رویداد

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۲۸۳

افزایش شدید عرضه زعفران تقلبی در بازار

ایلنا| عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران از افزایش شدید عرضه زعفران تقلبی در بازار در پی بالا رفتن قیمت این محصول خبر داد و نسبت به تاثیر مصرف محصول تقلبی بر سلامت مردم هشدار داد.

بازار پر شده است از بسته‌های کوچک به اصلاح زعفران که با قیمت‌های بسیار نازل 5 تا 15 هزار تومان به فروش می‌رسند. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران فله 8 تا 14 میلیون تومان است و به گفته کارشناسان با این قیمت، هر مثقال زعفران نباید کمتر از 50 هزار تومان باشد. آنچه در بازار با قیمت نازل به نام زعفران عرضه می‌شوند محصولات رنگ شده هستند که می‌توانند تهدیدی برای سلامتی مردم باشند.

علی حسینی، عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران، در گفت‌وگو با ایلنا در این باره گفت: با افزایش قیمت هر محصولی امکان افزایش تقلب در آن وجود دارد. وی ادامه داد: در بازار زعفران نیز همین اتفاق بیش از گذشته در حال رخ دادن است و در پی افزایش قیمت زعفران، بازار پر شده است از زعفران‌های تقلبی که می‌توانند برای سلامت مردم بسیار مضر باشند. به گفته حسینی؛ زعفران‌های تقلبی برای جذب مشتریان با قیمت‌های نازل عرضه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه سودجویان برای تبدیل ظاهر زعفران تقلبی به زعفران واقعی از راه‌های جدیدی استفاده می‌کنند، افزود: متقلبان از تکنیک‌های جدیدی استفاده می‌کنند تا امکان تشخیص زعفران واقعی از تقلبی برای مردم مشکل‌تر شود.

حسینی راه مقابله با تقلب را افزایش نظارت و آگاهی مردم دانست. وی در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهند، اظهار کرد: همیشه به ارزانی‌های غیرمنطقی شک کنید، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران فله‌ای 8 تا 14 میلیون تومان است، با این قیمت هر مثقال زعفران بسته‌بندی شده نباید کمتر از 50 هزار تومان باشد.

حسینی ادامه داد: به ظاهر هر برگ زعفران نیز دقت کنید، شکل ظاهر زعفران شبیه میخک خشک شده است و انتهای دندانه‌دار دارد و در ادامه کمی پیچیده شده و در انتها باریک می‌شود. عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه توجه به رنگ زعفران نیز اهمیت دارد، افزود: زعفران هیچگاه در آب گرم به ناگاه رنگ خود را رها نمی‌کند و رنگدهی آن به تدریج و از زرد آغاز شده و به سمت قرمز روشن می‌رود. حسینی یادآور شد: با توجه به استفاده سودجویان از روش‌های جدید تقلب، شاید شناخت زعفران واقعی از تقلبی سخت باشد و تنها آزمایشگاه بتواند آن را تشخیص دهد، این موضوع مسوولیت دستگاه‌های مربوطه که مسوول نظارت و حفظ سلامت مردم هستند را بیشتر می‌کند.

تارا محصول تحریم است

ایکوپرس| مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: حتی در صورت باز شدن مرزهای کشور، قطعات را از سازندگان داخلی تامین می‌کنیم. فرشاد مقیمی، در مراسم افتتاح تعدادی از قطعات محصول تارا، زمان آغاز اجرای تعهدات این خودرو را تیرماه سال آینده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مراحل تأیید کیفیت محصول را پشت سر می‌گذاریم و تارا به زودی و در ماه جاری وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.

وی تأخیر در ایفای تعهدات تارا را خط قرمز ایران خودرو خواند و گفت: این آمادگی در مجموعه سازندگان و ایران خودرو ایجاد شده است که حتی زودتر از موعد تحویل، خودرو را به دست مشتریان برسانیم. تارا اعتبار و جایگاه اصلی ایران خودرو را در اذهان مشتریان و جامعه احیا خواهد کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: اقدامات مجموعه سازندگان و زنجیره تأمین در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و در شرایط سخت تحریم، یک گام جلوتر از ایثار بوده و ایران خودرو قدردان این همراهی و همدلی است. وی تولید بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در پایان بهمن امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته را حاصل این همدلی دانست و گفت: علاوه بر افزایش تولید، محصولات را ارتقا داده و محصول جدیدی عرضه می‌کنیم تا بخشی از انتظارات مشتریان را تأمین کنیم. مقیمی با تاکید بر تأمین انتظارات کیفی و عملکردی مشتریان از تارا، از نظارت‌های مستمر بر کیفیت قطعات تولیدی زنجیره تأمین خبر داد و خاطرنشان کرد: مشتریان می‌توانند اعتبار و اطمینان به محصول داخلی را در محصول تارا تجربه کنند.

وی از اختصاص سهم ۴۰۰ میلیارد تومانی قطعه‌سازان البرز از اوراق گام ایران خودرو خبر داد و گفت: توانسته‌ایم از روش‌های نوین مالی به شکل بهینه‌ای استفاده کنیم؛ قطعه‌سازان البرز نیز می‌توانند برای تأمین بخشی از منابع مالی تولید، از این امکان بهره‌مند شوند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به نتیجه رسیدن پروژه تارا در بازه زمانی ۱۳ ماهه را یکی از ویژگی‌های بارز و مهم آن دانست و گفت: نسخه اتوماتیک تارا نیز از تیرماه سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید. فاز اجرایی پروژه کراس اوور K۱۲۵ نیز به زودی کلید خواهد خورد و ظرف مدت یک سال آینده وارد بازار خواهد شد. وی تصریح کرد: مخالفتی با واردات خودرو نداریم اما وقتی متخصصان کشور توان تأمین و تولید نیاز بازار در این حوزه را دارند، نباید اقدام به واردات کنیم.