در شهر
تهرانیها سالانه ۱.۵میلیارد ساعت در ترافیکاند
بهطور میانگین روزانه ۳۱ دقیقه از وقت تهرانیها در ترافیک تلف میشود. ماجرا وقتی دردناکتر میشود که طبق آمار مشترک سازمان حملونقل و ترافیک و پلیس راهور میتوان گفت که جمعیت بیش از ۹ میلیون نفری پایتخت در مجموع روزانه ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار ساعت و سالانه بیش از یکونیم میلیارد ساعت در ترافیک سپری میکنند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه همشهری، بزرگراههایی مانند شهید همت، شهید حکیم، شهید اشرفی اصفهانی، جلال آل احمد، شهید نواب صفوی، شهید سعیدی، شهید صدر و تونل و بزرگراه هاشمیرفسنجانی نهتنها در ساعت صبحگاهی و عصرگاهی که در اغلب ساعات شبانهروز ترافیک سنگین داشتهاند. حتی ترافیک در تعدادی از بزرگراهها گاهی قفل میشود که از جمله آنها شمال به جنوب بزرگراه شهید مدرس، حوالی تقاطع بزرگراه صدر تا خیابان ولیعصر (پارکوی) و بزرگراه شهید چمران از محدوده سئول تا خیابان ولیعصر است. به همین خاطر شهروندان باید خود را بیش از پیش برای سفرهای درونشهری فصل خزان آماده کنند و مدیریت زمان و سفر و استفاده از وسایل حملونقل همگانی را در برنامه روزانه خود بگنجانند. بر اساس این خبر، روزانه در تهران نزدیک به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تردد میکنند که از این میزان بیش از ۷ میلیون مربوط به تهران میشود و حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار خودرو هم از شهرهای اقماری و اطراف به پایتخت میآیند. طبق آمار مرکز کنترل ترافیک شهر تهران تعداد سفر خودروهای سواری نسبت به ۳ سال پیش ۴۳درصد افزایش یافته است. یعنی از ۶ میلیون به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار سفر رسیده است. حالا تصور کنید اگر چارهای برای این حجم خودرو اندیشیده نشود مقدار زمانی که هر شهروند در ترافیک سر میکند، حتی آنهایی که از وسایل انبوهبری مثل اتوبوس و تاکسی استفاده میکنند، چقدر خواهد بود. به هر ترتیب، اکنون بهصورت میانگین هر پایتختنشین در مجموع سالانه ۱۸۸ ساعت از عمرش در ترافیک هدر میرود؛ زمانی معادل یکونیم بار رفت و برگشت به کره ماه با آپولو ۱۱. به گفته کورش جدی ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، ترافیک شهری سه عامل اصلی دارد: «انسان»، «راه» و «وسیله نقلیه» که هر کدام از این عوامل نباشد ترافیک شکل نخواهد گرفت. ازدحام در شهر به عوامل زیادی بستگی دارد که از مهمترین آنها میتوان به ازدیاد خودرو، ایرادات هندسی معابر، فرهنگ غلط استفاده از خودروی شخصی، عدم پوشش کافی حملونقل عمومی و عدم فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی اشاره کرد.
ابلاغ نظامنامه فنی و اجرایی انرژی به مناطق ۲۲ گانه شهرداری
شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از ابلاغ نظام فنی و اجرایی «امکان سنجی، طراحی، نصب، راهاندازی و نظارت بر بهرهبرداری تجهیزات و سامانههای انرژیهای تجدیدپذیر در شهرداری تهران» توسط معاونت خدمات شهری و محیط زیست به مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، انصاری با اشاره به اینکه انرژیهای تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی به عنوان مهمترین و در دسترسترین منابع انرژی با قابلیت بهرهبرداری بالا سالهاست که در دنیا و کشورهای منطقه مورد توجه ویژه قرار گرفتهاند، گفت: با توجه به اقدامات و تجربیات گذشته، رویکرد مدیریت انرژی در کشور نیز بر اساس استفاده از این نوع منبع انرژی برنامهریزی شده است. وی اضافه کرد: شهرداریها به عنوان مهمترین ارگان مدیریت شهری با توسعه و ترویج فناوریهای انرژیهای تجدیدپذیر در شهرها، علاوه بر فراهم آوردن زمینههای ترویج اجتماعی و فرهنگی آن در جامعه، منجر به بهبود وضعیت مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی و مدیریت هزینهها شدهاند. انصاری با بیان اینکه اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با توجه به شرح وظایف و رسالت خود و در راستای اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و قوانین فرادست از سالیان پیش اقدام به برنامهریزی و اجرای پروژههای متعدد در این زمینه کرده است، گفت: گستردگی فعالیتهای شهرداری و تعدد سازمانهای تصمیمگیر و مجری در آن باعث بروز موانع و چالشهایی در استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر شده است.