اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۶۱

ماکارونی فعلا  افزایش قیمت نداشته است

ایسنا | رییس اتحادیه بنکداران اهواز گفت: هر چند ممکن است ماکارونی گران شود اما تا زمانی که به تصویب مقامات مسوول نرسد، قیمت‌های گذشته پابرجا خواهند بود. محمدکمال سودمند در خصوص آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در اهواز اظهار کرد: کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن و شکر به وفور موجود است و فراوانی برنج خارجی در بازار باعث کاهش قیمت آن شده است.

وی افزود: برای مثال در برخی از جاها اگر تقاضای روغن شود، پیشنهاد به خرید برنج همراه با روغن می‌شود که به دلیل فراوانی آن در بازار است.

رییس اتحادیه بنکداران و حق‌العمل‌کاران اهواز گفت: بعد از افزایش قیمت بین ٢٠ تا ٣٠ درصدی روغن که توسط کارخانه‌های تولیدکننده روغن انجام شد، وفور روغن در بازار به اندازه‌ای زیاد شد که کارخانه‌های تولیدکننده برای بنکداران، تخفیفات ویژه در نظر گرفتند.

سودمند با اشاره به وضعیت شکر در بازار نیز افزود: دو مشکل بسته‌بندی و دونرخه بودن در کالای شکر وجود داشت که پس از ماه‌ها نامه‌نگاری و رایزنی، این مشکلات حل شدند و در حال حاضر هیچ مشکلی در توزیع یا فراوانی شکر در بازار وجود ندارد.

وی درباره وضعیت حبوبات در بازار بیان کرد: وضعیت حبوبات مانند روال سابقش است و به جز اقلامی که وارداتی هستند، مابقی حبوبات با نزدیک شدن به انتهای فصل خود، مقداری افزایش قیمت دارند که با شروع دوباره فصل برداشت حبوبات، به وضعیت عادی خود بازمی‌گردند.

رییس اتحادیه بنکداران و حق‌العمل‌کاران اهواز درباره شایعه افزایش قیمت ماکارونی گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها با افراد غیر مطلع، مصاحبه می‌کنند که باعث مشوش شدن اذهان عمومی می‌شود. هر چند ممکن است ماکارونی گران شود اما تا زمانی که به تصویب مقامات مسوول نرسد، قیمت‌های گذشته پابرجا خواهند بود اما ممکن است در آینده قیمت آن افزایش یابد. سودمند با بیان اینکه کمبودی در کالای اساسی وجود ندارد، گفت: در بازار گرانی وجود دارد، نه گران‌فروشی. با توجه به نرخ ارز، واردات و مسائل دیگر، گرانی کم و بیش وجود دارد و موضوع گران‌فروشی از سوی بنکداران کمتر اتفاق می‌افتد.

علت چند نرخی بودن تایر  در بازار

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور گفت: توزیع لاستیک با ارزهای ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی و تولید داخلی موجب چند نرخی شدن و آشفتگی بازار شده است. مصطفی تنها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد علت چند نرخی شدن تایر در بازار، اظهار داشت: از اواخر سال ۹۸ برای واردات تایر توسط تولیدکنندگان به صنعت تایر کشور ارز تخصیص داده نشد و از اول سال ۹۹ به صنعت تایر اعلام شد که به علت مشکلات ارزی، این کالا از اولویت ارزی خارج شده و دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن تخصیص داده نمی‌شود و ارز نیمایی جای آن را می‌گیرد. سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور افزود: تا ابتدای خرداد سال ۹۹ به صنعت تایر فرصت داده شد که اگر محموله‌ای با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد، از گمرک ترخیص کند و از آن زمان به بعد چنانچه کالایی وارد می‌شد باید ما به التفاوت ارزی (از ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز نیمایی) برای ترخیص به گمرک پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد: با این حال در بخش واردات به چند شرکت که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتند مهلت بیشتری داده شد تا بتوانند کالایی را که هنوز خریداری نکرده بودند خریداری کرده و وارد کنند، یعنی ارز به آنها تخصیص داده شد، اما تایری وارد نکرده بودند و به آنها تا اواخر سال ۹۹ اجازه دادند تا بتوانند تایر وارد کشور کرده و بر مبنای دلار 4200تومانی به بازار عرضه کنند منتهی با این شرط که محموله وارداتی باید با ثبت در سامانه جامع تجارت و نظارت ستاد تنظیم بازار توزیع شود.

تنها با بیان اینکه در نهایت این شرکت‌ها تا اواخر سال گذشته اقدام به واردات و ترخیص تایر کردند و در سامانه هم ثبت شد، گفت: پس از ترخیص محموله‌های مذکور، تایرها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار توزیع شدند که در نهایت منجر به این شد که تایر در بازار چند نرخی شود. سخنگوی انجمن صنعت تایر تصریح کرد: در واقع از یک طرف تایرهایی در بازار وجود دارد که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و هنوز جذب بازار نشده و تمام آنها به فروش نرفته‌اند و تعدادی تایر هم از سوی برخی از واردکنندگان با ارز نیمایی وارد شده که بر مبنای ارز نیمایی قیمت‌گذاری و در بازار عرضه می‌شود؛ این واردکنندگان قطعاً نمی‌توانند تایری که با ارز نیمایی که حدود ۲۱ هزار تومان است وارد می‌کنند را با مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار عرضه کنند. همچنین تعدادی تایر هم جزو تولیدات داخلی است که مواد اولیه آنها با ارز نیمایی وارد شده و با سبک و سیاقی که در داخل قیمت‌گذاری شده به فروش می‌رسد. وی اظهار داشت: به تدریج با جذب تایرهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، مشکل چند نرخی بودن تا حدودی برطرف می‌شود. البته ممکن است برطرف هم نشود، چرا که کالاهای وارداتی یک نرخ دارد و تایرهای تولید داخل نرخ دیگری دارد، اما ممکن است، چند نرخی بودن تایرهای باری و اتوبوسی وضعیت بهتری یابد.