اقدام خلاف شأن رسانه ملی در تبلیغ اینستاگرام
دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما گفت: تبلیغ پیامرسانهای خارجی مانند اینستاگرام در رسانه ملی خلاف است و اساسا به مصلحت و در شأن رسانه ملی نیست. به گزارش مهر، اقدام رسانه ملی در هدایت بینندگان و مخاطبان برنامههای تلویزیونی به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان، مسوولان و اعضای مرکز ملی فضای مجازی همراه شده است. هماکنون شاهد هستیم که اغلب برنامههای مختلف صداوسیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت دارند و از زمان شروع برنامه از مخاطب میخواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام، نظرات یا درخواست خود را با عوامل تولید این برنامه در میان بگذارند. از این رو امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی از ارسال ابلاغیهای به سازمان صداوسیما برای جلوگیری از تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد و خواستار فراهم شدن زمینه تبلیغ پیامرسانهای بومی در رسانه ملی شد. محمدحسین صوفی، دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در گفتوگو با مهر، به این سوال که سازمان صداوسیما با چه توجیه و استدلال منطقی در حال تبلیغ پیامرسانهای خارجی در برنامههای تلویزیونی است؟ و نقش شورای نظارت بر رسانه ملی چیست پاسخ داد و گفت: همانطور که مرکز ملی فضای مجازی نیز به تازگی رسماً اعلام کرده است، از منظر ما نیز تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام و دیگر پیامرسانهای غیربومی و غیرایرانی در برنامههای رسانه ملی، مصلحت نیست و نباید انجام شود اما اینکه چرا این اقدام در رسانه ملی انجام میشود، باید از مدیران این سازمان پرسید. صوفی افزود: وظیفه شورای نظارت، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و ضوابط در سازمان صداوسیما است و یکی از مواردی که ما نظارت میکنیم همین است که آیا مقررات در حوزه معرفی و تبلیغ پیامرسانها انجام میشود یا خیر. وی ادامه داد: ضمن اینکه ما قبلاً هم توصیه کردیم که برای تقویت پیامرسانهای داخلی و برطرف کردن مجموع اشکالاتی که از معرفی پیامرسانهای خارجی وجود دارد، رسانه ملی نباید پیامرسانهای خارجی را معرفی کند و ثانیاً برای تقویت پیامرسانهای داخلی باید آنها را معرفی کند. البته در عین حال حتماً باید نهادهای مسوول نسبت به تقویت زیرساختها و برطرف کردن اشکالات دسترسی آحاد مردم به پیامرسانهای داخلی اقدام کنند. دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در پاسخ به این سوال که چرا این توصیه تاکنون اجرایی نشده است؟ تاکید کرد: این را باید از مدیران صداوسیما سوال کنید. وی در پاسخ به این سوال که آیا مقرراتی برای نظارت بر عملکرد برنامههای رسانه ملی وجود ندارد؟ گفت: حتماً وجود دارد. برای مثال گرانفروشی و کمفروشی تخلف است و برای آن هم قانون و مقررات هم وجود دارد اما با این حال شاهد انجام تخلف از سوی برخی هستیم. سازوکار در شورای نظارت نیز وجود دارد. البته تفاوت شورای نظارت با دستگاههای دیگر این است که خیلی از اقدامات این شورا براساس دستورالعملهای داخلی رسانهای نمیشود و بیشتر در حد شورای نظارت و رسانه ملی و نهادهای بالادستی است. صوفی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد این عملکرد به رسانه ملی تذکر دادهاید؟ گفت: حتماً تذکر داده شده است. البته ضرورتی به تذکر نیست،چرا که همهچیز روشن است. یعنی خود مدیران و مقامات سازمان صداوسیما هم میدانند که تبلیغ پیامرسانهای خارجی خلاف است و اساساً به مصلحت و در شأن رسانه ملی نیست. وی گفت: یکی از رسالتها و وظایف و مسوولیتهای رسانه ملی تبلیغ و معرفی پیامرسانهای داخلی و معرفی شبکه ملی اطلاعات است و مهمتر اینکه یکی از نقشها و وظایف رسانه ملی مطالبهگری از نهادهای مسوول برای تقویت پیامرسانهای داخلی و شبکه ملی اطلاعات است. بنابراین زمانی که یکی از وظایف و نقش رسانه ملی، مطالبهگری است، دیگر پذیرفته نخواهد بود که خودش پیامرسانهای خارجی را تبلیغ کند. دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما افزود: اینکه چه باید کرد را باید از مسوولان امر و مدیران رسانه ملی بپرسید. ما از سال گذشته مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردیم و همچنان هم نظر ما تغییر نکرده و شفاف و روشن است.