کالاهای ایرانی به کدام کشورها میرسد؟
هرچند سیاست ابتدایی ایران در تجارت خارجی حضور قدرتمند در بازار کشورهای همسایه و منطقه بوده اما در صورت بهبود اوضاع سیاسی، میتوان مقاصد جدیدی را برای کالاهای ایران در نظر گرفت. به گزارش ایسنا، پس از آغاز دور جدید تحریمهای امریکا در دولت ترامپ، ایران باید برای جبران درآمدهای از دست رفته نفتی، صادرات غیرنفتی خود را گسترش میداد اما در عین حال با توجه به دشواریهایی که در مسیر تبادلات بانکی وجود داشت، حضور در بازارهای متنوع، چالشی جدی به شمار میرود. با توجه به این شرایط، اولویت نخست تجارت ایران در میان کشورهای همسایه و منطقه تعریف شد و تا حدی نیز دست یابی به این هدف ممکن شد. اگر چین را به عنوان اصلیترین شریک صادراتی و وارداتی ایران کنار بگذاریم، دیگر شرکای اصلی تنها در میان کشورهای همسایه تعریف میشوند. آمارها نشان میدهند که عراق، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی و کشورهای اوراسیا اصلیترین واردکنندگان کالا از ایران در ماههای گذشته بودهاند و در مقابل نیز امارات متحده عربی و ترکیه در میان اصلیترین صادرکنندگان کالا به کشور قرار دارند. هرچند از نظر سهم کشورهای همسایه در تجارت ایران میتوان از موفقیت سخن گفت اما با توجه به اینکه بازار کشورهای همسایه ایران، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات سالانه را تشکیل میدهد، صادرات زیر ۳۰ میلیارد دلاری ایران به آنها عددی بسیار ناچیز است. با این وجود، در صورتی که فشار تحریمها کاهش یابد، امکان آنکه ایران به بازارهای جدید فکر کند، وجود خواهد داشت. حمید زادبوم – رییس سازمان توسعه تجارت – از صادرات به بازارهای جدید و صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا به عنوان دغدغههای سازمان توسعه تجارت ایران نام برد و گفته که سازمان در راستای انجام این اهداف برنامهریزی کرده است.