دشواری آموزش به اوتیسمی‌ها در شرایط کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۴۳

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آمادگی مدارس برای تدریس انفرادی به دانش‌آموزان دارای اوتیسم و کم‌توان ذهنی خبر داد. مجید هداوند درباره ایجاد برنامه گویاساز برای دانش‌آموزان نابینا روی اپلیکشین شاد گفت: از زمانی که شبکه شاد راه‌اندازی شده است، مناسب‌سازی‌های مختلفی در رابطه با دانش‌آموزان استثنایی داشتیم. او ادامه داد: برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی یا نابینا در حال پیگیری هستیم و برای آنها کتاب، فایل صوتی و فیلم‌های آموزشی می‌گذاریم که هم خانواده‌ها فیلم‌ها را ببینند و هم دانش‌آموزان صدا را بشنوند، ولی اینها نیاز به نرم‌افزاری دارند که این نرم‌افزار گویاساز است. یعنی همه فایل‌ها را به صدا تبدیل می‌کند که از خرداد ماه در حال پیگری آن هستیم. هداوند خاطرنشان کرد: کارگروه‌های مختلفی روی شبکه شاد کار می‌کنند و ما هم مرتب پیگیریم که ببینیم آیا قابلیت نصب این نرم‌افزار روی شبکه شاد وجود دارد یا خیر؟ اگر این اتفاق بیفتد، دانش‌آموزان مشکل خاصی ندارند، ولی اگر اعلام کنند، گویاساز قابلیت نصب روی شاد را ندارد، قطعا از پیام‌‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنیم، چون بسیاری از پیام‌رسان‌های داخلی قابلیت نصب را دارند. معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اگر در شبکه شاد وارد شوید، در بخش محتوای استثنایی می‌بینید، محتواها، کتاب‌ها و فایل‌ها را به صورت صوتی گذاشتیم و این افراد با کمک خانواده‌ها می‌توانند استفاده کنند، ولی اگر این نرم‌افزار راه‌اندازی شود خود دانش‌آموز بدون کمک خانواده راحت وارد شبکه می‌شود و کارهایش را انجام می‌دهد. او در خصوص شرایط آموزش دانش‌آموزان نابینا گفت: در حال حاضر این دانش‌آموزان یا گروه‌های مختلفی که نیمه بینا یا نابینا هستند از طریق پیام رسان‌های خاص خود یا از طریق معلمان ارتباط شان برقرار است و آموزش می‌بینند. هداوند گفت: شبکه شاد یک پلت فرم خیلی بزرگ است و بستر آن تازه فراهم شده و قطعا مشکلاتی مثل راه‌اندازی، سرعت اینترنت و ورود به آن را خواهند داشت. در رابطه با دانش‌آموزان استثنایی بحثمان فقط شبکه شاد نیست؛ ما از همه استان‌ها خواسته‌ایم که اطلس یادگیری هر یک از دانش‌آموزان را تهیه و بررسی کنند که آیا یک دانش‌آموز می‌تواند از شبکه شاد استفاده کند یا خیر؟ معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: دانش‌آموزان کم توان ذهنی ممکن است خودشان نتوانند از شبکه شاد استفاده کنند و در مورد این افراد گفتیم خانواده‌هایشان درگیر شوند.