تشریح علت آلودگی هوای تهران و 3 کلانشهر دیگر
نماینده کنسرسیوم دانشگاههای برتر با اشاره به اینکه تهران دارای الگوی رفتاری متفاوت نسبت به سایر کلانشهرها است، اظهار کرد: تهران یکی از شهرهایی است که رفتار غیرعادی دارد. محسن ناصری اظهار کرد: در تهران اتوبوسهای فرسوده باید جایگزین شوند. معاینه فنی تاکسیها، وانتها، مینی بوسها و اتوبوسها ارتقا یابد. منابع ثابت باید کاهش یابند، هدایت و بازیافت شوند. بخار بنزین مورد توجه قرار گیرد. گاز طبیعی باید با سوخت مایع جایگزین شود، برنامه تعمیر صنایع با جدیت پیگیری شود، تمامی منازل از شیر ترموستاتیک رادیاتور استفاده کنند و آلایندهها باید پایش و مدیریت شود. او یادآور شد: در بعضی شهرها تغییر مکانها تاثیر قابل ملاحظهای داشته است. لازم است طرح «کهاب» (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) در تمام شهرها پیگیری شود.نماینده کنسرسیوم دانشگاههای برتر در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا با تاکید بر اینکه دغدغههای متفاوت در هر شهر برای منابع ثابت و متحرک وجود دارد، اظهار کرد: در شهر کرج میزان انتشار مونواکسیدکربن بالاست که نشاندهنده وضعیت احتراقی و خودرویی آنجاست. در شیراز باید جایگزینی سواریهای شخصی بالاتر از ۲۰ سال و جایگزینی وانتهای بالاتر از ۱۵ سال صورت گیرد همچنین لازم است از کاتالیست در سواریهای شخصی و تاکسیها استفاده شود. انژکتوری کردن موتورها نیز یکی دیگر از اقداماتی است که باید در شیراز انجام شود. او افزود: در حوزه منابع ثابت باید طرح «کهاب» پیگیری و نیروگاه حافظ به سیکل ترکیبی تبدیل شود. تجهیزات کنترل در کورههای گچ بری به کار گرفته و مشعل نیروگاه تعویض شود همچنین لازم است کارخانههای سیمان، روغن نباتی، لاستیک دنا و پشم شیشه جابهجا شوند.