ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۹۵

ادامه باران‌های موسمی سیل‌آسا در ۷ استان

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز یکشنبه ۲۷ تیر در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد بارش‌هایی که ممکن است به بروز سیلاب و تجمیع رواناب بینجامد، ادامه دارد. ضیاییان در گفت‌وگو با فارس در تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها و سیلاب، بیان کرد: سازمان هواشناسی دو هشدار نارنجی و زرد درباره بارش‌ها و مخاطرات آن در مناطق مختلف کشور صادر کرده‌ است که مناطق پرخطر از نظر روان‌ها و سیلاب، در هشدار نارنجی قرار دارند. ضیاییان گفت: روز یکشنبه ۲۷ تیر در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد بارش‌هایی که ممکن است به بروز سیلاب و تجمیع رواناب بینجامد، ادامه دارد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز دوشنبه ۲۸ تیر در جنوب کرمان و شمال هرمزگان این بارش‌ها ادامه دارد که جزو نقاط نارنجی از منظر پربارشی هستند و احتمال وقوع سیلاب وجود دارد. وی بیان کرد: در مناطقی که ذکر شد، احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها و خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد. ضیاییان اضافه کرد: در این راستا توصیه‌ می‌شود اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطرات احتمالی و اجتناب در صعود به ارتفاعات و چرای دام‌ در مراتع مرتفع و مسیل‌ها، در دستور کار باشد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: از روز سه‌شنبه ۲۹ تیر تا پایان هفته جاری بارش خاصی در کشور نداریم.

مشکل کامیون‌داران برای حمل کالا از بندر امام چیست؟

احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور اعلام کرد: بی‌برنامه بودن و کوتاهی دستگاه‌ها و متولیان متعدد سبب شده تا حمل کالا در بندر امام با مشکل مواجه شود اما کم‌کاری کامیون‌داران در این زمینه به هیچ‌وجه درست نیست. کریمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره اینکه مشکل کالاهای انباشت‌شده در بندر امام خمینی (ره) برای بارگیری، تخلیه و جابه‌جایی به استان‌های دیگر چیست؟ اظهار کرد: از همان زمانی که انباشت کالا در بندر امام خمینی (ره) رو به افزایش رفت، مشکلاتی برای حمل و بارگیری آنها به وجود آمد. در وهله نخست مساله بارگیری و تخلیه چغندر قند و صیفی جات به وجود آمد و از سوی دیگر کشتی‌ها به مرور در این بندر اضافه شدند و حجم انبوهی کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شدند. وی افزود: طی سالیان گذشته هیچ توجهی به کاربری ناوگان نشده است، یعنی از سال ۱۳۸۴ به بعد هیچگاه نتوانستیم کامیون‌های اتاق‌دار بیاوریم و چین هر چه تولید کرده ما آن را وارد کشور کرده‌ایم. به عبارت دیگر از آن سال تا کنون تنها واردات کامیون‌های چینی آن هم کشنده انجام شده و در زمینه کامیون‌های اتاق‌دار که می‌توانند کالاهای اساسی را حمل کنند تنها تعداد محدودی کامیون‌های بنز تولید داخل در کشور هستند. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور با اشاره به اینکه ناوگان ما فرسوده است، ادامه داد: اگر کامیونی برای حمل بار به بندر امام خمینی (ره) می‌رود باید یک هفته در تعمیرگاه کرایه‌ای که گرفته را هزینه کند تا این ماشین دوباره برای بارگیری آماده شود و این زمانی طولانی را می‌گیرد. این در حالی است که اگر کامیونی فرسوده نباشد در ماه تا هشت سرویس هم می‌تواند برای بارگیری به بندر امام سفر کند اما با این شرایط توانایی کامیون فرسوده تا حدود سه سرویس در ماه کاهش می‌یابد. کریمی بی‌برنامه بودن و و ناهماهنگی برای ترخیص کالا را یکی از مشکلات کامیون‌داران دانست که سبب کندی تخلیه و بارگیری کالا از بندر امام خمینی (ره) می‌شود و گفت: کامیونداران در بندر امام خمینی (ره) به همین دلیل، مدت طولانی منتظر می‌مانند چرا که فرآیند ترخیص کالا تا مرحله بارگیری بسیار طولانی است. وی با بیان اینکه بضاعت کامیون‌ها و کامیون‌داران برای حمل کالا از بنادر در همین حد است و کم‌کاری کامیون‌داران به هیچ‌وجه تایید نمی‌شود، اظهار کرد: البته در این زمینه پیشنهادهایی داده‌ایم تا کامیون‌هایی که در معادن و کالاهای ساختمانی فعالیت می‌کنند اگر معاینه فنی دارند به بندر امام خمینی بروند و به حل این مشکل کمک کنند.