واگذاری همه فرودگاه‌های وزارت نفت به غیر از «جم»

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۷۲

مقام مسوول در شرکت فرودگاه‌ها از نهایی شدن واگذاری ۸ فرودگاه وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد و گفت: فرودگاه‌های وزارت نفت با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

به گزارش مهر، وزارت نفت ۹ فرودگاه آغاجری، عسلویه (خلیج فارس)، ماهشهر، خارک، گچساران، لاوان، بهرگان، سپری و جم را در مالکیت خود داشت که از سال‌های گذشته، سیاست این وزارت، واگذاری برخی امور و فعالیت‌های غیرمرتبط با وظایف اصلی این وزارتخانه از جمله فرودگاه داری و ایرلاین داری بود.

از همین رو، نفت ایر با تغییر نام به شرکت هواپیمایی کارون، اواخر سال ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

پس از سانحه‌ای که ۷ بهمن ۹۸ برای هواپیمای بویینگ ‌ام‌دی هواپیمایی کاسپین در فرودگاه ماهشهر رخ داد و این هواپیما، به دلایلی، از انتهای باند خارج شد، روند واگذاری فرودگاه‌های وزارت نفت به وزارت راه و شهرسازی (شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران) سرعت بیشتری گرفت.

نیمه شهریور ماه امسال نیز محسن آتش زمزم مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اعلام کرده بود که بارها به شرکت فرودگاه‌ها گفته‌ایم حاضریم فرودگاه ماهشهر را رایگان به وزارت راه واگذار کنیم، اما شرکت فرودگاه‌ها به دلیل زیان ده بود این فرودگاه، حاضر به پذیرفتن این فرودگاه‌ها نبود. سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هفته گذشته در حکمی، همه سرپرستان ۸ فرودگاه انتقالی از وزارت نفت به وزارت راه را منصوب کرد.محسن امیرانی معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با مهر، با تأیید واگذاری همه فرودگاه‌های وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها، اظهار داشت: قرار بود همه ۹ فرودگاه وزارت نفت به وزارت راه منتقل شود اما در آخرین جلسات، جمع‌بندی این بود که ۸ فرودگاه وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها منتقل شود و فرودگاه جم در اختیار نفت باقی بماند.وی افزود: قرار است مالکیت این ۸ فرودگاه به شرکت فرودگاه‌ها منتقل شود اما فرودگاه جم، به نظر می‌رسد به دلیل اینکه در نزدیکی چاه نفت است، قانونا امکان انتقال ندارد و باید در اختیار وزارت نفت باقی بماند.امیرانی با بیان اینکه همه این فرودگاه‌ها زیان‌ده هستند، گفت: کار وزارت نفت اساساً فرودگاه داری نیست و بحث‌های ایمنی پرواز و ناوبری هوایی باید در اختیار نهاد تخصصی قرار گیرد؛ با این حال بعد از سانحه فرودگاه ماهشهر، روند واگذاری‌ها سرعت گرفت.