صدرنشینان تولید و صادرات خودرو

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۰۶

تعادل - گروه صنعت |رصد آمارها نشان می‌دهد، در طول 10 ماه منتهی به دیماه ۹۹ تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 13،9 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین صنعت خودرو ایران در دیماه امسال افتی معادل 4.7 درصد را تجربه کرده است. همچنین بر اساس آماری که از سوی گمرک ایران منتشر شده، دو خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند در سال گذشته محصولات خود را به کشورهایی همچون هنگ‌کنگ (با بیشترین میزان ارزش صادراتی)، اسپانیا، تایوان، چین، ترکیه و امارات (با کمترین میزان ارزش صادراتی) صادر کنند. بر اساس این آمار و اطلاعات اعلامی ساینا مهم‌ترین خودرو صادراتی کشور بوده است، که 90 درصد حجم صادرات را به خود اختصاص داده است. با توجه به وضعیت صادرات خودرو و بررسی آمار منتشر شده، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است. ارزش ریالی صادرات این محصولات به تفکیک کشورها بدین صورت است که طی سال گذشته به کشور هنگ‌کنگ بیشترین میزان صادرات به ارزش ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار صورت گرفته است. پس از آن اسپانیا بیشترین واردات خودروهای ایرانی را داشته که برای کشور ارزآوری ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلاری داشته است. به کشورهای تایوان و چین نیز به ترتیب محصولات خودرویی ایران به ارزش۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار و ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار صادرات صورت گرفته است. از محل صادرات خودروسازان داخلی به کشور ترکیه نیز۷۰۰۰ دلار و به کشور امارات چهار هزار و ۶۶۲ دلار، ارزآوری به کشور صورت گرفته است. امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو اما به دلیل موانع توسعه صادرات خودرو اشاره کرده و گفته است: موانع توسعه صادراتی خودرو به چند دسته تقسیم می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین آنها تحریم‌ها و قوانینFATF است. حتی به شرط لغو تحریم‌ها اگر بهترین محصول صادراتی را در اختیار داشته باشیم قوانین FATF مانعی بزرگ برای تبادلات مالی ما با دنیا است. نکته دیگر اینکه هدف هر کشوری از صادرات سودآوری و کسب درآمد است و کشورهایی مانند چین و روسیه که روابط سیاسی خوبی با ما دارند بر اساس منافع خود و سیاست‌های کلانی که در کل دنیا جاری است عمل می‌کنند. همچنین در صورت لغو تحریم‌ها و AFTF یکی از عمده‌ترین موانع توسعه صادراتی خودرو در کشور ما عدم ثبات رویه در حوزه صادرات حداقل در 20 سال گذشته است. ثبات رویه صادراتی در مورد محصولی پیچیده مانند خودرو بسیار موضوع مهمی است. 

    کدام  خودروها 

بیشترین کاهش تولید  را داشته اند؟ 

بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه سال ۹۹ تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۶۱۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه از این محصولات تولید شده بود. بدین‌ترتیب تولید خودروی سواری در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 13،9 درصدی داشته است.  علاوه بر این شرکت‌های خودروساز کشور طی دی‌ماه سال جاری 92 هزار و 86 دستگاه انواع خودرو را تولید کردند. این در حالی است که دی ماه سال گذشته 96 هزار و 644 دستگاه خودرو تولید شده بود، بنابراین میزان خودروی تولید شده در این مدت در مقایسه با دی ماه سال گذشته با کاهش 4.7 درصدی همراه بوده است. در طول این مدت 83 هزار و 923 دستگاه سواری در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که تعداد آن 88 هزار و 643 دستگاه بوده، 5.3 درصد افت داشته است. میزان تولید ون، وانت، مینی‌بوس و میدل باس نیز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در این بین ون با افت 70.4 درصدی بیشترین کاهش تولید را تجربه کرده است. در این میان اتوبوس و خودروهای سنگین مانند کامیونت، کامیون و کشنده افزایش تولید را نسبت به دی ماه سال 98 تجربه کرده‌اند. تولید اتوبوس 36.6 درصد و تولید کامیونت، کامیون و کشنده 147.1 درصد رشد داشته است. بررسی وضعیت تولید خودرو در 10 ماهه امسال نیز نشان می‌دهد، در این مدت 814 هزار و 323 دستگاه انواع خودرو به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 671 هزار و 425 دستگاه بوده، 21.3 درصد افزایش داشته است. تولید انواع خودروها در 10 ماه منتهی به دی سال 99 نسبت به 10 ماه سال 98 رشد داشته است. «کامیونت، کامیون و کشنده» با 74 درصد بیشترین میزان رشد تولید را داشته است. پس از آن به ترتیب اتوبوس با 65.9 درصد، وانت با 28، 6 درصد، سواری با 20.4 درصد، ون با 15.5 درصد و در نهایت مینی بوس و میدل باس با 1.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌اند.