حذف قطعی کنکور حداقل تا ۱۰ سال آینده محقق نمیشود
قرار است مصوبه «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» از سال ۱۴۰۲ اجرا شود و لازم است در این دو سال بررسیها و مطالعاتی صورت گرفته و زیرساختهای لازم فراهم شود. شاید ضرورت داشته باشد تا همانند سازمان سنجش، سازمانی رسمی، سنجش نمرات امتحانات نهایی را نیز برعهده گیرد یا مرکز سنجش آموزش و پرورش تقویت شود.
عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران با بیان این مطلب گفت: به نظر میرسد نیت اصلی،
استرس زدایی کنکور از خانوادهها و دانشآموزان باشد که نگاه مثبتی است و چه بسا منفی دیدن آنچه هنوز آزموده نشده، اشتباه باشد؛ مگر آنکه پس از تحلیل، به نتیجهای منفی برسیم. علی تفکری درباره اینکه آیا چنین مصوبهای میتواند مقدمه و پیش نیاز حذف قطعی کنکور باشد؟ گفت: با توجه به شرایط و فضای موجود، حذف کنکور دست کم تا ۱۰ سال آینده محقق نخواهد شد. طبق اعلام مسوولان، یکمیلیون داوطلب، سالانه، برای تصاحب ۸۰ هزار صندلی دانشگاههای معتبر، در رشتههای پرطرفدار با یکدیگر به رقابت میپردازند. برای چنین رقابتی نیاز است سنجش و آزمونی وجود داشته باشد که با توجه به فضای موجود نظام آموزشی و جامعه، به نظر میرسد حذف کنکور تا ۱۰ سال آینده امکانپذیر نیست؛ مگر آنکه بخواهند کنکور را بهصورت دستوری و تدریجی حذف و بسترهای لازم را فراهم کنند.
او افزود: در واقع با ابلاغ این مصوبه، قصد دارند ابتدا باری را کم کنند و از تاثیر نمره کنکور سراسری بکاهند و در همین راستا ۶۰ درصد نمره کل را به سوابق تحصیلی اختصاص دادهاند. این مدیر مدرسه و کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای عادلانه این مصوبه نیز حائز اهمیت بسیار است، گفت: قرار است این مصوبه از سال ۱۴۰۲ اجرا شود و لازم است در این دو سال بررسیها و مطالعاتی صورت گرفته و زیرساختهای لازم فراهم شود. کنکور برای ما یک تجربه زیسته سازمانی است و شاید ضرورت داشته باشد تا همانند سازمان سنجش، سازمانی رسمی، سنجش نمرات امتحانات نهایی را نیز برعهده گیرد یا مرکز سنجش آموزش و پرورش تقویت شود.
او با اشاره به اینکه کاهش بار استرس کنکور از روی دوش دانشآموزان را میتوان به عنوان مزیت این مصوبه دانست، اظهار کرد: با این حال یک ابهام و ایراد وارد بر این تصمیم این است که وقتی قرار است ۶۰ درصد سهم نهایی نمره سنجش به امتحانات نهایی اختصاص یابد، حتی ارزش آن از کنکور هم بیشتر میشود و دوباره برای دانشآموزان و خانوادهها استرس ایجاد خواهد شد؛ یکی زمان امتحان نهایی و یکبار هم هنگام کنکور. ضمن اینکه این آزمونها بهنوعی همزمانی هم دارند و فاصله امتحانات نهایی با کنکور بسیار کم است.
تفکری افزود: همچنین قبلاً تأثیر سوابق تحصیلی مثبت بود و اثر زیادی روی رقابت داوطلبان نداشت، اما اکنون آنها دوبار در معرض رقابت قرار میگیرند؛ یکبار در فضای ناشناخته( حداقل در یکی دو سال اول که فضای تشریحی دروس عمومی است) و یک بار هم در کنکور سراسری.
عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران، از تأثیر این مصوبه در تحت الشعاع قرار گرفتن موضوع عدالت آموزشی نیز سخن گفت و افزود: ما هنوز راه زیادی در پیش داریم. دانشآموزان بهرهمند در خانوادههای متمول، امکانات آموزشی بهتری در اختیار دارند. به عنوان مثال در مدارس عادی به جز امتحانات رسمی، معمولا یک آزمون معمولی هم در طول سال برگزار نمیشود، ولی در مدارس خاص و به ویژه مدارس غیردولتی، چندین مدل آزمون و شبیهساز امتحانات نهایی و... برگزار میشود.
وی ادامه داد: در کنکور سراسری اختلاف بچهها در نوع آموزش، معلم و منابع درسی است. بیتردید میان یک دانشآموز سیستان و بلوچستانی با یک دانشآموز تهرانی عدالت آموزشی برقرار نمیشود، اما آنها در یک چیز برابرند و آن اینکه همه یک نوع سوال را میبینند و سهمیهبندی منطقهای هم اعمال میشود. تفکری با بیان اینکه درباره این مصوبه
کلی گوییهای بسیاری نظیر حرکت به سمت پژوهش محوری و مهارت محوری صورت گرفته و به نظر میرسد این کلیگوییها، طرح را از ابتدا با شکست مواجه میکند، مگر آنکه چند سال با آزمون و خطا و آزمایشی اجرا شود، درباره بسترهای لازم برای حذف واقعی و قطعی کنکور گفت: بحث عرضه و تقاضا مطرح است و مطمئن باشید تا زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، رقابت هم وجود خواهد داشت.
این مدیر مدرسه و کارشناس آموزش و پرورش افزود: یک اقدام راهگشا میتواند بسترسازی افزایش ظرفیت دانشگاهها باشد، زیرا رشتههای پرطرفداری در هر شاخه و رشته داریم و تا زمانی که رقابت زیاد است، کنکور حذف نمیشود. اصلاً چرا کنکور باید حذف شود!؟ میتوان شکل کنکور را تغییر داد و اصلاح کرد. به هر روی یک متر و معیاری برای سنجش نیاز است.