گران‌فروشی به اسم برند

۱۴۰۰/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۲۴۰

کمبود شدید قطعه در بازار لوازم خانگی ایران طی چند ماه گذشته که تولید برخی محصولات را متوقف کرده، سبب شده تا بار دیگر شاهد رواج تولید محصولاتی مشابه با موتورها و قالب یکسان اما با اسامی و برندها و مدل‌‎های مختلف در سطح بازار باشیم. نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این باره می‌گوید: «در بخش لوازم خانگی کوچک مثل جاروبرقی، این بحث وجود دارد که موتور جاروبرقی از چین وارد می‌شود و به‌طور مثال در بدنه برخی جاروبرقی‌های ایرانی، طرح جاروبرقی‌های بوش سری ۵ و سری ۸ قالب‌سازی شده که با اسامی مختلف با وجود اینکه دیزاین و موتور یکسان است، در سطح بازار فروخته می‌شود.» در ادامه با سایت اخبار لوازم خانگی تصلا همراه باشید.

     ردپای چینی‌ها  در ساخت جاروبرقی‌های ایرانی

 با اینکه تعدادی از شرکت‌های ایرانی مدعی تولید ۱۰۰ درصد جنس ایرانی هستند اما وجود مدل‌هایی یکسان از یک محصول نشان از این دارد که هرچند تولیدات با نام ساخت داخل در بازار موجود هستند اما این تنها ظاهر امر است و بازهم می‌توان ردپای چینی‌ها را در ساخت این محصولات یافت. البته این موضوع جدیدی نیست ولی با کمبود قطعات از جمله موتور لوازم خانگی بار دیگر شاهد رواج آن هستیم. در همین زمینه، نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به «تصلا»، گفت: در بخش لوازم خانگی کوچک مثل جاروبرقی، این بحث وجود دارد که موتور جاروبرقی از چین وارد می‌شود و به‌طور مثال بدنه این دو جاروبرقی که در تصویر زیر می‌بینیم، طرح جاروبرقی‌های بوش سری ۵ و سری ۸ قالب‌سازی شده که با اسامی مختلف با وجود اینکه دیزاین و موتور یکسان است، در سطح بازار فروخته می‌شود. محمدحسین اسلامیان با بیان این مطلب که موتور لوازم خانگی مثل جاروبرقی در ایران به صورت انبوه و مطلوب تولید نمی‌شود و به همین دلیل این موتورها وارد می‌شوند، افزود: لوله خرطومی، اتاق جاروبرقی و دیگر وسایل آن در ایران هست و تولید می‌شود، الان بسیاری از شرکت‌های بزرگ داخلی به تولید جاروبرقی روی آورده‌اند و اینها هم مدل سری ۸ بوش را تولید می‌کنند که موتورشان وارداتی است و بقیه لوازم اینجا تولید می‌شود که در نهایت اسمبل شده و به محصول نهایی خاتمه پیدا می‌کند. اسلامیان با اشاره به بخش لوازم خانگی بزرگ، هم گفت: در این بخش هم، در این سال‌ها شاهد برندسازی بودیم؛ به صورتی که شرکت‌های تولیدی ایرانی همان محصولات خودشان را نهایتا با یک طراحی و تغییر کوچک و محدود با نام‌های دیگری در بازار به فروش می‌رسانند و نسبت به کالای خودشان یک یا دو میلیون تومان بابت برندی که روی آن قرار می‌گیرد، گران‌تر می‌فروشند.

        فروش در فضای مجازی با گارانتی غیرمعتبر

نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی همچنین با اشاره به اینکه در فضای مجازی بسیاری از کالاها فیک هستند که با برند اصلی فروخته می‌شوند، در این باره توضیح داد: برای مثال همین جاروبرقی‌ها را با برندهای ایرانی تولید می‌کنند اما در شبکه‌های مجازی با برندهای آلمانی و کره‌ای با گارانتی‌های غیر معتبر به فروش می‌رسانند. اسلامیان اضافه کرد: در این زمینه، تبلیغاتی که صورت می‌گیرد، عوام‌فریبی است و مصرف‌کنندگان با توجه به برندی که در فضای مجازی مشاهده می‌کنند اقدام به خرید کرده، با وجود اینکه اختلاف قیمت برند خارجی با برندی که فیک است و به عنوان کالای خارجی فروخته می‌شود، به عنوان مثال در یک جاروبرقی دو میلیون تومان است و ما شاهد هستیم که این مشکل در سطح بازار وجود دارد. در حالی که بازار لوازم خانگی ایران در دور گرانی قرار گرفته؛ به گونه‌ای که جامعه کارگری برای خرید یک قلم کالا باید مدت زمان طولانی منتظر بماند یا اکثریت خانوار ایرانی برای تهیه جهیزیه به مشکل برخورده‌اند، با بروز مشکل در یکی از لوازم خانگی، افراد ترجیح‌شان این است که برای تعمیر کالای قدیمی خود به بازار مراجعه کنند تا خرید کالای نو! تازه‌ترین آمارها در این خصوص از زبان رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، نشان از افزایش ۱۵ درصدی مراجعه افراد برای تعمیر لوازم خانگی در چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. اما همین افزایش تقاضا برای تعمیر لوازم خانگی که به‌ویژه به دنبال خاموشی‌های گسترده اخیر شاهد آن هستیم و به علاوه افزایش چندباره قیمت، هزینه تعمیر را به صورت نجومی بالا برده و برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد برای مثال هزینه تعویض لوازمی مثل کمپرسور ساید بای ساید به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است. با وجود افزایش تقاضا برای تعمیر همزمان با کاهش توان خرید اکثریت مردم، مشکل کمبود قطعه که به دنبال اعمال تحریم‌ها و ایجاد مشکل در نقل و انتقالات پولی و مالی در بازار ایجاد شده بود، امروز بزرگ‌تر شده و فعالان صنفی می‌گویند کمبود قطعه، تولید برخی لوازم خانگی را متوقف کرده است. از جمله این قطعات می‌توان به موتور لوازم خانگی اشاره کرد. در حالی شاهد کمبود قطعه که به مانعی برای تولید در بازار ایران بدل شده، هستیم که چند سالی است شعار سال بر محوریت حمایت از تولید داخل انتخاب می‌شود. در حال حاضر بازار لوازم خانگی ایران در رکودی عمیق گرفتار آمده و تقاضا در این بازار به نقطه انجماد نزدیک شده است، با اینحال فعالان صنفی با اشاره به کمیاب شدن قطعات ریز لوازم خانگی می‌گویند عده‌ای برای جلوگیری از توقف روند تولید، این قطعات را به صورت چمدانی از کشور چین وارد می‌کنند. حتی اخیرا، برخی مقامات صنفی هشدار داده بودند که در صورت عدم واردات قطعات از جمله موتور لوازم خانگی ممکن است کالاهای ناقص مثل یخچال‌های بدون قفسه تولید و روانه بازار شوند.