وضعیت شرکت بهرهبرداری متروی تهران در یک سال کرونایی
فرنوش نوبخت، نایبرییس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه به عنوان اولین بهرهبردار مترو در کشور عملکرد پیشگیرانه خود در مقابل کرونا را از اسفندماه سال گذشته آغاز کرده افزود: برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از همان روزهای ابتدایی در جهت افزایش رعایت بهداشت اقدام به جمعآوری آبخوریها، دستگیرههای تبلیغاتی قطارها، تعطیلی اتاقهای مادر و کودک، نصب بر چسبهای رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در ایستگاهها و قطارها کردیم. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با یادآوری اینکه در ماهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور متروی تهران با کاهش ۷۰ درصدی مسافر
رو برو شد اما برای جلوگیری از افزایش تراکم مسافر در قطارها و ایستگاه، بدون تغییر درسرفاصله حرکت قطارها به خدمات رسانی ادامه داد گفت: در حال حاضر با اینکه آمار مسافری رو به افزایش است اما همچنان کاهش ۵۰ درصدی مسافر را شاهد هستیم و همین موضوع باعث شد تا بیش از ۴۰ میلیارد تومان درآمد شرکت از فروش بلیت کاهش پیدا کند. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران وحومه افزود: مترو هزینه بالایی دارد و به تنهایی از پس تامین این مبالغ بر نمیآید دولت در سال جاری فقط ۲۰ میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه اسلامی به عنوان یارانه بلیت مترو پرداخت کرده است این در حالی است که ما از نظر مالی بسیار تحت فشار هستیم. چرا که نگهداشت مترو شامل قطعات یدکی تخصصی و عمومی هزینه زیادی دارد و برخی از این اقلام و اقلام مصرفی پیمانکاران وارداتی است که در گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی آنها را تهیه میکردیم ولی اکنون با ارز ۲۳ هزار تومانی خریداری میشوند. نوبخت خاطرنشان کرد: بخشی از هزینههای ما مربوط به امور جاری و حقوق کارگران است؛ تا آغاز سال جدید باید بتوانیم به حدود ۳۵۰۰ کارگر پیمانکاران حقوق بپردازم. این در حالی است که هنوز همه پیمانکاران ما نتوانستهاند حقوق ماههای گذشته را دریافت کنند. نوبخت با اشاره به اینکه به فکر کارگرانی هستیم که در اوضاع اقتصادی فعلی باید هزینههای جاری زندگی را تأمین کنند. افزود: باید کمکهای جدی به شرکت بهرهبرداری متروی تهران شود تا بتوانیم این هزینهها را تأمین کنیم.