عقبنشینی خریداران در بازار خودرو
تعادل |
اگرچه خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت، دست از خرید کشیدهاند اما روند قیمت برخی خودروهای پرتیراژ صعودی است؛ اما فعالان بازار میگویند احتمال نزولی شدن قیمتها وجود دارد. رصد بازار خودرو نشان میدهد که بنیان کنونی در بازار بر پایه «انتظار» استوار است. خریداران اگرچه در بازار حضور دارند اما منتظر کاهش قیمتها هستند و برای خرید دست نگه داشتهاند.
حتی فعالان بازار خودرو به خریداران خودرو توصیه میکنند که با توجه به نزدیک بودن اجرایی شدن توافق برجام و استقرار دولت جدید، منتظر کاهش قیمتها بمانند. کسانی که قصد خرید داشتند، در نهایت با اعلام اینکه احتمال شکسته شدن قیمتها وجود دارد، از خرید منصرف شدند و خرید را به هفتههای آتی موکول کردند.از آن طرف فروشندگان که معامله چندانی انجام نمیدهند ومعتقدند که قیمتها در بازار شکسته خواهد شد. آنها منتظر ثبات قیمتها هستند تا مصرفکنندگان به خرید ترغیب شوند. با این حال، وضعیت قیمتها در بازار نشان میدهد، عمده خودروهای گروه خودروسازی ایران خودرو طی یکماه گذشته ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در بازار رشد قیمت را تجربه کردهاند. این در حالی است که قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا کاهش نسبی داشته است.
تصویر قیمتها در بازار
بازار خودرو این هفته نیز با بیرغبتی خریداران در معاملات روبروست برهمین اساس کمتر معاملهای توسط فعالان بازار صورت میگیرد. البته در هفته گذشته نوسانات نرخ ارز باعث شده بود تا قیمت برخی محصولات داخلی دو تا سه میلیون تومان افزایش پیدا کند اما در ابتدای هفته جاری خبری از افزایش قیمتها نیست و محصولات با ثبات قیمت به فروش میرسند .بررسی وضعیت قیمتها نیز حکایت از آن دارد که اگرچه معاملات خاصی در بازار صورت نمیگیرد اما استفاده از لفظ صعودی یا نزولی برای بازار درست نیست؛ چرا که قیمت خودروهای پرتیراژ ایران خودرو در بازار روند افزایشی و قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا کاهش نسبی داشته است.
عمده خودروهای گروه خودروسازی ایران خودرو طی یک ماه گذشته ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در بازار رشد قیمت را تجربه کردهاند.
به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در ۲۳ خرداد ماه ۱۹۳ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۱۹۹ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودرو ژوه ۴۰۵ جی ال ایکس در ۲۳ خردادماه ۱۹۸ میلیون تومان قیمت خورده، که اکنون به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
اما خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲۲۳ خردادماه ۲۱۰ میلیون تومان قیمت داشته که هماکنون به ۲۱۱ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در سوم خرداماه ماه ۲۵۳ میلیون تومان قیمت داشته که هماکنون به ۲۵۸ میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت دنا معمولی ۲۳ خرداد ماه ۲۷۵ میلیون تومان بود که هماکنون به ۲۸۴ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۳۲ میلیون تومان به ۲۳۶ میلیون تومان رسیده است.همچنین قیمت تیبا از ۱۲۷ میلیون تومان در ۲۳ خرداد ماه به ۱۲۹ میلیون تومان در ۶ خرداد ماه رسیده است.
اما قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا شاهد افت نسبتی قیمت در بازار بوده است بهطوری که قیمت کوییک دندهای از ۱۵۱ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان، ساینا از ۱۴۵ میلیون به ۱۴۳ میلیون تومان رسیده است؛ اما قیمت سایپا ۱۱۱ از ۱۳۳ میلیون به ۱۳۴ میلیون تومان افزایش یافته و تیبا دو روی ۱۳۷ میلیون تومان ثابت مانده است.
خریداران همچنان در فاز انتظار
خرید و فروش خودروهای کارکرده هم در انتظار برای کاهش قیمتها، تقریباً بدون معامله است و مردم صرفاً قیمتها را ارزیابی میکنند. در همین حال خریداران خودرو میگویند: قیمتها در بازار خودروهای صفر بالاست و تفاوت فاحشی با قیمت کارخانه دارد. آنها میگویند: چند مرتبه در قرعهکشی خودروسازان ثبت نام کردهاند، اما قرعه به نامشان نیفتاده است.
یکی از همین خریداران به «خبرگزاری مهر» گفته است: از همین رو حدود یک ماه است که به دنبال خرید خودرو از بازار هستم؛ اما هر بار که به بازار میآیم اکثر فعالان بازار میگویند با توجه به نزدیک بودن اجرایی شدن توافق برجام و استقرار دولت جدید، منتظر کاهش قیمتها بمان. امروز هم یکی از فروشندگان معتقد بود که از روز سه شنبه به بعد قیمتها در بازار شکسته خواهد شد.
در مقابل یکی از فروشندگان خودرو میگوید: از از اوایل خرداد ماه به دنبال فروش خودروی خود هستم اما هر کسی زنگ میزند فقط قیمت میپرسد.
او همچنین میافزاید: چند نفری هم قصد خرید داشتند اما در نهایت با اعلام اینکه احتمال شکسته شدن قیمتها وجود دارد، از خرید منصرف شدند و خرید را به هفتههای آتی موکول کردند.
این وضعیت قیمتها در بازار و تفاوت با قیمت کارخانه و البته عدم تمایل مردم به خرید، در حالی است که خودروسازان از حدود دو ماه پیش در حال رایزنی و برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس برای آزادسازی قیمت هستند. خودروسازان پیشنهاد کردهاند که شیوه قیمتگذاری خودرو آزاد شود؛ به شکلی که خودروهای عمومی (خودروهایی که عموم مردم چه در بخش کمدرآمد و چه با درآمد متوسط جامعه استفاده میکنند)، با فرمول بهای تمام شده و در نظر گرفتن حداقل ۵ درصد سود با تأیید و نظارت وزارت صمت و خودروهای اختصاصی که همان خودروهای اختصاصی یا لوکس تولید داخل هستند که مشابه خارجی هم در جامعه دارند و خودروهای نسبتاً گرانقیمت محسوب شده و دارای مشتریان خاص هم هستند، با پیشنهاد هیاتمدیره شرکتها و تأیید و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار تعیین شود.
همچنین از آن طرف نیز واردات خودرو بلامانع اعلام شود. البته با توجه به عودت طرح تحول صنعت خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از صحن به کمیسیون، باید منتظر ماند و دید در نهایت برای بازار خودرو کدام طرح اجرایی میشود.