۴۰۰۰ مرگ زودرس سالانه در تهران
عضو شورای شهر تهران با اشاره به وقوع حدود ۴۰۰۰ مرگ زودرس سالانه در پایتخت گفت: برخورد قاطع با دستگاهها و وزارتخانههایی که به وظیفه خود جهت مقابله با آلودگی هوا عمل نکنند، لازم است.مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور در صحن شورای ششم تهران اظهارداشت: برخی از حوادث و بلایا ناگهانی به وقوع میپیوندند مانند زلزله و یکی از دلایل آسیبپذیر بودن شهرها در مقابله با حوادث و بلایا، همین مساله است که حادثه خبر نمیکند.وی افزود: ولی در این میان مواردی است که قابل پیش بینی و پرتکرار است. پدیده آلودگی هوا یکی از رهاوردهای توسعه صنعتی که با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی و توسعه حریم شهرها، تردد بیقاعده خودروهای شخصی و مصرف بالای سوخت به یکی از بحرانیترین معضلات شهری بلکه ملی تبدیل شده است.کلاف سردرگمی که رشتهاش از دست مردم و مسوولان در آمده و روز به روز بر شدت آن افزوده میشود.پیرهادی افزود: ابعاد این آثار در زمینه محیط زیست شهری به حدی است که حتی برنامههای کلان کشور نیز بهطور محسوس از این نابهنجاری متاثر شده است. بهطوری که تنها در تهران سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و بر اساس آمار موجود سالانه حدود ۴۰۰۰ مرگ زودرس را در شهر تهران باعث میشود که خسارات هنگفتی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل میکند.وی گفت: اگرچه بخشی از این آلودگی ریشه در ویژگیهای جغرافیایی شهر تهران دارد، ولی سوءمدیریت و چند پارگی قانون و اجرا و کشمکشهای تمام نشدنی میان نهادهای مسوول، این معضل را چند ده برابر کرده است. توسعه جمعیت شهری و فقدان اقدامات لازم جهت پایش و کنترل آلودگی هوا از یک طرف، و وجود منابع متعدد آلاینده از قبیل خودروها، صنایع، وسایل گرمایشی، فعالیتهای ساختمانی و تجاری از طرف دیگر، افزایش روز به روز آلایندهها را در این شهر به دنبال داشته است. این عضو شورای شهر تهران گفت: اگر دیگر متهمان این پرونده را نیز در یک خط کنیم در مییابیم که نقش سایر عوامل انسان ساخت، کم از پدیده جغرافیای طبیعی شهر تهران نیست یا حداقل در تشدید آن بهشدت موثر است. عواملی نظیر تکمیل شدن شبکه حمل و نقل ریلی پاک، عدم نوسازی و بازسازی اتوبوسهای فرسوده و دودزا، نبود هماهنگی و ضعف در اجرای قوانین، عدم توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، به کارگیری سوخت نامناسب دیزلها و صنایع، عدم نصب فیلتر جاذب ذرات و کاتالیستهای مناسب، به ویژه برای صنایع خودروهای سنگین با سوخت گازوئیل و مازوت، عدم بهکارگیری خودروهای استاندارد هیبریدی و برقی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی نظیر تپسی و اسنپ در این میان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.