شروط همکاریها با چین
مرکز پژوهشهای مجلس:
طرح کمربند-راه چین موقعیت ترانزیتی ایران را تقویت میکند
گروه راه و شهرسازی|بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی ابعاد طرح ابتکار کمربند و راه چین و فرصتهای همکاری تجاری ایران را بررسی کرده است. در این گزارش، ضمن برشمردن مزایای احتمالی همکاری ایران در این طرح، مرکز پژوهشهای مجلس 6 نکته هشدارآمیز نیز در این رابطه احصا و پیشنهاد کرده است، از جمله اینکه «موضع کشوری نظیر چین در قبال مسائل سیاسی به ویژه در موضوع تحریمهای غرب مهم و اثرگذار است و باید قبل از عقد هرگونه موافقتنامه همکاری اجرایی، نسبت به شفافسازی این موارد اقدام لازم صورت گیرد و سپس وارد قراردادهای عملیاتی با توجه به منافع طرفین در زمینههای مختلف شد.»
در این گزارش آمده است: از سال ۲۰۱۳ و در پی تصمیم دولت چین، طرح ابتکاری با عنوان «ابتکار کمربند و راه» به شکل رسمی مطرح و آغاز شده است؛ در چارچوب این ابتکار چین از طریق آسیای میانه و غربی با خلیج فارس و دریای مدیترانه و از طرف دیگر با آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا و اقیانوس هند مرتبط میشود. این طرح در ابتدا به عنوان شبکهای از طرحهای زیربنایی منطقهای آغاز شد، اما پیگیری آخرین نسخه آن نشان میدهد محدوده این ابتکار همچنان ادامه دارد و در حال حاضر شامل ارتقای سطح هماهنگی سیاستها در قاره آسیا، ادغام مالی، آزادسازی تجاری و اتصال مردم به مردم میشود. گستره کشورهای ابتکار کمربند و راه (BRI)، سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را دربرمی گیرد. در این ابتکار تلاش شده است تا اهدافی نظیر بهبود زیرساختهای منطقه، ایجاد شبکه ایمن و کارآمد معابر زمینی، دریایی و هوایی، تقویت تجارت، تسهیل سرمایهگذاری و تقویت و کارآمدسازی تجارت برای کشورهای فعال در این طرح محقق شود. این اهداف مطابق با شاخصهای تسهیل تجارت یعنی دسترسی به بازار داخلی، دسترسی به بازار خارجی، کارایی و شفافیت مدیریت مرزی، در دسترس بودن و کیفیت خدمات و زیرساختهای حمل و نقل و در دسترس بودن و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات پیگیری میشوند. در سال ۲۰۲۰ سرمایهگذاری چین بیشترین سرمایهگذاری را در کشورهای آفریقایی واقع در مسیر کمربند و راه انجام داده است که حدود 12.6میلیارد دلار بوده و تقریباً ۲۷ درصد از کل سرمایهگذاری ۴۷ میلیارد دلار را شامل میشود.
رشد مبادلات چین با شرکای خود
در این گزارش تصریح شده است: بر اساس آمار وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین، کل حجم تجارت چین با کشورهای واقع در کریدورهای طرح ابتکار کمربند و راه (BRI) طی سالهای ۲۰۱۹-۲۰۱۴ حدود ۶۴۰۸ میلیارد دلار بوده است همچنین طی دوره مزبور، حجم تجارت چین با کشورهای واقع در کریدور مزبور ۱۳۴۱ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۰ نیز با 0.7 درصد رشد به حدود ۱۳۵۰ میلیارد دلار رسیده است که تقریباً ۲۹ درصد از کل تجارت خارجی چین را شامل میشود. پیش بینی این است که در سال ۲۰۲۱ چین بیشتر در حوزههای مشخصی نظیر زیرساختهای حمل و نقل و در حوزه کشورهای آسیایی سرمایهگذاری کند تا از مزایای توافقنامههای جدید بهرهبرداری نماید. طبق این آمار، با احتساب کشور چین، حدود ۳۷ درصد از کالاهای صادراتی ایران اعم از نفتی و غیرنفتی (به ارزش 11.5میلیارد دلار) در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) بهطور مستقیم به کشورهای واقع در کریدور ابتکار کمربند و راه (BRI) صادر شده است. علاوه بر این، حدود ۳۸ درصد از نیازهای وارداتی ایران به ارزش تقریبی ۱۳ میلیارد دلار نیز بهطور مستقیم از طریق ۶ کشور واقع در کریدور «ابتکار کمربند و راه» شامل قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ترکیه تأمین میشود (کشورهای واقع در کریدور مستقیم و مشترک) .
پتانسیل بالا برای ارتقای روابط تجاری ایران
در این گزارش آمده است: همچنین بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۸ میزان اکمال تجاری ایران با کشورهای واقع در کریدور این کمربند، در بخش صادرات ۵۹ درصد و در حوزه واردات ۳۸ درصد است؛ با عنایت به اینکه در سال ۲۰۱۸ تعداد ۶۵ کشور دارای شرایط عضویت در ابتکار کمربند و راه بودند و در سال ۲۰۲۰ تعداد کشورها به ۱۴۰ افزایش یافته است، شاخص اکمال تجاری در صادرات بیش از ۶۵ و در واردات نیز بیش از ۴۵ درصد تخمین زده میشود. بنابراین از حیث کمی، پتانسیل بالایی در ارتقای روابط تجاری ایران با کشورهای مذکور وجود دارد.
تحقیقات نشان میدهند کاهش ۱۰ درصدی هزینههای ریلی، هوایی و دریایی، صادرات را در کشورهای فعال در کریدور ابتکار کمربند و راه به ترتیب ۲، ۵/۵ و ۱/۱ درصد، افزایش میدهد. طبق این ارزیابیها، بهبود وضعیت شاخصهای تسهیل تجارت در ایران منطبق با استانداردها و اهداف موجود در ابتکار کمربند و راه، نظیر توسعه زیرساختهای حمل و نقل و تجاری و تأمین مالی منجر به رشد قابل توجهی در صادرات ایران خواهد شد. بر این اساس، در صورت مدیریت صحیح و تبیین و تصریح دقیق منافع ملی در ابتکار کمربند و راه، افزایش کارایی و شفافیت و پاسخگویی در مدیریت مرزی، در دسترس بودن و کیفیت زیرساختهای حمل و نقل و در دسترس بودن و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوانند به ترتیب رشد 200.4 درصدی، 52.9 درصدی و 161.3 درصدی صادرات ایران را منجر شود.
در این گزارش بیان شده است: از طرفی، در شرایط تحریم نیز میتوان از طریق توسعه روابط استراتژیک با چین، همچنان از تسهیلات زیرساختی این طرح برخوردار شد. علاوه بر این، هر میزان که چین برای اقتصادهای حاضر در کریدور ابتکار کمربند و راه، به عنوان شریک تجاری و عامل سرمایهگذاری اهمیت بیشتری پیدا میکند، مزایای مشارکت در این طرح برای جذب سرمایه و همچنین تسویه حسابهای تجاری در شرایط تحریم برای ایران نیز میتواند افزایش یابد.
6 نکته درباره همکاری با چین
در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که جمهوری اسلامی ایران در بهرهبرداری حداکثری از پیوستن به ابتکار کمربند و راه ضروری است، درباره این همکاری 6 نکته هشدارآمیز احصا و پیشنهاد شده است.
الف- جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به نحوه تعامل با چین موضع روشن و مشخصی داشته باشد؛ به نحوی که یکپارچگی و اتخاذ مواضع و رویکردهای اصولی مبتنی بر منافع بلندمدت در تعامل با چین وجود داشته باشد.
ب- همچنین تشکیل کمیته فرا قوهای برای پرهیز از ناهماهنگیها و استفاده حداکثری از ظرفیتها و فرصتهای ابتکار کمربند و راه ضرورت دارد.
ج- موضع کشوری نظیر چین در قبال مسائل سیاسی به ویژه در موضوع تحریمهای غرب مهم و اثرگذار است و باید قبل از عقد هرگونه موافقتنامه همکاری اجرایی، نسبت به شفافسازی این موارد اقدام لازم صورت گیرد و سپس وارد قراردادهای عملیاتی با توجه به منافع طرفین در زمینههای مختلف شد.
د- راهبرد تعامل با چین در ابتکار کمربند و راه و ذیل تفاهمنامه همکاری ۲۵ ساله، باید با لحاظ فرصتها و تهدیدهای موجود در فضای منطقهای و بینالمللی صورت گیرد؛ به نحوی که ضمن جلوگیری از ایجاد انحصار یک طرفه در تعاملات اقتصادی با چین، امکان بهرهبرداری از فرصتهای تعامل با کشورهای واقع در سایر کریدورهای موجود در ابتکار کمربند و راه و همچنین سایر کشورها فراهم شود.
هـ- باید در تنظیم روابط اقتصادی با چین به گونهای اقدام کرد که به بدهیهای کلان و زیاد ایران به چین منجر نشود (درصد مشخصی از بودجه عمومی کشور مشخص شود) و تلاش شود تراز همکاریهای اقتصادی در سطح مناسب تعریف و عملیاتی شود.
و- تبیین نسبت و جایگاه طرح ابتکار کمربند و راه با سایر برنامههای توسعهای جمهوری اسلامی ایران نیز ضروری است. درمجموع حضور جمهوری اسلامی ایران در ابتکار کمربند و راه چین، برای هر دو کشور منافع زیادی دارد که ایران میتواند با یک دیپلماسی اقتصادی مناسب و رعایت ملاحظات ذکر شده، نهایت بهرهبرداری را از آن به عمل آورد.