تکلیف شناورهای برنج را مشخص کنید!
با ورود کشتیهای حاوی برنج به گمرک و بنادر قبل و حتی بعد از شروع ممنوعیت فصلی، اکنون صاحبان این کالا تکلیف مشخصی نداشته و پیگیر ترخیص محمولههای وارداتی هستند، از این رو گمرک ایران از وزارت جهاد خواسته در مورد برنجهای وارداتی که قبل از ممنوعیت به بنادر رسیده ولی بعد از آن قبض انبار شدهاند تکلیف ترخیص را مشخص کند، این در حالی است که پیشتر در این رابطه هشدار داده شده بود ولی دستگاههای ذیربط اقدامی نکردند. به گزارش ایسنا، به دلیل حمایت از تولید داخل، معمولا هر ساله ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول مرداد ماه آغاز شده و تا پایان آبان ادامه دارد، ولی برای امسال، پیش از اعمال ممنوعیت فصلی با توجه به شرایط واردات برنج در سال جاری که با کاهش قابل توجهی حدود ۷۰ درصد نسبت به سال قبل مواجه شده و موجودی آن در گمرک و بنادر نیز کمتر از ۴۰ هزار تن بود فعالان حوزه برنج خواستار عدم اعمال ممنوعیت فصلی بودند. با وجود بررسیهای صورت گرفته در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول مرداد ماه اعمال شود ولی ترخیص برنج، مشروط به این شد که اگر کالا تا ۳۱ تیر ماه یعنی قبل از شروع ممنوعیت، تاریخ ورود خورده و قبض انبار صادر شده باشد در صورت داشتن ثبت سفارش امکان ترخیص دارد. اما در فاصله چند روز به اعمال ممنوعیت فصلی، گزارش گمرک ایران از این حکایت داشت که حدود ۱۰ کشتی حاوی برنج از کشورهای مبدأ به سمت بنادر ایران حرکت کردهاند ولی احتمالا تاریخ ورود آنها و زمانی که قبض انبار میشود بعد از شروع ممنوعیت فصلی خواهد بود و در این صورت امکان ترخیص ندارد، از این رو گمرک ایران از وزارت صمت خواسته بود با توجه به کاهش ذخایر برنج و نیاز بازار جهت جلوگیری از افزایش قیمت این کالا، ممنوعیت فصلی را به تعویق بیندازد، ولی در هر صورت چنین اقدامی صورت نگرفت. اما تازهترین خبرها از این حکایت دارد که شناورهای حاوی برنج به بنادر ایران رسیدهاند، ولی با وجود اینکه برخی محمولهها قبل از شروع ممنوعیت به بنادر رسیده چون تاریخ اعلامیه ورود یا قبض انبار آنها بعد شروع ممنوعیت است، گمرک از ترخیص این کالا به دلیل مصویه مربوطه که تاکید دارد باید تاریخ ورود قبل از اول مرداد باشد، ممانعت کرده است. این در حالی است که صاحبان برنجهای وارداتی درخواست ترخیص این کالا را دارند، به هر حال در سال گذشته نیز اعمال ممنوعیت فصلی زمانی صورت گرفته بود که هزار تن برنج از ماهها قبل در بنادر مانده و امکان ترخیص نداشت و حتی گفته میشد در آستانه فساد قرار گرفته است و ظاهرا صاحبان کالا به دلیل نیاز داخل و عدم تکرار تجربه گذشته مایل به ماندن کالا در بنادر تا پایان ممنوعیت فصلی نیستند. بر این اساس در مکاتبه صورت گرفته بین معاون فنی گمرک ایران و معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خواستار تعیین تکلیف شده است. در این نامه آمده است«با توجه به اینکه ورود کالا به ۱۲ مایلی آبهای سرزمینی یک کشور از نظر حقوقی، ورود کالا به قلمرو سیاسی آن محسوب میشود، صاحبان محمولههای برنج وارداتی درخواست ترخیص این کالاهای رسیده را دارد. از این رو اگر کشتیهای حامل برنجهای وارداتی قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو بگیرند، فارغ از اینکه اعلامیه ورود یا قبض انبار آنها چه زمانی صادر شده است، آیا اجازه ترخیص از گمرک را قبل از مقررات مربوطه دارند یا خیر؟» بر این اساس گمرک از وزارت جهاد خواسته تا در این رابطه به قید فوریت پاسخ را اعلام تا صاحبان کالا که پیگیر این جریان هستند تکلیف کالای خود را بدانند.