تورم منفی میوه و خشکبار
بررسی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نشان میدهد در بخش «خوراکیها و آشامیدنی ها»، تورم میوه و خشکبار نسبت به ماه قبل، منفی۱۰.۳ درصد بوده که در مجموع تمام کالاها و خدمات مصرفی، بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه را داشته است. پس از آن نیز، نرخ تورم ماهانه مربوط خوراکیها، سبزیجات و گوشت قرمز، بیشترین کاهش را به ثبت رسانده است. مرکز آمار ایران در دومین ماه سال، گزارش تغییرات تورمی را اعلام کرد که در مجموع تمام کالاها و خدمات مصرفی، بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه را داشته است. آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار نشان میدهد در اردیبهشت ماه امسال، نرخ تورم ماهانه به ۰.۷ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم نقطهای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه قبل ۲.۶ واحد درصد کاهش یافته است. اما تغییرات قیمتها در دومین ماه سال نشان میدهد در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «آشامیدنی ها» (آب معدنی، ماء الشعیر و نوشابه)، گروه «قند، شکر و شیرینی» (بستنی پاستوریزه، نبات و شکر) و گروه «دخانیات» است. همچنین در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش» (انواع کفش)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) گروه «بهداشت و درمان» (خدمات آزمایشگاهی و ویزیت پزشک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند. کمترین و بیشترین نرخ تورم نقطهای خانوارهای کشور: در حالی که نرخ تورم نقطهای اردیبهشت ماه ۴۶.۹ درصد بوده (یعنی خانوارهای کشور بهطور میانگین۴۶.۹ درصد بیشتر از اردیبهشت۱۳۹۹ برای خریدیک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند)، بررسی جزییات آن در قیمت کالاها و خدمات نشان میدهد نرخ تورم نقطهای «روغن و چربی ها» با ۱۰۸.۸ درصد بیشترین و نرخ تورم نقطهای ارتباطات با ۱۳.۸ درصد، کمترین بوده است.