در شهر

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۷۸

2 عامل جدید آلودگی هوا  در سال 99

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به دلایل آلودگی هوای تهران گفت: کد تخلف معاینه فنی به همه دوربین‌های مبادی ورودی و خروجی شهر تهران اختصاص نیافته است و رفع این مشکل برای مقابله با آلودگی حائز اهمیت است.

حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در تهران اظهار داشت: امسال به دلیل شرایط کرونا استفاده از خودروهای تک‌سرنشین افزایش یافته است همچنین میزان استفاده از تاکسی‌های اینترنتی که آمار آنها حدود 300 تا 400 هزار مورد در تهران است نیز بیشتر شده است. وی با اشاره به اینکه معضل آلودگی هوا مساله چندبعدی است و عوامل مختلف در بروز آن دخالت دارد گفت: شرایط جوی، وزش باد و باران، کارخانه‌های آلاینده، خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا از جمله عوامل ایجاد کننده آلودگی در هوای تهران است.مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کرونا میزان استفاده از اتوبوس و مترو و به‌طور کلی حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده و کرونا بسیاری را ملزم به استفاده از خودروهای شخصی کرده است، گفت: راهکارهایی جهت مقابله با آلودگی هوا می‌تواند اجرایی شود و پیشنهاداتی در این زمینه در نظر گرفته شده که به‌طور مثال الزامی شدن معاینه فنی برتر جهت تردد در طرح کاهش از جمله مواردی است که باید اجرایی شود.مقدم گفت: قانونی شدن الزام‌دار بودن معاینه فنی برتر جهت تردد در طرح کاهش آلودگی هوا در صورتی که توسط شورای عالی ترافیک تصویب شود اجرا خواهد شد. وی بیان داشت: همچنین تکمیل اجرای فاز یک و دو طرح کاهش آلودگی هوا و تصویب ایین‌نامه ذیل ماده 8 قانون هوای پاک برای مشخص شدن سن فرسودگی وسایل نقلیه در این راستا بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که سن فرسودگی نیز مشخص شود فاز سوم طرح کاهش آلودگی هوا نیز قابلیت اجرایی خواهد داشت.

انتصابات جدید در شهرداری پایتخت

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به انتصابات جدید در شهرداری‌های مناطق تهران گفت: ‌حناچی براساس ضرورت و جهت تسریع در انجام و پایان پروژه‌ها دست به انتصابات جدید زده است.زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره انتصابات روز گذشته حناچی در شهرداری‌های مناطق و انتقادات وارد شده به این موضوع اظهار داشت: بحث انتصابات در حوزه مدیریت اجرایی است و شهردار تهران طبق صلاحدید انتصابات را انجام می‌دهد.وی افزود: همیشه برخی از افراد در شورا موافق و برخی مخالف انتصابات جدید در حوزه مدیریت شهری هستند و به‌طور کلی شهردار تهران در مورد انتصابات دیدگاه اعضای شورای شهر را سوال می‌کند ولی تصمیم نهایی توسط شخص شهردار انجام می‌گیرد.عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه به نظرم تغییر در ماه‌های آخر دوره مدیریت شهری چندان مناسب نیست مگر به ضرورت باشد، گفت: ‌حتما حناچی هم ضرورت را در این زمینه احساس کرده و برای اینکه موتور قوی‌تری برای انجام پروژه‌ها و یا پایان پروژه‌ها ایجاد شود، دست به این انتصابات زده است. نژادبهرام گفت: ‌دخالت در امر اجرا توسط شورای شهر خلاف قانون است و بحث انتصابات در شهرداری بر عهده شهردار است.بر اساس این گزارش، روز سه شنبه هفته جاری تغییراتی در شهرداری‌های مناطق 13، 22 و 19 ایجاد شده و شهرداران این مناطق جابه‌جا شده‌اند و شنیده‌ها نیز حکایت از تغییرات بیشتری در میان شهرداران مناطق دارد.

سهم  ۴۵ درصدی موتورسیکلت‌ها از تصادفات تهران

مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران از آغاز فاز دوم کمپین «موتورسوار خوب» به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با همکاری نهادها و ارگان‌های مرتبط خبر داد و گفت: این کمپین با محوریت عدم تردد موتورسیکلت‌ها در خط ویژه، تونل و پیاده‌راه، استفاده از کلاه ایمنی و رعایت سرعت مطمئن در شهر تهران آغاز شده است.به گزارش ایلنا، مجتبی دانشور اظهار کرد: براساس آمار پلیس راهور در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون موتورسیکلت پلاک‌شده درکشور وجود دارد که بالغ بر ۳۵ درصد کل وسایل نقلیه شماره‌گذاری شده را به خود اختصاص داده است.وی افزود: تا سال ۹۶، بالغ بر ۲ میلیون موتورسیکلت تنها در شهر تهران پلاک‌گذاری شده است که حدود ۹۶ درصد آن موتورهای کاربراتوری هستند و طبیعتا میزان آلایندگی آن، نسبت به سایر انواع موتورسیکلت (انژکتوری و برقی) بسیار بالاتر است.به گفته او، علاوه برنقش و سهم بسیار بالا (حدود ۳۰درصد) موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا، یکی دیگر از چالش‌های مبتلابه این وسیله، قانون‌گریزی است؛ به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهد سهم موتورسیکلت‌ها از تصادفات شهر تهران به ۴۵درصد می‌رسد. وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عامل قانون‌گریزی موتورسیکلت‌ها، عدم هویت‌بخشی به آنان است، عنوان کرد: در راستای ارتقای فرهنگ موتورسواری و هویت بخشی مثبت به موتورسواران، فاز اول «کمپین موتورسوارخوب» از دی‌ماه سال گذشته و در راستای ماموریت ذاتی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به‌منظور اقدامات ترویجی و آموزشی برگزار شد که در ادامه فاز دوم این کمپین نیز آغاز شده است.