ایرانشهر
حذف «حداقل قیمت» از منوی ایرلاین ها
با تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به جدول نرخی اعلام شده در خرداد ماه امسال مواجه شده و حداقل قیمتها و محدودیت حداقل قیمتها از این نرخ نامه حذف شد. به گزارش ایسنا، شامگاه شنبه جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری برگزار شد.در این جلسه، نماینده شرکتهای هواپیمایی داخلی، گزارشی از شرایط این شرکتها با توجه به افزایش نرخ ارز، کاهش تعداد پروازها و مسافرین بدلیل گسترش ویروس کرونا، الزام به رعایت پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی و فشارهای ناشی از تحریم ارایه کرد و در ادامه گزارشی از وضعیت مالی شرکتهای هواپیمایی و همچنین بهای تمام شده هر ساعت صندلی برای پروازهای داخلی قرائت شد. در پایان جلسه با تایید اعضا قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی در خرداد ماه ۱۳۹۹ به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت. همچنین مقرر شد محدودیت ارزانترین نرخ برای شرکتها از جدول فوق حذف شده و از این به بعد هیچ حداقل قیمتی وجود نخواهد داشت. همچنین هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف تعیین شده نیست. لازم به ذکر است انجمن شرکتهای هواپیمایی متولی ابلاغ قیمتهای جدید به شرکتها بوده و سازمانهای نظارتی متولی نظارت بر رعایت سقف اعمال شده هستند. براساس مصوبه ایرلاینها حق ندارند بلیت پروازهای داخلی خود را بیشتر از ۱۰ درصد گرانتر از نرخنامه قبلی بفروشند که بر این اساس بالاترین قیمت به پرواز قشم ایر اختصاص دارد. حداکثر نرخ این پرواز در خرداد ماه امسال ۹۹۴ هزار ۹۰۰ تومان بود که با مصوبه شب گذشته قیمت بلیت آن نباید از یک میلیون و ۹۴ هزار و ۳۹۰ تومان تجاوز کند.
حدود 300 هواپیمای کوچک در کشور فعال هستند
وزیر راه وشهرسازی گفت: به اندازه هواپیمای مسافری، هواپیمای شخصی داریم و شرکتهای دانش بنیان داخلی این هواپیماها را میسازند. به گزارش مهر، محمد اسلامی در حاشیه مراسم گرامیداشت ایمنی راهها با بیان اینکه در بسیاری از نقاط دنیا جنرال اویشین (هوانوردی عمومی) خصوصی است، گفت: در حال حاضر در کشور ما در فرودگاه لار سرمایهگذار آمده و سرمایهگذاری کرده است و پروازهای برد کوتاه و ایرتاکسی راهاندازی شده است. وی افزود: ما شرکتهای دانشبنیان داخلی زیادی داریم که هواپیماهای دو نفره و چهار نفره میسازند و کسانی هم هستند که این هواپیماها را در اختیار دارند، شرکتهای دانشبنیان بر اساس ضوابطی این هواپیماها را طراحی و تولید کردند و ما هم برای گسترش آن منعی نداریم و جایی که سازمان هواپیمایی کشوری اجازه میدهد و تزاحمی با پروازهای دیگر نداشته باشیم مشکلی درباره ایرتاکسی و هوانوردی عمومی نداریم. وزیر راه و شهرسازی افزود: این هواپیماها دو تا شش نفره (غیر از خلبان و کمک خلبان) و یا کمی بیشتر است که میتوانند مسافر سوار کنند و فعالیت داشته باشند.