پاسخ به یک مطالبه کلیدی

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۱۴
پاسخ به یک مطالبه کلیدی

احمد حسین فلاحی

هر سال با آغاز سال تحصیلی، مسائلی که از طریق آن می‌توان سطح کلی آموزش و پرورش کشور را در مسیر ارتقا قرار داد، مطرح می‌شوند. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان به دنبال آن هستند که از طریق رویکردهای تقنینی، آموزشی، مهارتی و... راهکارهایی را برای ارتقای سطح آموزشی کشور ارایه کنند. در این میان یکی از مطالبات جدی قشر معلمان در کشورمان که طی سال‌های اخیر هموراه در راس خواسته‌های آنان قرار داشته، موضوع رتبه‌بندی معلمان است که سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان، لایحه ارسالی آن از سوی دولت راهی صحن شد تا در نوبت طرح و کدگذاری قرار بگیرد؛ لایحه‌ای که مجموعه معلمان را در 5سطح معلم پایه، ارشد، خبره، سرآمد و استاد معلم طبقه‌بندی می‌کند و برای هر کدام از این دسته‌بندی‌ها دریافتی خاصی را تدارک می‌بیند. از منظر تخصصی این نوع سطح‌بندی‌ها از یک طرف کمک می‌کند تا نمادی برای رشد در این بخش حساس وجود داشته باشد و از سوی دیگر سایر معلمان را تشویق می‌کند که برای پیشرفت و رشد، برنامه‌های آموزشی متنوع‌تر و خلاقانه‌تری را به کار بگیرند. 

در واقع این پالس به جامعه معلمان ارسال می‌شود که هر نوع خلاقیت و پیشرفتی باعث خواهد شد تا سطح دریافتی افزونتری داشته باشند. البته ناگفته پیداست که هیچ افزایش در پرداختی‌ها قادر نیست، زحمات و تلاش‌های این قشر فرهیخته را جبران کند. اما در شرایطی که مجلس همواره نسبت به اجرای برنامه رتبه‌بندی اراده جدی داشته است، موضوع کمبود منابع و بودجه، مشکلی بود که باعث شد قانون رتبه‌بندی همواره به تعویق بیفتد. معمولا منابع مالی که برای این مورد تخصیص داده می‌شد، به اندازه‌ای نبود که با آن بتوان رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کرد. اما نهایتا بعد از بحث و تبادل نظرهای فراوان و برگزاری جلسات متعدد، مجلس برنامه‌ریزی کرد که سطح دریافتی معلمان حداقل به اندازه 80 درصد دریافتی حقوق هیات‌های علمی تعیین شود. یکی از پرسش‌های جدی که در این میان مطرح است آن است که برنامه رتبه‌بندی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ واقع آن است که در این مسیر با 2مساله روبه‌رو هستیم. یکی تصویب لایحه و دیگری زمان اجرای لایحه است. در خصوص تصویب لایحه که تا انتهای پاییز می‌توان امید داشت که لایحه در مجلس تصویب شود اما برای اجرای این ایده نیازمند زمان موسع‌تری هستیم تا منابع لازم برای رتبه‌بندی تدارک دیده شود. البته برنامه مجلس این است که منابع لازم برای رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال آینده گنجانده شود تا دیگر مشکلی از نظر منابع مالی در این خصوص وجود نداشته باشد. واقع آن است که بهبود شاخص‌های معیشتی اقشار معلمان یکی از راهکارهایی است که از طریق آن می‌توان، مقوله رشد پایدار در کشور را محقق ساخت. از طریق سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش کشور است که می‌توان زمینه‌های لازم برای پیشرفت مستمر را ایجاد کرد. ایده رتبه‌بندی معلمان یکی از مطالباتی است که پاسخگویی به آن زمینه‌های لازم برای رشد معلمان را ایجاد می‌کند.