استانداردهای سنی پانزدهگانه انگلیس برای اینترنت کودکان
با آغاز اجرای طرح قوانین منطبقسازی اینترنت برای کودکان در انگلیس، بسیاری از پلتفرمهای حاضر در بازار این کشور ملزم به ایجاد تغییراتی اساسی در نحوه تعامل خود با کاربران کودک شدند. به گزارش مهر، مدت کوتاهی از اجرای طرح قوانین منطبقسازی اینترنت برای کودکان در انگلیس آغاز شده است. بر همین اساس، بسیاری از پلتفرمها و شرکتهای فناوری حاضر در بازار این کشور، ملزم به ایجاد تغییراتی اساسی در نحوه تعامل خود با کاربران کودک هستند. اجرای قانون یادشده، از تاریخ ۲ دسامبر سال ۲۰۲۰ به اجرا در آمد. طراحان و متخصصان مسوول، هدف اصلی این قانون را حفظ حداکثری امنیت آنلاین و حفاظت از حریم خصوصی کاربران کودک اعلام کردهاند. حال پس از گذشت یک دوره گذار ۱۲ ماهه از تاریخ یادشده، این طرح، به جریان افتاده است. به عبارت دیگر، کلیه پلتفرمها، اعم از رسانههای اجتماعی، پلتفرمهای پخش موسیقی و ویدئو، سرویسهای استریم و …، تا تاریخ یاد شده موظف به انطباق سیستم خود با قانون جدید هستند. حال پس از گذشت یک سال فرصت برای آمادهسازی و تحول در سازوکارها، طرح یادشده اجرا شده و بسیاری از پلتفرمها نیز شرایط کار جدید خود در این کشور را پذیرفتهاند. بهطور کلی، موضوع پرداختن به کودکان در اینترنت، همواره مسالهای بسیار حیاتی بوده و طی سالهای اخیر به موضوعی برجستهتر از گذشته نیز بدل شده است. امروزه بسیاری از کشورها در پی تدوین چارچوبها و قوانینی برای کاهش آسیبهای اینترنت برای کودکان هستند. انگلیس، یکی از دولتهایی است که بررسی و اجرای چنین طرحی را کلید زده است.
استانداردهای سنی پانزدهگانه انگلیس
دستورالعمل یادشده، ۱۵ بند را شامل میشود که بهطور خلاصه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. ۱- در نظر گرفتن منافع کودک: طراحی و توسعه وب باید به گونهای باشد که منافع کودکان را در نظر داشته باشد. ۲- ارزیابی تأثیر حفاظت از دادهها: ارزیابی و کاهش خطراتی که واسطه پردازش دادهها، متوجه حقوق و آزادی کودکان متقاضی بهره مندی از سرویسها میشود. این بخش با توجه به سن، ظرفیت و نیازهای موجود در نظر گرفته میشود. ۳- برنامه سنی مناسب: رویکردی ریسک محور را برای تعیین سن تک تک کاربران و اطمینان از اعمال دقیق استانداردها برای کودکان را شامل میشود. سرویسدهندگان بر این اساس باید از روشهای تعیین سن کاربران استفاده کنند یا در غیر این صورت، استانداردهای کودکان را برای همه کاربران اعمال کنند. ۴- شفافیت: بر اساس این بند، اطلاعات و توضیحات سرویسدهندگان در خصوص شرایط حریم خصوصی برنامه یا سرویسشان، باید برای گروه سنی کودکان ساده و قابل درک باشد. هدف این بخش، اطمینان از درک کودکان از میزان و نوع اطلاعاتی است که شرکتها و پلتفرم مورد استفاده قرار میدهند. ۵- استفاده مخرب از دادهها: پلتفرمها ملزم هستند که از دادههای شخصی کودکان به گونهای استفاده کنند که برای آنها تهدید و مضراتی نداشته باشد و با سایر مقررات دولتی نیز در تضاد نباشد. ۶- سیاستها و استانداردهای جامعه: پلتفرمها باید از خط مشیها، سیاستها و استانداردهای اجتماعی مانند محدودیتهای سنی و اصول محتوایی، پیروی کنید. ۷- تنظیمات پیشفرض: تنظیمات و طراحی پیش فرض وب سایتها و اپلیکیشنها، مگر در موارد بسیار نادر و منطقی، باید بر حفظ حداکثری حریم خصوصی مبتنی باشد. ۸- به حداقل رساندن جمعآوری دادهها: بر اساس این بند، سرویسهای آنلاین و پلتفرمها، باید حداقل اطلاعات شخصی مورد نیاز برای ارایه خدمات را از کودکان جمعآوری کنند. بر همین اساس، آنها باید از کودکان بپرسند که قصد فعالسازی کدام بخشهای برنامه را دارند و اساس دریافت اطلاعات را بر آن بگذارند. ۹- اشتراکگذاری دادهها: دادههای کودکان، مگر در موارد خاص و با دلیل قانعکننده، نباید افشا شوند. ۱۰- خاموشی ردیاب مکانی: گزینههای مربوط به موقعیت مکانی باید برای کاربران کودک، به صورت پیش فرض خاموش باشد و هنگام روشن بودنش، با یک علامت واضح این امر را به کودک اطلاع دهد. موقعیت مکانی همچنین باید به صورت خودکار پس از هر بار استفاده توسط کودک، مجدداً به صورت خودکار خاموش شود. ۱۱- کنترل والدین: خدمات آنلاین، باید در مورد قابلیتهای کنترل والدین در هر پلتفرمشان، اطلاعات مناسب را در اختیار کودک قرار داده و در زمان تحت نظارت بودن، این امر را با علامتی واضح به کودک اطلاع دهند. ۱۲- عدم ارزیابی و آنالیز حساب کاربری: قابلیتهای ثبت، آنالیز و تجزیه و تحلیل اطلاعات حساب کاربری کودکان، که عموماً به منظور شخصیسازی پروفایل یا جمعآوری کلان دادهها از سوی شرکتها صورت میپذیرد، باید بهطور پیش فرض غیر فعال باشند و فقط در موارد بسیار ضروری و با دلیل قانعکننده، مورد استفاده قرار گیرند. ۱۳- پرهیز از تکنیکهای تلنگر: شرکتهای فناوری باید از اعمال هر گونه روش برای تشویق کودکان به ارایه اطلاعات شخصی غیرضروری در بستر اینترنت، پرهیز کنند. ۱۴- اسباب بازی و وسایل متصل به اینترنت: شرکتها در صورت تولید و عرضه اسباب بازی و دستگاههای متصل به اینترنت، باید از مطابقت کامل عملکرد آنها با دستورالعملهای سنی کودکان، اطمینان یابند. ۱۵- ابزار آنلاین: باید ابزار مناسبی برای کمک به کودکان در راستای حفظ حریم شخصی و گزارش نگرانیها و مشکلات در اختیار کودکان قرار گیرد.