اثرآزادسازی واردات خودرو بر بازار
تعادل |
بررسی بازار خودروهای خارجی نشان از آن دارد که طی چند روز اخیر خودروی 1 میلیاردی حدود 200 میلیون تومان، خودروی 2 میلیاردی حدود 300 میلیون تومان و خودروهای بالای 3 میلیارد و نیم بالای 450 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردهاند. در همین حال، خودروهای سایپا نیز با کاهش یک تا سه میلیون تومانی در بازار فروخته میشوند. «پراید هاچبک و پراید وانت» هرکدام نسبت به روزهای قبل افت سه میلیون تومانی را تجربه میکنند و به ترتیب ۱۵۲ و ۱۵۱ میلیون تومان قیمت خوردهاند. در بین محصولات ایرانخودرو نیز افت و خیز آرام قیمتها، ادامه دارد. بهطوریکه «دنا و پژو ۲۰۶ تیپ دو»، یک میلیون تومان ارزان شدند و «پژو پارس وسمند EF۷ » به همین اندازه افزایش قیمت پیدا کردهاند. «هایما S۷ و چانگان» در بین محصولات مونتاژی با افزایش پنج میلیون تومانی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. نوسان محدود قیمت ارز میتواند یکی از دلایل آرامش نسبی این روزهای بازار خودرو باشد. در این میان، فعالان بازار خودرو معتقدند زمزمه آزادسازی واردات خودرو باعث شده تا همه به نوعی منتظر ارزانی خودرو باشند و دست از معاملات بکشند. امایک کارشناس خودرو درباره آزادسازی واردات خودرو میگوید: با توجه به مشروطسازی واردات خودرو به تصمیم شورای رقابت، شاهد ثبت سفارش فروشی خواهیم بود که نه تنها تاثیری در قیمتها نخواهد داشت، بلکه میتواند فساد در بخش ثبت سفارش شورای رقابت شود که احتمالا دوباره منجر به استفاده از راهکاریی چون قرعهکشی خواهد شد.
قیمت محصولات ایرانخودرو
پژو ۲۰۷ دندهای با کاهش دو میلیون تومانی، ۳۳۳ میلیون تومان فروخته میشود و بیشترین افت قیمت را به ثبت رسانده است. پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز هر کدام یک میلیون تومان ارزان و بهترتیب ۲۲۸ میلیون تومان و ۲۵۰ میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5، ۲۹۷ میلیون تومان و پژو 2008، ۹۷۰ میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند. پژو پارس و سمند EF۷ با رشد یک میلیون تومانی روانه بازار شدهاند و بهترتیب ۲۸۱ میلیون تومان و ۲۶۲ میلیون تومان قیمت دارند. رصد قیمتها نیز نشان میدهد که وانت آریسان ۱۸۹ میلیون تومان قیمت خورده است. در همین حال، سمند LXنیز ۲۴۷ میلیون تومان، سمند EF7 ۲۶۲ میلیون تومان و سمند EF7 دوگانه سوز۲۸۰ میلیون تومان عرضه میشوند. در همین حال، دنا تیپ یک۳۲۸ میلیون تومان، پژوGLX 405، ۲۲۸ میلیون تومان، پژو پارس ۲۸۱ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک۳۶۰ میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند. رصد سایر خودروها در این گروه خودروسازی نیز نشان میدهد، رنو تندر E90 ۳۷۰ میلیون تومان، هایما 5۶۷۰S میلیون تومان، هایما S7 ۷۹۵ میلیون تومان، سوزوکی ویتارا اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خوردهاند.
قیمت محصولات سایپا
پراید هاچبک نسبت به روز قبل سه میلیون تومان قیمت کمتری دارد و ۱۵۲ میلیون تومان به فروش میرسد. ساینا ۱۵۸ میلیون تومان و کوئیک دندهای ۱۷۲ میلیون تومان ارزشگذاری شدهاند و از روز یکشنبه دو میلیون تومان ارزان شدهاند. چانگان در بین مدلهای مونتاژی سایپا تنها خودرویی بود که تغییر قیمت داشت و با رشد پنج میلیون تومانی ۵۳۵ میلیون تومان قیمت خورد. رصد قیمتها نشان میدهد درخانواده پراید، پراید 111، صد و پنجاه و دو میلیون، پراید 131برابر با 137 میلیون تومان، پراید 132معادل ۱۳۰ میلیون تومان وپراید 151صد و پنجاه و یک میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند. درخانواده تیبا نیز تیبا2 برابر با ۱۵۹ میلیون تومان، تیبا 2 پلاس برابربا ۱۷۱ میلیون تومان و تیبا صندوقدار نیز۱۴۷ میلیون تومان قیمت خوردهاند. در این میان ساینا دندهای نیز ۱۵۸ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. همچنین کوئیک دندهای، ۱۷۲ میلیون تومان و کوئیک اتوماتیک پلاس۲۳۱ میلیون تومان قیمت خوردهاند. قیمت سایر محصولات این گروه خودروسازی نشان میدهد، سیتروئن۹۵۵ میلیون تومان، چانگان۵۳۵ میلیون تومان، وانت زامیاد۲۶۰ میلیون تومان، کیا سراتو ۹۵۰ میلیون تومان، آریو۴۰۰ میلیون تومان، شاهین۳۸۵ میلیون تومان قیمت خوردهاند.
اثر طرح واردات خودرو بر بازار
چند روزی از تصویب طرح واردات خودرو در صحن علنی مجلس میگذرد. طرحی که از همان ساعات نخست تصویب موافقان و مخالفان خاص خود را داشت . برخی بر تأثیر مثبت آن بر بازار خودرو صحبت میکنند و عدهای دیگر عدم زیر ساخت کافی برای اجرای طرح را بیان و اعلام میکنند در شرایط فعلی نتایج قابل توجهی نخواهد داشت. اما از آن طرف واکنش بازار خودرو نسبت به این طرح قابل توجه است. فعالان بازار خودرو معتقدند در طول چند ماه اخیر بازار خودرو در رکود مطلق قرار داشت و در دو هفته اخیر تاحدودی معاملات به بازار برگشته بود اما زمزمه آزادسازی واردات خودرو باعث شده تا همه به نوعی منتظر ارزانی خودرو باشند و دست از معاملات بکشند. امروز فقط آندسته از افرادی که نیاز ضروری به فروش خودرو دارند اقدام به معامله کرده و مابقی تمایلی به فروش خودرو ندارند. مصرفکنندگان هم خوشبین به کاهش قیمتها هستند و خبری از رونق در خرید و فروش نیست. به اعتقاد فعالان بازار پیش از اعلام طرح واردات خودرو مالکان خودروهای خارجی تصور میکردند خودروهای عتیقه در اختیار دارند و قیمتهای نجومی را برای آنها مطرح میکردند همین افراد امروز احساس خطر کرده و نمیدانند سرنوشت سودهای بالایی که از فروش خودروهای کارکرده خارجی کسب میکردند چه خواهد شد.
بررسی بازار خودروهای خارجی نشان از آن دارد که طی چند روز اخیر خودروی 1 میلیاردی حدود 200 میلیون تومان، خودروی 2 میلیاردی حدود 300 میلیون تومان و خودروهای بالای 3 میلیارد و نیم بالای 450 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردهاند. علاوه بر رکود رد فروش خودروهای خارجی در محصولات داخلی هم بازار شاهد کاهش معاملات است وحتی در برخی از محصولات کاهش قیمتهایی هم به وجود آمده است.
ثبت سفارش فروش با آزادسازی مشروط!
در همین راستا، فربد زاوه کارشناس خودرو، با اشاره به بخشی از قانون آزادسازی واردات خودرو مبنی بر تعیین سقف واردات خودرو توسط شورای رقابت، گفته است: این بخش امتیازات قانون مذکور را خنثی میکند و تنها یک معنی خواهد داشت که به نوعی شاهد ثبت سفارش فروشی خواهیم بود که بر این اساس نه تنها خودرو ارزان نمیشود و تاثیری در قیمتها نخواهد داشت، بلکه میتواند سبب فساد شود. به گفته او، نباید فراموش کرد که پیشتر یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به منظور کنترل قیمت به شورای رقابت تحویل داده شد، اما قیمتها نه تنها کنترل نشد، بلکه ۱۰ برابر شد و شرکتها ورشکسته شدند، بنابراین شک نداشته باشید که در حوزه واردات هم شرایطی بدتر از آنچه در تولید داخلی به بار آمد، ایجاد خواهد شد. زاوه معتقد است که پیشتر نیز دو بار فرآیند ثبت سفارش محدود شده که در هر دو بار در شرکتهای خودروسازی معروف فساد ایجاد شده است. در واقع ثبت سفارش به صورت شبانه باز میشد و تنها افراد خاص مجاز به ثبت سفارش میشدند سپس به جای واردات خودرو، مجوز ثبت سفارش خود را میفروختند و بیشتر از واردات خودرو سود میکردند! زاوه با بیان اینکه اگر ۱۰ هزار خودرو هم بخواهید به این روش بفروشید، باز صحبت از ۲۰، ۳۰ هزار میلیارد تومان پول است و باید دید کدام انسانی میتواند جلوی این مقدار پول مقاومت کند؟ ادامه داد: قیمت یک برگه ثبت سفارش به اندازه قیمت تمام شده خودرو به علاوه قیمت فعلی خودرو در بازار است که چیزی حدود ۱.۵ میلیارد تومان بیشتر از قیمتهای کنونی میشود؛ به بیان دیگر ارزانترین خودروهای موجود در بازار تقریبا دو میلیارد تومان خواهد شد در حالی که هزینه هر برگه ثبت سفارش برای واردکننده کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است! با این شیوه نه میتوان مالیاتی دریافت کرد و نه حتی میتوان رد آن را گرفت. او با بیان اینکه اکنون قیمت خودروها در مبدا کارخانه با قیمت بازار تقریبا ۵۰ درصد اختلاف دارد، به « ایسنا» گفت: باید توجه داشت که باز شدن واردات به هیچوجه به معنی تضعیف صنایع داخلی نیست؛ بلکه به این معناست که ذی نفعان بازار (مردم) را به رسمیت شناختیم و به آنها همانند یک رعیت نگاه نمیکنیم. بنابه اظهارات این کارشناس خودرویی، اگر این اتفاق بیفتد (آزادسازی بیقید و شرط واردات خودرو) همزمان میشود قیمت خودرو را در مبدا کارخانه آزاد کرد تا مشکلات کارخانجات تولیدی هم حل شود. او همچنین گفته است: کسانی که موافق ممنوعیت واردات هستند خودروساز دولتی نیستند بلکه چینی سازها هستند به نوعی که خودرو چینی ۱۵ هزار دلاری را اکنون ۷۵ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای مشتریان فاکتور میکنند.