ترسیم قواعد حقوقی منطقهای و ایجاد بازارهای مشترک
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای ایجاد بازارهای مشترک و ترسیم قواعد حقوقی منطقهای، تلاش بسیاری کردیم، گفت: برای افزایش توان چانهزنی و کسب ظرفیت بالاتر در تعامل با پلتفرمهای بینالمللی، ایجاد یک بازار منطقهای کارساز است. به هر صورت با یک بازار بزرگتر، قدرت چانهزنی بالاتری حاصل میشود. بنابراین با سفر به هند، آذربایجان، ترکیه، روسیه و مذاکره با همتایان برای ایجاد یک بازار بزرگ منطقهای در دستور کار قرار گرفت. آذری جهرمی توضیح داد: هرچند تغییر مکرر وزرای ارتباطات در برخی از این کشورها، کار ما را با چالشهای زیادی همراه ساخت، اما بالاخره سه دور گفتوگوی مشترک با حضور چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان در باکو و تهران برگزار شد. توافق همکاری مشترک هم به امضا رسید تا با عزم مشترک یک بازار مشترک ایجاد کنیم. هر چند در مقیاسهای کوچک، فعالیتهای تجاری امیدبخشی شکل گرفته است، اما در برابر فعالیتهای مطلوب، همواره یک مانع بزرگ وجود داشت: «تحریم». در ابعاد سیاسی منطقهای هم پس از طرح ابتکار ایران برای «صلح هرمز»، پیشنهادمان را برای «صلح سایبری هرمز» عرضه کردیم تا از عزم سیاسی منطقه هم برای مواجهه با چالشهای مشترک حکمرانی بهره ببریم. آذری جهرمی همچنین با انتشار مطلبی با عنوان «سخن آخر در باب حکمرانی سایبری» نوشت: شاید مهمترین نقصی که این روزها در برخی نگاهها و قوانین به چشم میخورد، نبود یک تعریف کامل، جامع و درست از حکمرانی سایبری است. نگاه ابتری که به راهحلهای ابتر میانجامد و آنگاه نتیجهاش میشود موجود ناقصالخلقهای که آن را حکمرانی مینامیم. وزیر ارتباطات افزود: حکمرانی، از یک نگاه یعنی تنظیم قواعد بین فاعلها و مفعولها. پس اولین مساله در تبیین نظام حکمرانی سایبری، تشخیص و تعریف دقیق اجزا است. کاربران فضای مجازی فاعل و اطلاعات و دادهها مفعول هستند. در این بین پردازشگرها در تعاریف امروزی هم میتوانند فاعل باشند و هم مفعول. جهرمی خاطرنشان کرد: حال اگر بخواهیم یک چارچوب حکمرانی درست تبیین کنیم باید به تک تک این اجزا بپردازیم و بعد روابط و ضوابطشان را مشخص کنیم. نه اینکه به دلخواه یکی را انتخاب و با عینکی خاص به آن نگاه کنیم.