توسعه بازار بزرگترین اقدام درحوزه شبکه ملی اطلاعات است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه توسعه بازار، بزرگترین اقدام در حوزه شبکه ملی اطلاعات بود که انجام شده و معمولا نادیده گرفته میشود، گفت: توسعه زیرساختهای ارتباطی امروز این ظرفیت را برای شرکتهای نوآور ایجاد کرده تا محصولی ارایه کنند که در روستای بشاگرد هم بتوان از آن استفاده کرد. به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در آیین افتتاحیه سرای نوآوری و فناوریهای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، با بیان اینکه «تاسیس این مرکز اقدامی روبه جلو در اقتصاد دیجیتال است»، اظهار کرد: چگونگی اتصال دانشگاهها به صنعت که سالهاست عنوان یک چالش در کشور مطرح است، یکی از خصلتهای اقتصاد صنعتی است؛ در این زمینه بسیاری میگویند مسیر تحقیقات علمی از فعالیتهای صنعتی متفاوت است. وی با تاکید بر اینکه خلاقیت عصاره اقتصاد دیجیتال است، گفت: اقتصاد دیجیتال برای رشد خود نیازمند زیستبومی مناسب است که کارخانههای تولید خلاقیت و سراهای نوآوری این زیستبوم را فراهم میکنند. وزیر ارتباطات با بیان اینکه «تمام استارتآپها و ارکان اقتصاد دیجیتال صرفا در حوزه فناوری اطلاعات نیستند»، افزود: در بخش خدماتی که در حوزه فناوری اطلاعات شکل میگیرند، این دانشگاهها هستند که منشأ تولیدکننده به حساب میآیند و این فرصت بینظیری است که باید از آن استفاده کرد. در عصر اقتصاد دیجیتال دولتها صرفاً به مقرراتگذار تبدیل میشوند و وظیفه دومشان نیز توانمندسازی است. وی با تاکید بر اینکه امروزه با شیوع ویروس کرونا مجموعه آموزشی ما نیاز به توسعه نرمافزاری دارد، گفت: کیفیت یکی از مقولههایی است که در سیستم آموزش درباره آن صحبت میشود. این همه نیروی انسانی توانمند، با کیفیت و متبحر در دانشگاه آزاد وجود دارد؛ دانشگاه آزاد میتواند خدماتی که از بیرون مجموعه خریداری میکند را به نیروی انسانی خود بسپارد تا دانشجویان مسائل موجود در دانشگاه را با پلتفرمهای مناسب حل کرده و با سرمایهگذاری دانشگاه آن را به بازار عرضه کنند. سرمایهگذاری در بخش توسعه فناوری کار ارزشمندی است و دانشگاه آزاد را به یک مجموعه اقتصادی پویا تبدیل خواهد کرد. طرح نوآفرین در دولت تدبیر و امید برای حمایت از خلاقیتهای کوچک تصویب شد. صندوقی نیز با اعتبار مناسب از دو، سه روز قبل در کنار طرح نوآفرین کار خودر ا آغاز کرد. آذری جهرمی اظهار کرد: مهمترین اتفاق در این دولت علاوه بر کارهایی که تاکنون انجام شده، این بود که بازار ایران را به یک بازار تقاضایی ۷۰ میلیونی تبدیل کرده، بازاری که خدمات در آن رواج پیدا کرده است. قبل از دولت تدبیر و امید توسعه فناوری اطلاعات به این شکل نبود که ابزارهای دیجیتال به اندازه کافی در دسترس مردم باشد و ضریب دسترسی اندکی در کشور وجود داشت. مهمترین چیزی که به گواه بینالمللی باعث شد جمهوری اسلامی ایران دوبار در دو دوره اندازهگیری، بالاترین نرخ رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دومین رتبه در دنیا را به دست بیاورد، توسعه زیرساختهای ارتباطی بود که امروز این ظرفیت را برای شرکتهای نوآور ایجاد کنند تا محصولی ارایه کنند که در روستای بشاگرد هم بتوان از آن استفاده کرد. توسعه بازار، بزرگترین اقدام در حوزه شبکه ملی اطلاعات بود که انجام شده و معمولا نادیده گرفته میشود. نباید این فرصت را از دست بدهیم و برای ریال به ریال آن باید تلاش کنیم.