شکایت اروپاییها علیه واتساپ
واتساپ با یک سلسله شکایتهای سازمان مصرفکننده اروپایی و سایرین بر سر آپدیت سیاست حریم خصوصی روبرو شد که باعث برانگیخته شدن اعتراض جهانی و کوچ بعضی از کاربران به اپلیکیشنهای رقیب تلگرام و سیگنال شده است. به گزارش ایسنا، گفته میشود این تغییرات مربوط به پیامهایی است که کاربران به شرکتها ارسال میکنند و شامل مکالمات شخصی آنها نمیشود. سیاست حریم خصوصی جدید واتساپ از ۱۵ ماه مه به اجرا درآمد و اجازه میدهد این اپلیکیشن اطلاعات کاربران را با فیس بوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارد. این تغییرات قرار بود ابتدا در فوریه اجرایی شود اما در پی انتقاد گسترده کاربران واتساپ از تغییرات جدید و این ادعا که واتساپ قرار است اطلاعات شخصی کاربران را با فیس بوک – شرکت مادر خود – به اشتراک بگذارد، این سرویس پیام رسان تصمیم گرفت بهروزرسانی سیاست حریم خصوصی را به مدت سه ماه تا اواسط ماه مه به تاخیر بیاندازد. سازمان مصرفکننده اروپایی (BEUC) و هشت عضو آن از این تغییرات انتقاد کرده و شکایتی را به کمیسیون اروپایی و شبکه اروپایی مقامات مصرفکننده تنظیم و اعلام کردهاند واتساپ به شکل غیرمنصفانه کاربران را برای پذیرش سیاستهای جدید تحت فشار قرار داده است. این گروهها در بیانیه مشترکی اعلام کردند: محتوای نوتیفیکیشنها، ماهیت آنها، زمانبندی ارسال و تکرارشان برای کاربران، مصرفکنندگان را تحت فشار قرار داده و آزادی حق انتخاب آنها را تضعیف کرده است. به این ترتیب اقدام واتساپ نقض دستورالعمل اتحادیه اروپا در خصوص شیوههای تجاری غیرمنصفانه بوده است. شاکیان اعلام کردند واتساپ موفق نشده است به زبان شفاف و قابل فهم، ماهیت این تغییرات را توضیح دهد. این ابهام نقض قانون مصرفکننده اتحادیه اروپاست که شرکتها را وادار میکند از شرایط قراردادی و ارتباطات تجاری واضح و روشن استفاده کنند. بر اساس گزارش رویترز، این گروهها از شبکه اروپایی مقامات مصرفکننده و مقامات حفاظت از داده اتحادیه اروپا خواستند برای پرداختن به این نگرانیهای حریم خصوصی و حقوق مصرفکننده با یکدیگر همکاری کنند.