکه براساس مصوبه هیات وزیران در مهرماه ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی امکان واردات کامیون وجود دارد، اظهار کرد: برهمین اساس اخیرا شرایط واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده تعیین و از سوی دفتر مقررات صادرات وزارت صمت به گمرک  ابلاغ شد که طبق آن واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده صرفا از طریق کارت بازرگانی معتبر امکان پذیر خواهد بود. مهرداد جمال ارونقی ادامه داد: مسوول تایید شناسه کالای این کامیون‌ها برای کلیه وارد کنندگان با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بوده و از طریق رابط کاربری سامانه یکپارچه مجوزها یا ارسال سیستمی انجام خواهد شد. وی با اشاره به نحوه تعیین نرخ تعرفه واردات کامیون اظهار کرد: نرخ تعرفه تعهد ارایه خدمات پس از فروش توسط ارایه دهندگان تامین قطعات یدکی برای کامیون‌های وارداتی به میزان سه درصد ارزش سیف کامیون در سامانه TSC گمرک ایران از همان مارک و مدل تعیین می‌شود. ارونقی یادآور شد: باید توجه داشت که نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه ریالی تعرفه تعهد ارایه‌ خدمات پس از فروش معادل نوع آن در ثبت سفارش خواهد بود. وی همچنین در رابطه با دیگر شرایط خدمات پس از فروش اظهار کرد: در صورتی که وارد کننده همان ارایه دهندگان رسمی خدمات پس از فروش باشد، هیچ گونه وجهی دال بر تعهد ارایه خدمات پس از فروش از خریداران کامیون اخذ نمی‌شود. این در حالی است که ارایه دهندگان خدمات پس از فروش مجاز به دریافت مبالغ جداگانه‌ای تحت عنوان تعهد ارایه خدمات پس از فروش به صورت جداگانه از متقاضیان نخواهد بود.  ارونقی یادآور شد: قرارداد رسمی ارایه خدمات پس از فروش نیز باید توسط وارد کننده در سامانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بارگذاری و توسط ارایه دهندگان رسمی خدمات پس از فروش تایید شود. به گفته وی، ارایه دهندگان قرارداد رسمی خدمات پس از فروش باید در نهایت تا ۲۰ مهرماه سال جاری نسبت به ارسال لیست قیمت کامیون‌های نو به همراه مارک و مدل مجاز وارداتی به دفتر مقررات صادرات و واردات اقدام کند.

تولید ۵۰  هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در دستور کار

مهر |معاون وزیر صمت با بیان اینکه ارزان سازی موتورسیکلت‌های برقی با حذف هزینه باتری امکان پذیر است، گفت: طبق برنامه تولید ۵۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار دارد.  امیر بیات در نشست برنامه‌ریزی تولید انبوه موتورسیکلت‌های برقی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت صمت حمایت از تولید موتورسیکلت‌های برقی است، اظهار داشت: طبق برنامه تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار دارد.  به گفته وی،  در این طرح با حذف هزینه ۴۰ درصدی باتری و بهره‌گیری از شیوه سوآپ و باتری‌های امانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم ارزان سازی قیمت محصول مدنظر قرار دارد.   بیات همچنین شناسایی ظرفیت تولید قطعات و اجزا اصلی موتورسیکلت برقی در کشور با هدف کاهش ارزبری، تعمیق ساخت داخل، تأمین اقلام استاندارد، افزایش تولید و ارزان‌سازی تیپ‌های معین را از دیگر اقدامات ایدرو در طرح تولید موتور سیکلت برقی برشمرد.  وی گفت: سازمان ایدرو، مشترک سازی قطعات نظیر موتور الکتریکی و درایو، مجموعه باتری و سامانه مدیریت، شارژر و مبدل‌ها با هدف بومی سازی و ایجاد مقیاس اقتصادی تولید را پیگیری می‌کند.