اتلاف 4 درصد از درآمد ناخالص ملی در سوانح رانندگی
ناصر رزاقمنش، مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها در حاشیه نشست پویش اجتماعی بانوبان گفت: ضرورت دارد از هدر رفت حدود 4 درصد از درآمد ناخالص ملی کشور که ناشی از بروز سوانح رانندگی است، جلوگیری کرد. ناصر رزاقمنش در گفتوگو با فارس، کشته شدن ٧٨٩١ نفر و مصدوم و مجروح شدن ١٤٦ هزار ٦١٠ نفر از مردم کشور را در ٦ ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و کاهش آن به ترتیب 7.15 و 1.25 را با توجه به متوسط کاهش بیش از ٢٠ درصدی ترافیک همچنان وضعیت نامناسب رانندگی ذکر کرد. رزاقمنش افزود: متاسفانه حدود ٤٠ درصد از آسیب دیدگان سوانح رانندگی را موتورسواران و عابران پیاده تشکیل میدهند و این پدیده، گروهها، طبقات و ردههای سنی مختلف جامعه را در بر گرفته و مشکلات فراوانی را برای کشور و مردم فراهم میآورد که فقط با عزم ملی، توجه افکار عمومی، رعایت کامل قوانین و مقررات رانندگی از سوی هموطنان و اقدامات مهندسی و نظارتی حاکمیتی، میتوان نسبت به کاهش و غلبه بر این آسیبها گام برداشت. مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها با تأکید بر اینکه ضرورت دارد از هدر رفتن حدود 4 درصد از درآمد ناخالص ملی کشور ناشی از سوانح رانندگی در شرایط و موقعیت فعلی جلوگیری کرد، گفت: برنامههای این هفته تداوم یافته و ادامهدار است.
82.5 درصد از حوادث رانندگی
ناشی ازحواسپرتی
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه نشست پویش اجتماعی بانوبان با بیان اینکه ۸۲.۵درصد از حوادث رانندگی ناشی از حواسپرتی و بیاحتیاطی رانندگان است، افزود: بانوان خانواده با مواظبت و مراقبت میتوانند نقش اساسی در کاهش حوادث و تلفات جادهای ایفا کنند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست پویش اجتماعی بانوبان با اشاره به اهمیت این پویش در کاهش حوادث و تلفات رانندگی در کشور اظهار کرد: کمیسیون ایمنی راهها در سال جاری نقشه ایمنی راهها را تصویب کرد که این نقشه تکالیفی را برای همه مسوولان که در امر حملونقل و پشتیبانی از سفر و امور امداد و نجات فعالیت دارند، الزامی را ایجادکرد که طبق آن برنامههایی را باید اجرا کنند تا شاهد ارتقای روزمره ایمنی روزانه در رانندگی شهری و بیرون شهری باشیم.
زنان در رانندگی منضبطتر از مردان
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق آمار زنان در رانندگی منضبطتر از مردان هستند، گفت: 25 درصد متوفیان سوانح رانندگی را بانوان تشکیل میدهند. به گزارش فارس، در این مراسم، شهرام آدمنژاد اظهار داشت: ما برای کاهش اثرات تصادفات رانندگی به ویژه کاهش کشتهها نیازمند اقدامات گسترده هستیم. وی ادامه داد: 20 سال پیش تعداد 28 هزار کشته و یکمیلیون مصدوم سالانه در سوانح رانندگی داشتیم، اما با انجام اقداماتی از سال 82 نظیر اجرای استانداردهای بینالمللی، آموزش، ارتقای ایمنی راه، بهبود وضعیت تجهیزات، بهبود ارتقای وضعیت ناوگان، شخصی و عمومی و کنترل و نظارت توسط سیستمهای هوشمند، آمار سوانح کاهش یافت و تلفات تصادفات به 17 هزار کشته و 600 هزار مصدوم در سال رسید. رییس کمیسیون ایمنی راهها با بیان اینکه طرح جامع نقشه راه ایمنی راهها دنبال شد، گفت: نقشه راه تهیه شد و در حوزه نظارت و کنترل، تغییرات بنیادی دادیم. آدمنژاد افزود: درباره ایمنی راهها و رفع نقاط پرحادثه و ارتقای شبکه عبور و مرور نیازمند اصلاح مختصات هندسی بودیم. برخی ویژگیهای ناوگان باید تغییر کند و خودروسازان باید در حوزه ایمنی توجه خاص داشته باشند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه تصادفات، زنان، کودکان و معلولان نیازمند توجه بیشتر هستند، گفت: در همکاری مشاور وزیر راهو شهرسازی در امور زنان، دانشگاه الزهرا (س) و جمعیت طرفدار ایمنی راهها، پویش بانوبان مورد توجه قرار گرفت. وی گفت: دادههای حمل و نقلی نشان میدهد خانمها نسبت به آقایان در رانندگی منضبطتر هستند و بیشتر مقید به قواعد هستند، البته در واکنش به رفتارهای رانندگی این موضوع متفاوت است. وی با اشاره به اینکه در هفته ایمنی حمل و نقل قرار داریم، گفت: امروز روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی است. همچنین روز چهارشنبه رییسجمهور در این حوزه پیامی خواهد داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: درسال جاری بانوان به عنوان همراهان و ما دران آسیبدیدگان سوانح رانندگی مورد توجه خاص قرار گرفتند و پویش زنان علیه سوانح رانندگی امسال راهاندازی شد. در واقع زنان به عنوان کاربران اصلی، کاربران همراه و کاربران ناظر مورد توجه قرار گرفتند. آدمنژاد افزود: 25 درصد متوفیان سوانح رانندگی را زنان تشکیل میدهند. وی گفت: فعالان ایمنی راهها بر این امر صحه میگذارند که هر وقت از بانوان در زمینه آگاهیبخشی کمک گرفته شده، نتایج مثبتی داشته است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کشوری که 17 هزار کشته و 600 هزار مصدوم حاصل از سوانح رانندگی دارد، نیازمند اقدامات گسترده است که ارتقای آگاهی در این حوزه ضروری است. وی افزود: باید در زمینه آگاهی و آموزش که منجر به افزایش مهارت میشود، توجه خاص داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: امیدواریم روند کاهشی تصادفات با ارتقای ایمنی ادامه یابد، البته کاهش تصادفات امسال بخشی به دلیل محدودیتهای تردد و بخشی هم به علت اقدامات مثبت همه اعضای کمیسیون ایمنی راهها و پلیس راه بوده است.