بودجه بافتهای تاریخی مستقل شود
مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی به بررسی جایگاه بافتهای تاریخی در طرح باز آفرینی شهری پرداخت. در این گزارش نتیجهگیری شده است که تفکیک بودجه بافتهای تاریخی در هفتمین برنامه توسعه کشور ضروری است. همچنین ظرفیتهای گردشگری بافتهای تاریخی نیز در برنامه یادشده باید مورد توجه قرار گیرد. در این گزارش تصریح شده است: در کلامی موجز «بازآفرینی شهری» را میتوان «فرآیند زیست پذیر کردن مناطق شهری کم کیفیت با حداکثر مشارکت ذی نفعان شهری و مدیریت یکپارچه در سطح محلی»، دانست. فلسفه شکلگیری این مفهوم را میتوان به انقلاب صنعتی، پیشرفتهای تکنولوژیکی و افزایش جمعیت شهرها و به تبع آن پاسخگو نبودن بافتهای ناکارآمد شهری به نیاز شهروندان، مرتبط دانست. در ادامه این گزارش آمده: مفهومی که در آن اصولی نظیر نقش حمایتگر و تسهیلگر دولت، توجه به محوریت مدیریت شهری، رویکرد چند وجهی، رویکرد محله محور، رویکرد تقاضا محور، توجه به بستر فعالیت، مشارکت مردمی، تأکید بر توسعه درونی و پایدار، اولویتبندی محلات و همچنین توجه توأمان به پیشگیری و حل مساله بر آن، حاکم است. در هر روی، این جریان در کشور ما نیز عقبهای قابل توجه دارد. در این گزارش با بیان این نکته که شکلگیری شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و ایجاد ساختارهای مرتبط با آن در استانها و شهرداریها، ریشه در پیگیری طرحهای بازآفرینی شهری دارد، تصریح شده: در قانون برنامه ششم توسعه، از این طرح با عنوان «برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار»، یاد شده است. اما یکی از جنبههای حیاتی در طرحهای بازآفرینی شهری، توجه به بافتهای تاریخی است که به عنوان میراث فرهنگی یک ملت، هویت یک شهر را شکل میدهند. با توجه به اهمیت موضوع، گزارش پیش رو به دنبال پاسخ به این سوال که «ظرفیتهای طرح بازآفرینی در ارتباط با بافتهای تاریخی شهری چیست»؟ در این گزارش بیان شده است: طرح بازآفرینی شهری از ظرفیتهای ویژهای درخصوص بافتهای تاریخی شهری، برخوردار است. ظرفیتهای قوانین و مقررات موجود را میتوان در قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص ابلاغ نقشه محدوده بافت فرهنگی- تاریخی 168 شهر کشور و اصلاحیه آن، قانون برنامه ششم توسعه، قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی ـ فرهنگی و قانون بودجه سال 1400، جستوجو کرد. به لحاظ اجرایی نیز شرکت بازآفرینی شهری با تأکید بر موضوع بافتهای تاریخی در اساسنامه، راهبردها و در نظرگیری بافتهای تاریخی به عنوان یکی از گونههای بازآفرینی، بدین موضوع توجه داشته است. اما به منظور بهرهگیری هرچه بیشتر از ظرفیتهای مرتبط با بافتهای تاریخی در طرح بازآفرینی شهری، دو پیشنهاد قابل طرح است: در این گزارش آمده است: مشخص ساختن وضعیت فعلی بافتهای تاریخی در طرحهای بازآفرینی شهری؛ مسلماً پیش روی در هر طرحی منوط به روشنسازی دقیق وضعیت فعلی است. به عبارتی اگر در راستای بهرهگیری از ظرفیت این طرح در زمینه بافتهای تاریخی هستیم باید به وضوح وضعیت تحقق اهداف و قوانین پیشین روشن شود. اینکه اعتبارات تخصیص یافته به طرح بازآفرینی شهری تا چه حد به بافتهای تاریخی تعلق گرفته است یا سرانجام طرح ویژه حفاظت و احیای بافتهای تاریخی ـ فرهنگی به کجا رسیده است، ابهاماتی است که همچنان پابرجاست. در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده: در سطحی عملیاتیتر نیز باید تعداد بافتهای تاریخی مرمت و احیا شده، میزان هزینه کرد برای هر یک و همچنین پراکندگی جغرافیایی این بافتها، مشخص شود. روشنگری در این زمینه و پس از آن پیگیری برنامهریزی دقیق و هدفمند بر مبنای اطلاعات به دست آمده میتواند در زمینه مرمت و احیای بافتهای تاریخی، راهگشا باشد. در بخش تجویزی این گزارش هم بیان شده است: استفاده از ظرفیتهای قانونی پیش روی با تأکید بر بافتهای تاریخی؛ گستردگی وظایف بازآفرینی شهری از بهسازی، نوسازی و مقاومسازی، توسعه و تجهیز امکانات خدمات روبنایی محلی و شهری، بهسازی و ارتقای زیرساخت محلی و شهری و توسعه فضای شهری تقریباً طیف کاملی از انواع اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری و عمرانی را شامل میشود که به لحاظ مکانی و جغرافیایی بین بافت تاریخی، بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی نیز توزیع میشود.