بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۲۸

سامانه مجامع الکترونیک رایگان برای ناشران فرابورسی

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه سامانه برگزاری مجامع الکترونیک فرابورس ایران «دیدار» یک ابزار تولید محتوای زنده است که از رویدادهای پیش، حین و پس از مجامع پشتیبانی می‌کند، گفت: این نرم‌افزار و سامانه ابزاری برای افزایش کارایی اطلاعات بازار سرمایه در راستای ارتقای حاکمیت شرکتی به شمار می‌رود و امکان حضور حداکثری سهامداران و ذی‌نفعان در تصمیمات شرکت را به‌خوبی فراهم می‌کند. هامونی با اشاره به کاربری ساده این سامانه، درباره مزایای آن اظهار کرد: مواردی مانند صرفه‌جویی در زمان و هزینه برگزاری مجامع ناشران، رأی‌گیری الکترونیک، افزایش میزان مشارکت سهامداران در تصمیمات مجمع، دقت در فرایند رأی‌گیری و امکان ثبت و ضبط تمامی مستندات، نتایج رأی‌گیری و ویدئوی برگزاری مجمع ازجمله مزایای سامانه دیدار فرابورس محسوب می‌شود. به گفته وی ازجمله امکانات و ابزارهای سامانه برگزاری مجامع الکترونیک دیدار همچنین باید به نمایش و پخش زنده تمامی رویدادهای مربوط به مجمع، پشتیبانی از دو زبان فارسی و انگلیسی، امکان نظارت ناظران بر تمامی فرآیندهای برگزاری مجامع، امکان رأی‌گیری به دستورات جلسه حین پخش زنده برگزاری مجامع و درج زمان دقیق شروع و پایان رأی‌گیری و ... اشاره کرد. هامونی همچنین با اعلام این خبر که از سوی هیات‌مدیره فرابورس، برگزاری مجامع الکترونیک در سال جاری به‌صورت رایگان برای تمامی ناشران فرابورسی مصوب شده است، افزود: ناشرانی که تمایل دارند علاوه بر مجمع فیزیکی، این رویداد را برای سهامداران خود به‌صورت الکترونیکی برگزار کنند می‌توانند پس از اخذ تأییدیه از مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، برای انجام هماهنگی‌های بعدی برای در اختیار گرفتن سامانه و انجام اقدامات بعدی با حامد نیک‌کار رییس اداره روابط سرمایه‌گذاران فرابورس ارتباط برقرار کنند.

هدف بورس فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد مالی

سید محبوبه جعفری، مدیر توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران بابیان اینکه با توجه به استقبال علاقه‌مندان از دوره‌های آموزشی شرکت بورس تهران طی سال‌های اخیر، اجرای پروژه‌های جدید در این حوزه در دستور کار مدیریت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت گفت: توسعه ابزارهای نوین ارتباطی در دنیای امروز و به‌موازات آن تغییر ذائقه مخاطبان، ایجاب می‌کند تا متولیان و دست‌اندرکاران تولیدکننده محتوا در بازار سرمایه نیز هم‌راستا با این جریان، تغییری اساسی در سبک و قالب‌های محتواهای تولیدی خود ایجاد کنند. او افزود: طی سال‌های اخیر تغییری محسوس در سلیقه و ذائقه جامعه رخ‌داده و توجه مخاطبان مطالب آموزشی اعم از شاغلان در منزل، خانم‌های خانه‌دار، دانش‌آموزان و دانشجویان، به مطالبی که در قالب‌های جدید ارایه می‌شود معطوف شده است. جعفری ادامه داد: مدیریت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری شرکت بورس تهران هم‌زمان با تداوم اجرای پروژه‌های پیشین خود در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی، تولید محتوا در قالب‌های متنوع‌تر ازجمله محتواهای تصویرمحور همچون موشن‌گرافیک، فیلم کوتاه و برنامه‌های ویژه تلویزیونی و همچنین ارایه ویژه‌برنامه‌های آموزشی از طریق رادیو به عنوان یکی از در دسترس‌ترین ابزارهای رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: مدیریت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری شرکت بورس تهران یکی از بازوهای اجرایی بازار سرمایه کشور در امر توسعه و اجرای پروژه‌های آموزشی و افزایش دانش مالی جامعه ایرانی است. در همین راستا، این شرکت در نظر دارد با همکاری رادیو اقتصاد برنامه آموزشی بازار سرمایه را بزودی آغاز کند. افزون بر اینکه این شرکت، تولید فیلم آموزشی و موشن‌گرافیک را نیز با سرعت بیشتر و در حجم بالاتر نسبت به سال گذشته دنبال خواهد کرد. او تصریح کرد: شرکت بورس اوراق بهادار تهران از دی‌ماه سال گذشته برنامه «عصر سهامداری» را با همکاری شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس برگزار می‌کند. این برنامه همچنان در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶ به‌صورت زنده از شبکه ایران کالا پخش می‌شود. مدیر توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری شرکت بورس تهران در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان گفت: برنامه‌های آموزشی ویژه این گروه سنی، پیش از همه‌گیری کرونا، در خلال بازدید از تالار بورس برگزار می‌شد، اما به دلیل کرونا این دوره‌ها متوقف شدند. اما با توجه به درخواست‌های زیادی که در این مورد وجود دارد این دوره‌ها بار دیگر در سال ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی از سر گرفته شد و با استقبال خوبی مواجه شد. به گونه‌ای که در یک ماه گذشته در حدود ۱۵۰۰ نفر ساعت آموزش در این حوزه برگزار شد. او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان، همین میزان، دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار شود. ازاین‌رو مدارسی که تمایل به برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با بازار سرمایه‌دارند می‌توانند درخواست خود را به شرکت بورس اوراق بهادار تهران ارسال کنند. جعفری درباره عملکرد بورس تهران در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی طی سال گذشته گفت: عملکرد این مدیریت در بخش برگزاری دوره‌های آموزشی، به‌صورت حضوری و آنلاین با ۱۰۰ درصد رشد به ۱۳ هزار و ۲۷۷ نفر ساعت آموزش رسید. در بخش موشن گرافیک نیز ساخت موشن گرافیک با موضوعات سرمایه‌گذاری در بورس، راهنمای خریدوفروش سهام و سایر اوراق بهادار در بورس تهران، صندوق سرمایه‌گذاری و اوراق اختیار فروش تبعی صورت گرفت.