پشت پرده تصادفات رانندگی از نگاه پلیس
سردار سید تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ضمن انتقاد از بیتوجهی به موضوع آموزش و مهندسی ترافیک در کشور، از تاثیر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و جادههای غیراستاندارد در وقوع تصادفات رانندگی سخن گفته است.
به گزارش ایسنا، سردار حسینی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به موضوع حوادث ترافیکی میگوید: تصادف موضوعی چند وجهی و پیچیده است که جزو دغدغههای اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی محسوب میشود. در این خصوص اما دستگاههای بسیاری نیز مسوولیت دارند که تاکنون اظهارنظرهای مختلفی در مورد آن مطرح شده است.
وی با اشاره به سه عنصر راه، وسیله نقلیه و انسان در وقوع تصادفات تصریح میکند: برای اینکه بتوانیم ترافیک استاندارد و مطلوبی داشته باشیم، لازم است که شرایط و زیرساختها برای مهندسی ترافیک را به نحو شایسته پیادهسازی کنیم.
حسینی، مهندسی ترافیک را دارای شاخصهای تعریف شده و اصولی دانسته و میافزاید: امروز در بسیاری از کشورهای جهان مهندسی ترافیک به اجرا درآمده و نتایج آن نیز مشخص است. اجرای این موضوع منجر به اثربخشی آموزشها نیز خواهد شد و در واقع تمام کاربران ترافیک از راننده تا عابرپیاده و مسافر و ... شامل آن میشوند.
جانشین رییس پلیس راهور ناجا اظهار میکند: آموزش اصل بسیار مهمی است که البته در کنار دیگر اقدامات از جمله مهندسی ترافیک میتواند کیفیت و اثربخشی بیشتری هم داشته باشد. در واقع زمانی که یک کاربر ترافیک در محیطی که مهندسی ترافیک در آن اجرا شده حضور داشته باشد، هم آموزشها را بهتر و سریعتر فراخواهد گرفت، هم این آموزشها برایش کاربردیتر خواهند بود و هم اجرای آن آسانتر خواهد بود. حسینی با اشاره به موضوع تصادفات، میگوید: کارشناسان ترافیک در سراسر جهان بر این باورند که ۹۵ درصد از مشکلات حوزه ترافیک با مهندسی ترافیک حل خواهد شد و تنها نزدیک به 5 درصد آن مربوط به اجرای قوانین و مقررات است، اما متاسفانه در کشور ما این انتظار وجود دارد که تمام امور به واسطه جریمه حل و فصل شود و همین سبب شده تا صرفا بابت وقوع هر تصادف یا مشکل ترافیکی از پلیس انتظار داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه مهندسی ترافیک در کشورمان مشکلات بسیاری دارد، اظهارمیکند: این موضوع در کشورمان فاصله زیادی با استانداردها دارد و متاسفانه آموزشها نیز بسیار ضعیف و ناکارآمد است و سازمانهایی هم که مهندسی ترافیک و آموزش جزو وظایف ذاتیشان محسوب میشود، نسبت به این موضوع بیتفاوت هستند یا در عمل اقدام چندانی انجام ندادهاند.
جانشین رییس پلیس راهور ناجا تصریح میکند: در این شرایط اجرای مقررات تاوان ناکارآمدی بخشهای مربوط به مهندسی ترافیک را میدهد و این انتظار وجود دارد که از طریق جریمه بینظمیهایی که محصول ضعف در مهندسی ترافیک و آموزش است، جبران شود. نتیجه این شرایط نیز واضح است و سبب میشود که فقط پلیس در برابر ترافیک و تصادفات پاسخگو باشد و دیگر دستگاههای مسوول هیچ پاسخی ندهند.
حسینی با تاکید بر اینکه هیچ استانداردی چنین رفتار و انتظاری را تایید نمیکند، میگوید: تصادف پدیدهای ناشی از بینظمی است و به جرأت میتوان گفت که هیچ تصادفی رخ نمیدهد، مگر آنکه یک تخلف یا بینظمی رخ داده باشد. شما ببینید علت تصادفات در تهران چیست؟ سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی،
صحبت با تلفن همراه، حرکت از مسیرهای ممنوعه و غیرمجاز و ... تمام اینها یک نوع بینظمی است. به گفته وی، این بینظمیها نیز خودشان از یک بینظمی دیگر نشأت گرفتهاند که همان بینظمی در آموزش است. وقتی در مهندسی ترافیک و آموزش ما نظمی وجود نداشته باشد، طبیعتا بینظمی در رعایت مقررات نیز بیشتر شده و تخلفات افزایش پیدا میکند. خب در این شرایط مگر اجرای قانون چقدر میتواند اثربخشی داشته باشد؟ طبیعی است که اثربخشی آن کمتر میشود.
حسینی با اشاره به آمار جانباختگان و مصدومان حوادث ترافیکی در طول سال، میافزاید: ما در طول یک سال چند هزار کشته و چندصدهزار مصدوم حوادث ترافیکی داریم که تصادفات عامل آن است. عامل تصادفات را هم که تشریح کردیم و در نهایت به جایگاه آموزش و مهندسی ترافیک رسیدیم. آیا بهتر نیست که به جای چندین هزار میلیارد خسارات ناشی از تصادفات در طول سال بیشتر به موضوع آموزش و مهندسی ترافیک توجه شود؟
جانشین رییس پلیس راهور ناجا به موضوع راه و ایمنی وسایل نقلیه نیز اشاره کرده و به ایسنا میگوید: ما به راههای استاندارد و وسایل نقلیه استاندارد نیاز داریم. متأسفانه این موضوع محقق نشده است. در حوزه راه ممکن است گفته شود که مثلا بخشی از یک مسیر ایمنسازی شده یا فلان جاده استاندارد است. اما سوال اینجاست که فرض کنیم که فاصله مبداء تا مقصد ما ۱۰۰۰ کیلومتر باشد. آیا اگر در این میان ۵۰ کیلومتر از راه استاندارد شده باشد و مابقی غیر استاندارد باشد، میتوان امیدوار بود که این موضوع روی کیفیت رانندگی اثر بگذارد؟ قطعا باید تمام راهها استاندارد باشد و در غیر این صورت تغییری در شرایط ایجاد نمیشود.
حسینی از وضعیت ایمنی و کیفیت خودروهای ساخت داخل نیز انتقاد کرده و اظهار میکند: کیفیت و ایمنی خودروها نیز باید ارتقاء پیدا کند. امروز ما آنقدر سطح توقعمان از محصولات تولید داخل را پایین آوردهایم که اگر خودرویی بتواند استاندارد دست و پا شکسته یورو ۵ را پاس کند، بگوییم تکلیفش را انجام داده است. نباید اینطور باشد. امروز شرکتهای بزرگ خودروسازی در جهان در حال کار روی خودروهای هوشمند هستند و ما آنقدر سطح توقعمان را پایین آوردهایم که به ترمز ضد قفل رضایت دادهایم.
وی در پاسخ به اینکه آیا برای اصلاح این موارد نیازی به اصلاح قانون وجود دارد یا خیر؟ میگوید: همه اینها مربوط به قانون نیست. یکسری از این موارد به ملاحظات بر میگردد.
شرط تغییر رفتار رانندگی
جانشین رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به فعالیت پلیس راهور در کشورمان تصریح میکند: گاهی وضعیت ترافیک یا فرهنگ ترافیک ایران را با کشورهای دیگر مقایسه میکنند. خب اینجاست که من تاکید دارم موضوع نباید فقط متوجه پلیس بوده و انتظارات را تماما از پلیس مطرح کنیم. ما میبینیم که مثلا کشوری فرهنگ ترافیکی بالایی دارد، اما ماموران پلیس آن خیلی کمتر از ماموران پلیس ما فعالیت میکنند. خب این ناشی از همان موضوع توجه به آموزش و مهندسی ترافیک است. در آن کشورها به مهندسی ترافیک و آموزش توجه ویژه شده است.
وی ادامه میدهد: در چنین کشورهایی دستگاههای مسوول در حوزه آموزش، فرهنگسازی و تبلیغات پای کار آمدهاند و نتیجهاش نیز امروز مشخص است. لازم است در کشورما نیز همه دستگاهها و سازمانها برای بهبود اوضاع ترافیکی پای کار بیایند و به وظایفشان عمل کنند. وگرنه تا زمانی که رفتارهای اجتماعی اصلاح نشود، نمیتوانیم رفتارهای رانندگی را تغییر دهیم.