عدم رضایت دانشآموزان روشندل از شبکه شاد
بیش از یک سال از راهاندازی شبکه شاد میگذرد و هنوز هم هستند دانشآموزانی که دسترسی به این شبکه برایشان مقدور نیست. چرا چنین اتفاقی رخ داده از سوی مسوولان مشکلات فنی اعلام شده که البته به گفته آنها تاکنون این مشکلات رفع شده است، اما این در حالی است که معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام میکند، در آخرین پیگیریهای این سازمان از دانشآموزان روشندل آنها هنوز نتوانستهاند از برنامه گویای شبکه شاد استفاده کنند.
20 هزار دانشآموز استثنایی در کشور
معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی در خصوص تامین تبلت و گوشی همراه برای دانشآموزان با نیاز ویژه گفت: ما برای ۲۰ هزار دانشآموز استثنایی وسایل و ابزار آموزشی تامین کردیم، در حال حاضر دانشآموز با نیاز ویژهای در استانهای کشور نداریم که از وسایل ارتباطی محروم باشد. مجید هداوند با ارزیابی از میزان یادگیری دانشآموزان استثنایی در یک سال اخیر بیان کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه دانشآموزان استثنایی برای امتحانات مشکلی داشتهاند به ما ارایه نشده است. امتحانات برای دانشآموزان استثنایی در نقاطی که حضور بلامانع بوده، به شکل حضوری برگزار شد و در سایر مناطق هم به شکل غیرحضوری بوده است. او در ادامه بیان کرد: تلاش شد در این مدت ارزشیابی مستمری هم از دانشآموزان به عمل بیاید بنابراین گزارشی از خلل در آموزش و امتحانات ارایه نشده است.
برگزاری کلاسهای حضوری
هداوند خاطرنشان کرد: تعداد دانشآموزان با نیاز ویژه در کلاس درس معمولا از سه تا هفت نفر است اما میانگین آنها حدود پنج نفر هستند، به همین علت برخی کلاسها به شکل حضوری برگزار شده است. برای سایرین هم آموزش از طریق شبکه شاد و فضای مجازی برگزار شده است. معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی بیان کرد: ما بیش از هشت هزار محتوای تولید شده استاندارد را در پایگاه جامع سازمان در شبکه شاد بارگذاری کردیم که در واقع یک بانک اطلاعات غنی از تدریسهای مربوط به دانشآموزان ایجاد شد. علاوه بر این یک سری درسنامههای آموزشی هم به درب منازل دانشآموزان ارسال شد. برخی معلمان و همکاران توانبخشی هم به شکل داوطلبانه به منازل دانشآموزان رفتند. با تمام این موارد خللی که بتواند شرایط پیچیدهای ایجاد کند را نداشتیم.
تهیه اطلس یادگیری دانشآموزان استثنایی
هداوند در ادامه گفت: ما اطلس یادگیری دانشآموزان استثنایی را در استانها بررسی کردیم؛ این اطلس نشان میدهد که کدام دانشآموز براساس آموزش حضوری یا آموزش مجازی تحصیل کرده است. او در خصوص تامین تبلت و گوشی همراه برای دانشآموزان با نیاز ویژه گفت: ما برای ۲۰ هزار دانشآموز استثنایی وسایل و ابزار آموزشی تامین کردیم که با مشارکت استانها و اعتباراتی که خود سازمان داشته، این کار انجام شد. در حال حاضر در استانهای کشور دانشآموز با نیاز ویژهای نداریم که از وسایل ارتباطی محروم باشد، زیرا سعی شده ابزار مورد نیاز برای آنها تامین گردد. با همه اینها اقدامات افت تحصیلی که محسوس باشد به ما ابلاغ نشده است.
معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی در پاسخ به این سوال که علاوه بر این۲۰ هزار نفر آیا دانشآموزان دیگری از گروه استثنایی هستند که تبلت یا گوشی همراه دریافت نکرده باشند؟ گفت: طبق تمام آماری که استانها به ما دادهاند، ابزار آموزشی مانند گوشی و تبلت این دانشآموزان تامین شده است. او تاکید کرد: البته این آمار ۲۰ هزار مورد صرفا برای دانشآموزان استثنایی بوده است. یک طرح هدایت هم هست که این طرح برای دانشآموزان مناطق محروم از طریق معاون سازمان مدارس استثنایی دنبال میشود.در مجموع ما اکنون استانی نداریم که دانشآموز با نیاز ویژه در آن تبلت و گوشی نداشته باشد.
«گویا ساز» کار نمیکند!
هداوند درباره طراحی نرمافزار مورد نیاز برای دانشآموزان نابینا خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲ مناسبسازی برای دانشآموزان نابینا در شبکه شاد انجام شده است. یکی از این مناسبسازیها نرم افزار «گویاساز» بوده است. گروه فنی شبکه شاد گفتهاند که مناسبسازی گویا ساز را انجام دادند اما با پرس و جوهای ما از دانشآموزان نابینا متوجه شدیم آنها هنوز اعلام رضایت نکردهاند و گفتند که ما چنین چیزی نداریم. معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: با این حال ما روی سامانه ندای همراه و پایگاه جامع آموزش همه محتوای درسی و فایلهای صوتی دانشآموزان را بارگذاری کردیم. ضمن اینکه صفحه اصلی شبکه شاد و آیتمهای اصلی، برنامه گویا ساز دارند اما به دلیل مشکلات و نقص فنی، فعلا امکان استفاده از آن وجود دارد. هداوند در پایان خاطرنشان کرد: دانشآموزان روشندل در عین حال میتوانند از فایلهای صوتی که در شبکه شاد بارگذاری شده است، استفاده کنند علاوه بر این معلمان با دانشآموزان ارتباط داشتند و به آنها کمک کردند. همچنین تمام کتب صوتی برای دانشآموزان نابینا به استانها و مدارس ارسال شده است.