تسهیلات خصوصی‌سازی برای واگذاری سرخابی‌ها

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۹

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: مزایده سوم واگذاری سرخابی‌ها کمی آسان‌تر از مراحل اول و دوم شد. عبدالله‌پوری‌حسینی، درخصوص سومین مرحله مزایده سرخابی‌های پایتخت افزود: مرحله سوم مزایده سرخابی‌ها روز 9 اردیبهشت‌ماه در محل سازمان خصوصی‌سازی برگزار می‌شود و هیات واگذاری در مزایده نوبت سوم سرخابی‌ها اصلاحات مختصری را در شرایط واگذاری اعمال کرده است که نوبت اول آگهی روز چهارشنبه 26فروردین‌ماه در روزنامه‌های کثیرالانتشار و نوبت دوم 2 اردیبهشت‌ماه اعلام خواهد شد و آخرین فرصت برای گرفتن پاکت‌های پیشنهادی خریداران تا آخر وقت اداری روز سه‌شنبه 8 اردیبهشت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این مرحله سه تغییر ایجاد شده است، افزود: یکی اینکه به‌جای 25‌درصد حصه نقدی و الباقی در 4سال اقساط، خریداران باید 20‌درصد حصه نقدی را متحمل شده و الباقی را ظرف 5سال پرداخت کنند.


عدم تغییر قیمت‌های پایه

پوری‌حسینی گفت: قیمت پایه همان 290‌میلیارد تومان برای استقلال و 290‌میلیارد هم برای پرسپولیس است و قیمت‌های پایه کاهش پیدا نکرده ولی شرایط کمی تسهیل شد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: تغییر دوم به این ترتیب است که در مزایده بار دوم بعضی از مالکان باشگاه‌های موجود لیگ برتر مراجعه کرده بودند، در آگهی‌ها آورده بودیم که مالکان سهام کنترلی باشگاه‌های موجود حق شرکت در مزایده را ندارند یکی از آسیب‌ها همین بود که درصورت حضور مالکان باشگاه‌های فعلی و خریداری استقلال و پرسپولیس از سوی آنها، تا پایان لیگ جاری عملیات آنها با مقررات فیفا و AFC و لیگ برتر خودمان منافات نداشت، لذا این شرط اضافی را حذف کردیم. وی افزود: با تصمیم هیات واگذاری بدین‌ترتیب مالکان سهام کنترلی باشگاه‌های موجود لیگ برتر می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

پوری‌حسینی گفت: باید به این نکته توجه داشت که این مالکان اگر بخواهند برای سال بعد در لیگ برتر شرکت کنند قاعدتا نمی‌توانند همزمان مالک دو باشگاه باشند یا همزمان دو باشگاه متعلق به آنها در لیگ برتر شرکت کرده و حضور داشته باشد. وی افزود: این را فقط به آنها اطلاع‌رسانی کردیم که فردا نگویند ما بی‌خبر بودیم و در مزایده شما شرکت کردیم درواقع ربطی به سازمان خصوصی‌سازی پیدا نمی‌کند.

پوری‌حسینی گفت: اگر تا آن زمان مقررات فیفا یا AFC یا لیگ برتر اصلاح شد که اجازه داد، که خیلی هم بعید است ما در این زمینه داعیه‌یی نخواهیم داشت و صرفا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.


دو باشگاه به یک نفر فروخته نمی‌شود

وی افزود: پس مالکان سهام کنترلی باشگاه‌های موجود و لیگ برتر هم می‌توانند در این دو مزایده شرکت کنند البته قید عدم حضور یک نفر همزمان در دو مزایده همچنان باقی است. زیرا نمی‌توانیم این دو باشگاه را به یک نفر بفروشیم. اما در عین‌حال یک نفر می‌تواند مالک سهام کنترلی باشگاه‌های موجود هم باشد. پوری‌حسینی گفت: نکته آخر اینکه وقتی 20‌درصد حصه نقدی و 80‌درصد حصه غیرنقدی تعیین شد مقررات سازمان خصوصی‌سازی به‌گونه‌یی است که اگر سهامی که می‌فروشد جنس سهم داشته باشد می‌تواند سهم را به‌اندازه حصه نقدی به وثیقه خودش نگیرد. وی افزود: لذا اگر خریداران بتوانند در ظرف زمانی مناسب آنچه از سازمان خصوصی‌سازی می‌خرند یعنی برند این دو باشگاه، ورزشگاه‌ها و ساختمان مرکزی آنها را در یک شرکت جدیدالتاسیس قرار بدهند و آن شرکت را به ثبت برسانند قاعدتا ما 20‌درصد از سهام آن شرکت را به وثیقه نخواهیم گرفت و 80‌درصد را در وثیقه خودمان قرار خواهیم داد. پوری‌حسینی ادامه داد: به‌دلیل دریافت 20‌درصد حصه نقدی، به‌میزان حصه نقدی سهام در اختیار مالکان خواهد بود. حال مالکان می‌توانند این سهم 20درصدی خودشان را در اختیار پیشکسوتان و هواداران این دو باشگاه قرار داده و سپس با قیمتی که خودشان صلاح می‌دانند کمتر یا بیشتر در اختیار خودشان یا به سایرین واگذار کنند یا اینکه در اختیار خودشان نگه دارند. اما سهام پیشکسوتان و هوادارانی که قبلا 20‌درصد گفته شده بود از همین محل قابل تامین خواهد بود و این همان اصطلاحی است که در آگهی ما به‌کار برده می‌شود. وی درخصوص بدهی‌های این دو باشگاه گفت: بدهی‌ها را از اول آگهی نکردیم یعنی خریداران استقلال و پرسپولیس سهم شرکت‌های موجود استقلال و پرسپولیس را خریداری نمی‌کنند که متکفل و متعهد بدهی‌های این دو شرکت باشند.


هیچ بدهی به خریدار جدید منتقل نمی‌شود

پوری‌حسینی گفت: این دو شرکت موجود استقلال و پرسپولیس هم صاحب باقیمانده دارایی‌ها هستند هم متعهد بدهی‌ها هستند و هیچ بدهی به خریدار جدید منتقل نمی‌شود و فقط دارایی است که انتقال می‌یابد.

وی افزود: شرکت‌های موجود متعهد به پرداخت بدهی‌ها هستند. از شروع لیگ جدید مالکان جدید به‌نام استقلال و پرسپولیس فعالیت خواهند کرد و شرکت‌های موجود استقلال و پرسپولیس که در آن زمان در حال تسویه نامیده می‌شوند، منحل اعلام خواهند شد. بر این اساس، بدهی‌ها از محل دارایی‌های این دو باشگاه پرداخت می‌شود و چنانچه کسری وجود داشت دولت برای این دو باشگاه در حال انحلال، تامین منابع خواهد کرد و تعهدات آنها را خواهد پرداخت. رییس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: اگر مزایده‌ها موفق شد، استقلال و پرسپولیس مالک جدید خصوصی پیدا کرده و کارهای خودشان را انجام می‌دهند. اینکه این دو باشگاه در لیگ جدید حضور پیدا خواهند کرد و از حق میلیونی هواداران خود عدول نخواهند کرد و در حق آنها ظلم نخواهد شد و آنها از آمال و آرزوهای خودشان دور نخواهند بود، بدیهی است. همچنین طبیعی است که دو استقلال و دو پرسپولیس هم نخواهیم داشت.

وی در مورد هیات‌مدیره‌های دو باشگاه گفت: بدیهی است که شرکت موجود هیات‌مدیره خودشان را خواهند داشت و تعهداتشان را انجام خواهند داد. قراردادهایی را که بسته‌اند به انتها خواهند رساند و اگر به کسی بدهی یا از کسی طلب دارند، طلب‌ها را وصول کرده و بدهی‌ها را می‌پردازند و خریداران جدید دو برند استقلال و پرسپولیس هم با تمام قوا و با تمرکز حواس بر ارتقای این دو باشگاه، ارتقای فوتبال و تحقق آرزوی هواداران میلیونی خود را برنامه‌ریزی خواهند کرد.

پوری‌حسینی افزود: امیدواریم این دو باشگاه در شأن نام خود و هوادارانشان و با فوتبال زیبا و مالکان جدید، عاملی باشند برای تحرک و ارتقای ورزش و فوتبال کشور.


حق نظارت بر دو باشگاه تا ۵سال

وی درخصوص اعمال‌نظر دولت پس از واگذاری بر هیات‌مدیره این دو باشگاه هم گفت: سازمان خصوصی‌سازی به‌موجب قوانین و مقررات تا 5سال بعد از واگذاری که تصادفا در مورد استقلال و پرسپولیس دوره پرداخت حصه غیرنقدی هم 5ساله است، حق نظارت بر خودش را باقی می‌گذارد و این نظارت به‌موجب قراردادی است که با خریداران انجام می‌دهد.

وی افزود: دستورالعمل، آیین‌نامه و مقررات داریم. در این زمینه‌ها بر کار همه نظارت خواهیم کرد. خریداران استقلال و پرسپولیس هم جزیی از مجموعه واگذاری بنگاه‌های دولتی هستند. لذا تا 5سال سازمان خصوصی به‌موجب دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود، حق نظارت دارد.


انتخاب هیات‌مدیره

براساس ضوابط وزارت ورزش

پوری‌حسینی گفت: درخصوص هیات‌مدیره یک نکته انحرافی اعلام شده و آن هم این است که خریداران موظفند مدیران‌عامل را با نظر وزارت ورزش تعیین کنند. چنین چیزی از ابتدا هم وجود نداشته، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می‌توانند ضوابطی را تعیین کنند که برای اعضای هیات‌مدیره، برخورداری از آن شرایط و ضوابط برای همه باشگاه‌ها نه فقط برای استقلال و پرسپولیس الزامی باشد.

وی افزود: اگر چنین ضوابطی را تعیین کردند قطعا مالکان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هم ملزم می‌شوند برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره خود آن ضوابط را اعمال کنند نه اینکه برای انتخاب فرد از کسی اجازه بگیرند.

پوری‌حسینی اضافه کرد: مالکان همه باشگاه‌هاحق دارند هیات‌مدیره را خودشان انتخاب کنند، ولی با اعلام ضوابط تعیین اعضای هیات‌مدیره برای عموم باشگاه‌ها، این مالکان هم همان ضوابط عمومی را ملاحظه خواهند کرد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: البته برای همه شرکت‌هایی که در بورس هستند، چنین مقرراتی وجود دارد.

وی افزود: شرکت‌های حاضر در بورس اعضای هیات‌مدیره خودشان را نمی‌توانند فارغ از هرگونه تقیدی تعیین کنند. اینجا هم همین مقررات هست یعنی یک ضوابط عمومی برای اعضای هیات‌مدیره که در مقامات مجاز اعلام می‌شود. پوری‌حسینی گفت: فعلا چنین ضوابطی وجود ندارد اگر در آینده این ضوابط برقرار شد مالکان این دو باشگاه هم، باید این ضوابط عمومی را ملاحظه و مراعات کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر